Koningin ligt dood in januari

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin ligt dood in januari

Bericht door Marcje »

Hoi iedereen,

Bedankt voor de vele reacties en sowieso spijtig dat dit volkje hoogstwaarschijnlijk zonder koningin zit, maar voor een beginnend imker zoals ik heb ik terug flink wat bijgeleerd
Namelijk hierdoor :clap:
Hans van der Post. schreef:Misschien zit er nog een koningin in het volk was het niet onrustig? :think:
Bijen lopen zoekend rond de voorkant van de kast vaak ook in en uit lopend, opvliegend dan weer op de plank landen.
Dit is een gedrag wat voor mij totaal onbekend was en men kan het niet beter verwoorden

Het is altijd keuzes maken , en ga dit volkje voorlopig met rust laten omdat ik er ook vanuit ga dat er geen koning aanwezig is vanwege het onrustig gedrag, welke momenteel nog altijd niet anders is ( wel iets beter , maar niet zoals voorheen )

Zodra de temperatuur iets beter is ga ik toch overwegen om eens te kijken als er doppen aanwezig zijn en dan zien we wel verder , want gelukkig is een zijdelings kijkraam voorzien alsook na het afnemen van het deksel :D
Als ik het goed voorheb kan er een nieuwe koningin ten vroegste met 13 dagen uitlopen - 6 dagen larve, en 7dagen als pop - als er broed aanwezig is.....

Het samenvoegen met een ander volk zoals hierboven aangegeven durf ik voorlopig niet aan , en dit vanwege de eventuele risico en sowieso vanwege geen ervaring

Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Dirk,

Onze berichten hebben mekaar gekruist ....

ik ga uw raad zeker opvolgen om zonder rook zeer voorzichtig te kijken als de bijen uitvliegen

Reserve volkjes zijn inderdaad geen overbodige luxe ondervind ik nu en gelukkig doet dit zich nu voor bij het enige reserve volkje dat ik had
Bedankt voor de bijkomende info :D

Groetjes

Marc
johan
Imker sinds: 2013
Contacteer:

Bericht door johan »

Marcje schreef: Als ik het goed voorheb kan er een nieuwe koningin ten vroegste met 13 dagen uitlopen - 6 dagen larve, en 7dagen als pop - als er broed aanwezig is.....
een nieuwe koning zou over 10 dagen al kunnen uitlopen, indien de bijen een 3-daags larfje kiezen. maar zoals reeds aangehaald zal de kans klein zijn dat er broed aanwezig is. de kans dat de jonge koningin bevrucht wordt is quasi 0 deze tijd van het jaar.
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Marcje schreef:Hoi iedereen,

Bedankt voor de vele reacties en sowieso spijtig dat dit volkje hoogstwaarschijnlijk zonder koningin zit, maar voor een beginnend imker zoals ik heb ik terug flink wat bijgeleerd
Namelijk hierdoor :clap:
Hans van der Post. schreef:Misschien zit er nog een koningin in het volk was het niet onrustig? :think:
Bijen lopen zoekend rond de voorkant van de kast vaak ook in en uit lopend, opvliegend dan weer op de plank landen.
Dit is een gedrag wat voor mij totaal onbekend was en men kan het niet beter verwoorden

Het is altijd keuzes maken , en ga dit volkje voorlopig met rust laten omdat ik er ook vanuit ga dat er geen koning aanwezig is vanwege het onrustig gedrag, welke momenteel nog altijd niet anders is ( wel iets beter , maar niet zoals voorheen )

Zodra de temperatuur iets beter is ga ik toch overwegen om eens te kijken als er doppen aanwezig zijn en dan zien we wel verder , want gelukkig is een zijdelings kijkraam voorzien alsook na het afnemen van het deksel :D
Als ik het goed voorheb kan er een nieuwe koningin ten vroegste met 13 dagen uitlopen - 6 dagen larve, en 7dagen als pop - als er broed aanwezig is.....

Het samenvoegen met een ander volk zoals hierboven aangegeven durf ik voorlopig niet aan , en dit vanwege de eventuele risico en sowieso vanwege geen ervaring

Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop

Groetjes

Marc

Marc je hebt het ondanks vele pogingen van andere imkers nog niet begrepen.

