Reserve koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Reserve koninginnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vanavond in het donker met zaklampverlichting 8 kirchainers/kielers van mijn bevruchtingsstand gehaald om thuis te zetten. Ik heb nu veel teveel kirchainers cq reservekoninginnen. Ik heb maar 15? opzetstukjes en nu iets van 19? koninginnen. Hoe dit moet? Daar denk ik nog even over na.
Ik moet nu echt als een zot die dingen klaar stomen voor de winter. Het weer lijkt nu allemaal nog centopays, maar het het kan zo omslaan en de bijen zitten in tros.

Ik heb gisteren nog eens wat kastjes thuis doorgespit. Er zijn nu 3 a 4 die bijna klaar zijn en dik in de bijen zitten, maar die allemaal nog broed (en eitjes!)hebben bovenin :( :( !! Ik ga nog zeker drie weken door met voeren met die dingen, totdat het laatste broed uit de bovenste raatjes is.
Ook pak ik vanaf nu aan raatjes die volledig verzegeld zijn uit de kastjes...en hang lege weer in de plaats. Ik bewaar die separaat om straks in ander kastjes te hangen of als reserve.

Ik vraag me wel af wat er gaat gebeuren met de vaste voerbakjes. Wordt dat niet een grote schimmelige vijver??
Al met al staan mijn kastjes niet zo handig opgesteld (noord en oost = wordt nu koud), maar dat kan niet veel anders. Verder zijn die kleine kastjes wel aardig, maar het kost ook veel tijd. Beter zou zijn om er handige geisoleerde voerbakjes bij te hebben, zodat het invoeren gemakkelijker gaat en sneller.

Gr.
JP
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Klinkt alsof Mini-Plus iets voor jou is, JP! :whistle:
Die heeft heel mooie voerbakken (zowel Apinord als Lyson), precies zoals de segeberger.
Maargoed, Kielers heb je al, je kunt niet materiaal blijven kopen.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik vraag me wel af wat er gaat gebeuren met de vaste voerbakjes. Wordt dat niet een grote schimmelige vijver??
Bij mij hadden alleen de Segeberger Bevruchtingskastjes (waar op de deksel staat: 'Segeberger-Begattungskasten") een vast voerbakje. Bedoel je die?

Dat scheidingswandje (om het voergedeelte af te scheiden) vond ik direct onhandig en heb ik er direct uitgesneden. Ik heb dat uitgesneden wandje vervolgens zo aangepast - met een haaks steunwandje in het voergedeelte - dat het een uitneembaar wandje is geworden. Na het uitnemen is er plek voor twee extra raatjes.
Segeberger-B-wandje.JPG
Segeberger-B-wandje.JPG (22.04 KiB) 1553 keer bekeken
Als ik dit wandje plaats en dan het voergedeelte vul met suikerdeeg, dan houdt het kleverige suikerdeeg het wandje op de plek. Het houtje aan de bovenkant heb ik gemaakt als extra ondersteuning (dan houdt ook het deksel het wandje op de plek). Bovendien kan ik zo ook nog steeds het kastje op de kop houden als ik het weer met de eerste bijen wil vullen.
Plaats reactie