Nieuwe houten kasten - frituren, verven of juist niet verven..
Moderator: Hans van der Post.
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Nieuwe houten kasten - frituren, verven of juist niet verven..
De komende tijd ga ik houten Dadant Blatt bijenkasten kopen en die wil ik zodanig behandelen dat het hout nog wel kan ademen èn de houtnerf en -kleur behouden blijven.
Bijenkasten 10 minuten fituren in een mengsel van verschillende wassoorten lijkt een aardige oplossing, maar dan niet voor een klein aantal kasten.
Is de bijenkasten insmeren met pure gekookte lijnolie misschien een optie?
Verschillende berichten op het forum lijken elkaar tegen te spreken.
Er wordt zowel geschreven ALTIJD verven/behandelen! als helemaal NIET verven/behandelen! (red cedar), want als je hout behandeld (red cedar en andere soorten hout?) dan zou het hout binnen een paar jaar wegrotten.
Wie kan iets zeggen uit eigen ervaring over bijenkasten behandelen met gekookte lijnolie en de houdbaarheid van die behandelde kasten?
Bijenkasten 10 minuten fituren in een mengsel van verschillende wassoorten lijkt een aardige oplossing, maar dan niet voor een klein aantal kasten.
Is de bijenkasten insmeren met pure gekookte lijnolie misschien een optie?
Verschillende berichten op het forum lijken elkaar tegen te spreken.
Er wordt zowel geschreven ALTIJD verven/behandelen! als helemaal NIET verven/behandelen! (red cedar), want als je hout behandeld (red cedar en andere soorten hout?) dan zou het hout binnen een paar jaar wegrotten.
Wie kan iets zeggen uit eigen ervaring over bijenkasten behandelen met gekookte lijnolie en de houdbaarheid van die behandelde kasten?
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Nieuwe houten kasten - frituren, verven of juist niet verven..
Er zijn veel onzinnige dingen. Vooral over hout.
Over het "mooi" maken van de kasten is een andere zaak. Dat heeft niets te maken de duurzaamheid van redcadar.
Het hout bevat een vluchtige olie (plicata) die de schimmel dood. Daardoor heeft het een duurzaamheid gemeten op de scheiding water/lucht van ongeveer 40 jaar. Voorbeelden van toepassing zijn watertanks en dakbedekking. Dus druk maken hoe lang zo,n misererege bijenkast mee gaat is onzinnig. Maar daar in tegen zie ik soms prachtige bijestallen met veel kleuren. Dus doe je best maak er iets moois van.
Botanische naam : Thuja plicata fam Cupressacae.
Bertus
Over het "mooi" maken van de kasten is een andere zaak. Dat heeft niets te maken de duurzaamheid van redcadar.
Het hout bevat een vluchtige olie (plicata) die de schimmel dood. Daardoor heeft het een duurzaamheid gemeten op de scheiding water/lucht van ongeveer 40 jaar. Voorbeelden van toepassing zijn watertanks en dakbedekking. Dus druk maken hoe lang zo,n misererege bijenkast mee gaat is onzinnig. Maar daar in tegen zie ik soms prachtige bijestallen met veel kleuren. Dus doe je best maak er iets moois van.
Botanische naam : Thuja plicata fam Cupressacae.
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
- FrancA
- Contacteer:
Dat is niet helemaal zo onzinnig Bertus, want ik lees dat een onjuiste behandeling de levensduur van zo'n kast zou kunnen bekorten tot een schamele 2 jaar.apiario schreef:Er zijn veel onzinnige dingen. Vooral over hout.
Het hout bevat een vluchtige olie (plicata) die de schimmel dood. Daardoor heeft het een duurzaamheid gemeten op de scheiding water/lucht van ongeveer 40 jaar. Voorbeelden van toepassing zijn watertanks en dakbedekking.
Dus druk maken hoe lang zo,n misererege bijenkast mee gaat is onzinnig.
Misschien voor is voor jou - als rijkaard? - zo'n kast miezerig, voor mij is dat niet zo.
De volgende keer graag een wat zinniger antwoord

Ps Latijns namen en plantaardige weetjes zijn tegenwoordig gewoon gemakkelijk te vinden via Google, daar scoor je niet meer mee

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
De discussie ontwikkeld zich niet ten goede, het lijkt erop dat het niet meer (alleen) over houten kasten gaat........
- FrancA
- Contacteer:
Inderdaad Eddy.Eddy Geurtsen schreef:De discussie ontwikkeld zich niet ten goede, het lijkt erop dat het niet meer (alleen) over houten kasten gaat........
Stel ik volgens mij een duidelijke beginnersvraag over het verduurzamen van houten bijenkasten en dan zijn diezelfde bijenkasten volgens ervaren bijenhouder apiario opeens miezerige objecten waar je je niet druk over moet maken?
Was dat nou een zinnig antwoord op mijn vraag?

- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
O... jeeetje ...... pardon hoor..... de grote hoeveelheid dakpannen en watertanks in vergelijking met een bijenkast .... Ja is dan heel klein maar heel klein. Sorry ..... ik ben weer weg.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
- FrancA
- Contacteer:
Liggen die dakpannen soms ook op die watermolen van jou?apiario schreef:O... jeeetje ...... pardon hoor..... de grote hoeveelheid dakpannen en watertanks in vergelijking met een bijenkast .... Ja is dan heel klein maar heel klein. Sorry ..... ik ben weer weg.

Zou het niet een heel klein beetje zo kunnen zijn apiario, dat binnenin een bijenkast zich wellicht heel misschien eventueel nu en dan wat andere klimatologisiche omstandigheden zouden kunnen voordoen dan in een watertank of onder dakpannen?
Dat daardoor een houten bijenkast wat andere eisen stelt aan verduurzaming dan houten dakpannen en houten watertanks?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Op het gevaar af dat ik ook een Franc behandeling krijg: Een houten kast behandel je met beits. (van buiten) De bijen doen dit van binnen met propolis. Samen zorgt dit er voor dat het een doorlatende wand heeft. Een redceder kast heeft eigenlijk geen behandeling nodig. Zoals apiario Schreef: het hout bevat een vluchtige olie (plicata) die de schimmel dood.
Ga je een houten kast met verf behandelen dan werkt dit niet. Het vocht van het bijenvolk dringt door het hout heen en vormen tussen het hout en verf "blazen" water. - Verf laat geen vocht door
Ga je een houten kast met verf behandelen dan werkt dit niet. Het vocht van het bijenvolk dringt door het hout heen en vormen tussen het hout en verf "blazen" water. - Verf laat geen vocht door

!Hans.
- FrancA
- Contacteer:
Hans van der Post. schreef:Op het gevaar af dat ik ook een Franc behandeling krijg: Een houten kast behandel je met beits. (van buiten) De bijen doen dit van binnen met propolis. Samen zorgt dit er voor dat het een doorlatende wand heeft. Een redceder kast heeft eigenlijk geen behandeling nodig. Zoals apiario Schreef: het hout bevat een vluchtige olie (plicata) die de schimmel dood.

Scheelt het behandelen van redceder met beits qua vervilting van het hout aan de buitenzijde - zonder dat de vochtdoorlatendheid daarmee verminderd?
Is daar dan een speciale beits voor nodig of voldoet een gewone buitenbeits ook?
Afgelopen week las ik een opmerking dat verven van houten kasten met ademende/vochtdoorlatende kozijnenverf wel zou werken?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Van verven weet ik het een en het ander, Hans. In die sector heb ik een aantal jaren in gewerkt.Hans van der Post. schreef: Ga je een houten kast met verf behandelen dan werkt dit niet.- Verf laat geen vocht door
Ga eens bij houten ramen kijken in een huis, die geverfd zijn. Vroeger hadden die inderdaad blazen maar nu met moderne verven niet meer.
Toch trekken die ramen (zeker in oude huizen) vocht uit de muren. Ramen zijn namelijk nooit aan de zijkant geverfd, daar waar ze tegen de muur komen. Maar doordat de verf ademt is dat geen probleem en moeten ramen maar eens om de 7 jaar geverfd worden. Ze hebben meer last van de zon dan van vocht.
Bv LUCITE Wetterschutz plus
Speciale dispersielak voor maathoudende en beperkt maathoudende houtondergronden buiten, bv. vensters en deuren, betimmeringen, kozijnen enz.Waterverdunbaar, zijdeglanzend, hoge blokvastheid bij vensters en deuren, goede vloei en kantendekking, duurzaam elastisch, bladdert niet af, vuilafstotend, slagregendicht en waterdampdoorlatend.