overzetten doppen en jonge larven

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door ErikS »

hallo marcje,
geen ervaring mee, maar gevoelsmatig gaat het niet goed, ook zoals tieme al aangeeft.
mijn overwegingen,
de bijen moeten eerst de kast als hun thuis zien (geharmoniseerd zijn) voordat de dop aangenomen wordt.
Tenminste een raam bevolkt aan beide kanten voor de warmte.
veel voer en stijfmeel.

Zelf gebruik ik na allerlei mislukkingen geen EWK, kieler of andere kastjes meer. Maar gewoon complete ramen, liefst honing kamer of miniplus, uitgebouwd en vol met bijen, rijkelijk veel bijen zelfs en van alle leeftijden. Uiteindelijk moeten ze een week de koningin warm houden en daarna rijkelijk verzorgen. Ik heb de kentallen gehad, zal ik opzoeken, op geheugen heb je 1000 bijen nodig om een dop goed aan te zetten en 2000 bijen willen ze een beginnende koningin bij kunnen houden met broedzorg. Daarom is Liebig en Aumeier ook met de zwaar bebroede raam gekomen die de basis is voor een volk. (een handgrootte open broed en de rest gesloten broed). Die aantallen heb je niet in de kleine kweekkastjes. De kleine kweekkastjes hebben hun nut als je met minimaal transport volume en weinig bijen koninginnen in aantallen wil kweken. Maar voor een normale imkers is een aflegger per volk al netjes.
Wil je, naar mijn mening, de leggende koningin echt bijhouden als ze naar de 1000 eitjes per dag gaat zonder dat de bijen zich doodvoeren is een 2e raam bijen en uitvallend broed verstandig. (niet verstandig vanuit varroa besmetting geredeneerd.....) zelf afwegen wat je doet.;-) Dan krijg je ook een beeld van het gedrag van de koningin qua leggedrag en ook het gedrag van de eerste generatie bijen (uiteraard nadat de "ingehangen" bijen van ouderdom zijn overleden.) ik vind bv zachtaardigheid en haaldrift belangrijke eigenschappen en heb graag een objectief beeld.

grtz,

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op ma 25 apr 2016, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Erik,

Deze tekst is niet helemaal te begrijpen.

Raad je nu aan om de extra dop in een apart volkje met 2 ramen broed en voer te hangen?

Dan lijkt me dat een goede raad.

groeten,
Tieme
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Tieme schreef:Erik,

Deze tekst is niet helemaal te begrijpen.

Raad je nu aan om de extra dop in een apart volkje met 2 ramen broed en voer te hangen?

Dan lijkt me dat een goede raad.

groeten,
Tieme
klopt Tieme, bedankt voor de opmerkzaamheid, ik was niet helder, door iets anders afgeleid. Heb de post aangepast en inderdaad dat bedoel ik, inpakken die dop tussen 2 ramen en voorbereid zijn op een week slecht weer.
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Tieme en Erik, zeer duidelijk nu :D

Ga komend weekeind eens kijken en als er extra doppen zijn die ik kan wegnemen, dan ga ik deze verhuizen naar de broedstoof.
Als het lukt ga ik een EWK vullen zoals Tieme zeer duidelijk heeft verwoord , en nu maar duimen dat alles goed gaat lukken

Bedankt hé

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi iedereen,

Kleine update hoe het er nu uitziet
20 april
20160420_175311 (Medium).jpg
22april
20160422_163919 (Medium).jpg
Vandaag 28 april
20160428_175733 (Medium).jpg
Blijkbaar is de vorige moerdop verdwenen en hebben ze links ervan een andere aangemaakt maar waarom ?
Ook vind ik het raar dat er niks te zien is van gesloten werksterbroed , maar wel een paar met buldbroed pffff.... blijkbaar was en is de moer deels darrenbroedig waar ik het driehoekje uitgesneden heb :(

Misschien zeer stomme vraag , maar kunnen ze op darrenbroed ook een moerdop optrekken , ook al is dit zinloos ?

Ben eens benieuwd hoe het gaat aflopen pffff niet simpel allemaal , maar we blijven ervoor gaan :dance:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hello,

Een dop weer afbreken gebeurd wel vaker. De dames zijn heel kieskeurig als de onderrand beschadigd is heb ik gemerkt. Kan ook zijn dat de larve niet goed ging.
Net snijden in darrenbroed is pech en zal een dar opleveren.... verder niets.

grtz

erik
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ok, bedankt en ben eens benieuwd als het wat gaat worden

Groetjes

Marc