Maandblad Kon. Vlaamse Imkersbond

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
heidecap
Contacteer:

Re: Maandblad Kon. Vlaamse Imkersbond

Bericht door heidecap »

Inmiddels heb ik via e-mail vernomen dat er binnen de Kon VIB oplossingen zijn gevonden. Kundige mensen zitten weer op hun plek en binnen afzienbare tijd wordt ook weer de verzending van het maandblad hervat. Dat er misschien een exemplaartje tussenuit valt deert mij niet zo.
Voor mij persoonlijk is het belangrijker dit waardevolle blad in full colour weer te mogen ontvangen en dat alle neuzen weer 1 kant op mogen wijzen.
Hopelijk : eind goed al goed !!

Thomas
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

marc schreef:...
hebben wij imkers die overkoepelende organen echt nodig ? een goed werkende plaatselijke vereniging en een bron zoals het internet en dit imkerforum lijkt me veeeeel nuttiger....

M.,

Ik geef toe dat de bestuurders v/d Vlaamse overkoepelende imkersorganisaties er de laatste decenia een potje van gemaakt hebben. Toch vind ik dat een betrouwbare en representatieve koepelorganisatie van levensbelang om de imkerij in Vlaanderen niet volledig te laten verkommeren.

Ter info : ik werd deze morgen 04.10 gecontacteerd door iemand zonder naam (met West-Vlaams accent) met de eis dit bericht hier weg te halen. Komen er nog reacties dan zet ik ze hier meteen bij [:)]

M.,

Hopelijk was het Jean-Marie Dedecker niet ...

mvg,

Hugo (1/2 bij)

ps. Voor onze Nederlandse broeders : J.M.Dedecker is de voormalige (succesvolle) judobondscoach, nu liberaal West-Vlaams politieker die overal waar hij niks mee te maken heeft zijn neus tussen steekt ...

Nobodies prefetc
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Hugo schreef: Toch vind ik dat een betrouwbare en representatieve koepelorganisatie van levensbelang om de imkerij in Vlaanderen niet volledig te laten verkommeren.

Die mening deel ik ook Hugo.
gr.
roger
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hugo, Roger, ik ben het er zeker mee eens dat een GOED WERKEND bestuur voordelen kan hebben voor alle imkers, o.a. het mooie maandblad is daar een gevolg van, de kritische kijk van 'maandprater' Silvain Depauw vind ik ook waardevol (hoe lang gaat dat nog duren ?).
Het is toch opvallend dat net in één van de laatste maandbladen (juni) Ghislain De Roeck ook die subsidies aankaartte. Vlaanderen zou in de periode 1998-2007 in totaal voor 1374391 euro aan Europese en Vlaamse subsidies opgestreken hebben en nog eens onrechtstreeks (personeelskost) 48000000 euro (!) voor het honingproject. Ghislain noemde het toen al '..indrukwekkende cijfers..' en '..een nooit eerder geziene mogelijkheid voor de imkers..' maar liet duidelijk doorschemeren dat maar weinigen daar daadwerkelijk iets aan gehad hebben en dat de communicatie hierover naar de imkers toe opvallend stil werd gehouden. Zou hij hier al niet een dekseltje gelicht hebben dat velen liever dicht hielden en waarvoor hij nu de rekening betaalt ?
Laat elk imker voor zichzelf eens uitmaken welke steun hij aan den lijve ondervonden heeft, buiten dat potje honing dat we gratis kunnen laten analyseren in Gent (als we er zelf naartoe rijden).
In Wallonië bv. konden alle imkers nieuwe degelijke bijenkasten aankopen tegen de helft van de prijs, varroabestrijdingsmiddelen werden ter beschikking gesteld, nieuwe initiatieven werden gesteund...
Ik heb altijd twijfels gehad in overkoepelende organisaties en besturen die leven van het lidgeld van de massa, zeker als daar nog grote sommen subsidiegeld mee gemoeid gaan, dan kan je een abnormale inzet en eigenaardige bewegingen vaststellen om maar in dat bestuur te geraken, de leden worden met aalmoezen kalm gehouden maar kunnen voor de rest best hun mond niet te groot opentrekken, maar het ligt wellicht in de aard van dit beestje.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Marc, het kan nog veel erger. In Nederland gaat alle EEG- en overheidsubsidie voor de bijenhouderij naar PPO Bijen. Daar zien/krijgen de imkers direkt of indirekt helemaal niets.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Staat er niet in jouw 48000000 euro (!), Marc een nulltje te veel, of waren het nog frankskes?
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

marc schreef:De kritische kijk van 'maandprater' Silvain Depauw vind ik ook waardevol (hoe lang gaat dat nog duren ?).

Marc, Silvain die een goede vriend van mij is ,en die ook op het forum soms aanwezig is ,heb ik steeds aangemoedigd in zijn maandpraatje om er mee verder te doen.Ik weet dat hij enorm veel tegenstanders gekregen heeft door in dat potje te beginnen roeren.
Naar ik vernomen heb is Ghislain terug aangesteld als hoofdredacteur en zullen we binnenkort terug ons maandblad in de bus krijgen.

roger
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Roger, toch wat licht in de donkere gang.
Maarten, in het aangehaalde artikel van Ghislain De Roeck (maandblad VIB 2006/5 - blz. 18) staat letterlijk '... 48 Miljoen euro...', hij zegt er zelf bij dat het om 'indrukwekkende cijfers' gaat.
In het woord 'miljoen' kan men zich moeilijk vergissen, laat het nog om oude Belgische frankskes gaan dan spreken we nog over 1.2 miljoen euro ! het blijven fabelachtige bedragen. Te meer daar het volgens mij om een project gaat zonder veel waarde. Elk imker kan een pot honing insturen van één goed verzorgde kast en een label van kwaliteitsimker ontvangen, het zal nooit representatief zijn voor de ganse stand of standen.
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

marc schreef:
...
Maarten, in het aangehaalde artikel van Ghislain De Roeck (maandblad VIB 2006/5 - blz. 18) staat letterlijk '... 48 Miljoen euro...', hij zegt er zelf bij dat het om 'indrukwekkende cijfers' gaat.
In het woord 'miljoen' kan men zich moeilijk vergissen, laat het nog om oude Belgische frankskes gaan dan spreken we nog over 1.2 miljoen euro ! het blijven fabelachtige bedragen. ...

M.,

Ik heb het ook nog altijd moeilijk met franken en Euro's, maar in mijn tijdschrift van KVIB van Juli staat op pg. 18 "(of 48 miljoen vroegere Belgische frank).
Waarschijnlijk een andere uitgever ... ;-)

mvg,

Hugo (1/2 bij)

ps. 48.000.000 BEF-kes ... da's natuurlijk nog ne schoejne lotto.

Nobodies prefetc
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hugo, wat jij aanhaalt staat iets hoger in de tekst waar Ghislain spreekt van de directe financiële inbreng '...1195809 euro (of 48 miljoen vroegere Belgische frank)...'
Iets lager heeft hij het over de onrechtstreekse steun voor het beschikbaar stellen van het personeel dat het Honingproject begeleidt en uitvoert, daar heeft hij het over 48 miljoen euro.

By the way, De Decker heeft niet meer gebeld [:)]
Plaats reactie