Het zenuwachtig zoeken op de vliegplank wil zeggen geen moer.
Maar ook geen broed anders waren ze tevreden en konden ze doppen trekken.
Dus maak de kast open en overtuig jezelf dat er geen broed in zit, kijk waar de meeste bijen zitten en als er broed is moet het daar zitten.
Kantraam zonder bijen eruit, andere ramen doorschuiven en op de raam met de meeste bijen kijken of er broed zit.
Is een minuut werk.
Je mag er niet van uit gaan dat als ze doppen getrokken hebben dat de koningin over 13 dagen uitloopt.
Je weet namelijk niet wanneer de oude moer gesneuveld is, en loopt er zo meteen een jonge moer in die moeilijk te vinden is en de kans dat ze bevrucht gaat worden in deze tijd van het jaar is Nihil.

Dan kun je alleen nog dit volk verenigen met een ander volk.
Dit kan in deze tijd van het jaar gewoon zonder krant.

Groetjes Henk
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

HeHo schreef: Het zenuwachtig zoeken op de vliegplank wil zeggen geen moer.
Maar ook geen broed anders waren ze tevreden en konden ze doppen trekken.
Hoi Henk

jawadde, die beginners ...... :oops:
Had het inderdaad verkeerd begrepen en dacht dat het enkel door de afwezigheid van de koningin was dat ze zenuwachtig waren en dat het al dan iet aanwezig zijn van broed daar niks aan deed
Bedankt he !!!!
Morgen ga ik kijken als er broed is
semar
Imker sinds: 1975
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Dirk Blanken schreef: De voorjaarsdracht is de grootste(buiten toevallige drachten)dus dan moet je zorgen voor sterke volken.

Dirk.

dat hang van je drachtgebied af Dirk, hier is de voorjaarsdracht aardig bij goed weer, maar de groote klaper hier is
de Linde in juni/july.
een 2baks miniplusje kan (met wat stimulatie) genioeg groeien voor een kleine oogst op de linde.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Semar,

De linde kan inderdaad een goede en zekere dracht zijn als ze altijd voldoende vocht hebben dus afhankelijk van de grondsoort en de grondwaterniveau.
Hier geeft de linde alleen als het er flink wat water gevallen is en is dus een onzekere dracht.
Mijn ervaring is dat het voorjaar de grootste opbrengst geeft maar dan ben je ook nog afhankelijk van het weer.

Een sterk volk kan in een paar dagen een broedkamer binnenhalen, de kleinere volken kunnen dan goed voor zich zelf zorgen om groot te worden en dan is het vaak verder misschien nog een bakje maar niet erg veel of er moet een toevallige dracht zijn zoals eerder bijvoorbeeld phacelia en andere groenbemesters.

Enfin we zijn altijd sterk afhankelijk van het weer.
Koolzaad hier wat bijna een maand bloeit heeft de laatste jaren ook weinig opbrengst.

Ik verkoop volken dat is mijn honing en na verkoop heb ik nog een aantal sterke volken die honing halen maar die honing gaat rechtstreeks vanuit de honingkamers in de jong opgezette volken.
In mei doe ik uitgebreid koninginnenteelt en daarna heb ik schudzwermen nodig en makkelijk voer zo uit de honingkamers te pakken.

Groeten Dirk.
dertiende
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Goede avond ,

Vandaag eens gekeken en er was inderdaad geen koningin en ook geen broed aanwezig

Opvallend was wel dat er nauwelijks voer aanwezig was, en net op tijd zo te zien :D
Ook liepen er enkele bijen tussen met witte vlekken op het einde van hun vleugels ?

Dus maar meteen bovenop een ander te klein volkje gezet waar wel nog voldoende voer aanwezig was

Bedankt iedereen

Groetjes

Marc
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Marcje schreef: Ook liepen er enkele bijen tussen met witte vlekken op het einde van hun vleugels ?
Ondertussen gevonden wat de reden hiervan was http://www.bijenhouders.nl/blog/de-witte-vlekkenbij

Groetjes

marc
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Marcje schreef:Goede avond ,

Vandaag eens gekeken en er was inderdaad geen koningin en ook geen broed aanwezig

Opvallend was wel dat er nauwelijks voer aanwezig was, en net op tijd zo te zien :D
Ook liepen er enkele bijen tussen met witte vlekken op het einde van hun vleugels ?

Dus maar meteen bovenop een ander te klein volkje gezet waar wel nog voldoende voer aanwezig was

Bedankt iedereen

Groetjes

Marc

Het voordeel als er iets fout gaat, dan leer je het meeste. :wink:

Groetjes Henk
Plaats reactie