Nieuwe houten kasten - frituren, verven of juist niet verven..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe houten kasten - frituren, verven of juist niet verven..

Bericht door joselito »

Hans van der Post. schreef:joselito ik heb bij beginnende imkers die hun kasten met verf hebben behandeld het voorjaar daarop met grote blazen - water - gezien.
Inderdaad, de meeste verf is niet geschikt voor het verven van kasten.
Maar enkele verven zijn dat wel waaronder Duol van Levis en de eerder vermelde Lucite Wetterschutz.
De laatste heeft mijn voorkeur omdat ze water gedragen is, dus snel droogt zonder geur.
Duol vind ik ook kwalitatief niet zo goed, het voordeel is wel dat je geen primer nodig hebt.
mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door mick »

johan schreef:En waarom geen THERMOWOOD gebruiken?
Moet helemaal niet geverfd worden en zal niet beginnen rotten.
Ivm binnenzijde kast: het duurt verschillende jaren voordat de bijen dit waterdicht hebben gemaakt dmv propoliseren. Ik ben nu systhematisch al mijn kasten langs de binnenzijde aan het verven met propolis.
Heb met dit thermowood een deel van m'n huis en tuinhuis gemaakt, prachtig spul!
Wilde eerst een bijenkast maken met dit maar multiplex werkte iets gemakkelijker, misschien voor de volgende kast.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Ik ben eigenlijk heel tevreden met Rambo beits op de kasten.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Tieme schreef:Ik ben eigenlijk heel tevreden met Rambo beits op de kasten.
Staan je bijenkasten het hele jaar aan weer en wind blootgesteld of wat beschutter in een bijenstal Tieme?
Hoe vaak beits je Rambo beits op je bijenkasten (onderhoud)?
Smeer je de binnenkant ook met iets in?
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Franc,

Mijn kasten staan het hele jaar in weer en wind. Onderhoud heb ik er nog niet aan gedaan (behalve aan een grenen dak en een grenen broedkamer, daarin was rot gekomen). Is nog niet nodig geweest.
De kasten zijn 5 en 10 jaar oud (ik heb de kasten in twee etappes gekocht/gemaakt)

De bodems zijn wel een punt van zorg. het triplex van de schuifla rot. Daarom heb ik de schuiflades tegenwoordig onder het dak liggen.

De meeste van mijn kasten zijn Douglas.

groeten,
Tieme
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

zelfde ervaring 2x gebeidst (om het goed dekkend te krijgen, na 15 jaar heb ik delen van het dak, en de vliegplanken moeten vervangen.
nu na 20 jaar in de open luchtzijn ze nog steeds bruikbaar. O ja ze zijn van waterbestendig multiplex, de vervangen delen op het dak (dakrand) van waaibomen hout.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
nieuw 016 (Kopie).jpg
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

10 - 15 jaar is mij lang genoeg, dus.. ..dan ga ik ook voor beits.
Dat is ook een stuk goedkoper dan dampdoorlatende/vochtbestendige superverven :)
En.. ..Rambo, Rambo da's goed spul ;) (oude reclameslogan)

Leuke landingspatronen op de vliegplanken Semar!
Inspirerend, ik denk erover om ook zoiets op de vliegplanken bij mijn bijenkasten te gaan doen.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Mijn ervaring leert dat mijn kasten na vijf seizoenen buiten voor de oudste kasten en drie seizoenen voor de jongste er geen uiterlijke kenmerken van verval zijn. Ze hebben een paar jaar buiten gestaan en nu één seizoen beschut onder een dakje. De kasten zijn van grenenhout en zijn twee keer in de grondverf en twee keer in de aflak hoogglans gezet. Sigma S2u Gloss. De binnenzijde natuurlijk niets aan gedaan. Mijn nieuwste kast heb ik de binnenzijde behandeld met een propolisoplossing. De bodems heb ik aan de binnenzijde wel lekker dik in de verf gezet, maakt ook gemakkelijker schoon.
En speciaal voor Dirk: ik ben trots op mijn mooie kasten!
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Buzzer je hebt prachtige kasten daar is niets op aan te merken, je kan er trots op zijn.

Ik zou er amper een beitel tussen durven te steken en de verflaag daarbij beschadigen!!!

De meeste houten kasten gaan kapot door de schimmels als je ze samen met het hout koopt gratis voor niets.
Vocht en warmte zorgen voor de rest.
Daarom als ik ooit nog eens terug ga naar houten kasten bijvoorbeeld Dadant want ik wil dan 12 raams kasten(broeder Adam)en die zijn er nog steeds niet in piepschuim, dan kies ik voor een van zich zelf duurzame houtsoort en dan zijn ze grijs.

Als je die kasten dan een eigen merk wil geven dan kan je er een merk teken op schroeven fel gekleurd of wat semar doet de vliegplanken merken, dat kan ook met allerlei kleuren plankband.
Je kan daarmee zelfs manipuleren door het merkteken op de naburige kast te verplaatsen dan zie je de bijen afbuigen al wordt er dan vaak ook wel getwijfeld en vliegen ze opnieuw aan.

Ik ben alles aan het klaar maken voor het nieuwe seizoen zodat ik straks alles voor het grijpen heb.

Vandaag maak ik de voerbakjes met apifonda voor de mini-plus klaar zodanig dat het niet uitdroogt, die hoef ik dan alleen nog maar open te snijden voordat ze bezet worden met bijen etc. etc. alles wat tijd kost doe ik vooraf en dat bevalt erg goed.

Dan kan je ontspannen in de bijen kijken en even ophalen wat je nodig bent maar natuurlijk gebeurd er dan ook nog wel eens iets wat je niet kon voorzien en moet je iets bedenken maar niet vaak!

Dirk.
dertiende
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Deze lak - PIGROL farbnatur Beutenschutz - gaat het worden voor de buitenkant van mijn nieuwe Dadant-kasten van lindenhout:

Bijenvriendelijke lak uit Duitsland speciaal ontwikkeld voor bijenkasten - gezien bij Honingmagazijn Epe:
http://www.farbnatur.de/Startseite/Mark ... chutzfarbe

Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=30686

Waarschijnlijk neem ik semi-transparant groen omdat dat de minst opvallende kleur is voor de omgeving waar de bijenkasten worden geplaatst.

De binnenkant ga ik waarschijnlijk met gekookte lijnolie behandelen.
De kasten haal ik eerst uit elkaar - ze zijn geschroefd met hoogstwaarschijnlijk niet-RVS schroeven die ik door RVS-schroeven ga vervangen - zodat ik de ook de zijkanten van de kastplanken kan behandelen.

Maar over het gebruik van gekookte lijnolie lees ik verschillende reacties op het forum:
- Niet/nooit doen, dat is niet goed!??
- Gekookte lijnolie stinkt!??
- De bijen doen het zelf wel - maar dan is er geen garantie op de kasten mogelijk, die geldt uitsluitend als buiten- en binnenkant! zijn behandeld.

Mmm..? :think:
Plaats reactie