koude dagen..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Re: koude dagen..

Bericht door Hans »

Nou ik heb snel en met handdoeken de volken vanmiddag nagekeken. Ik was er 3 weken door de koude niet meer in geweest. Een heel divers beeld. Sommige volken moest ik voerramen bijplaatsen en hadden matig uitgebouwd. Opvallend veel darrenbroed en hier en daar na kiepen van de bovenste BK een onbelegd speeldopje. Andere volken zaten klem en hadden toch veel honing gehaald. Gelukkig had ik het nodige materiaal bij me. De afgelopen drie weken heb ik de achterstand vwb ramen maken en kasten verven mooi in kunnen halen. De bijen zijn me altijd voor :D

Ik vroeg me dus af of volken zwermplannen kunnen maken in deze koude periode. Ik zie nu dat ze veel energie en honing moesten steken in het broednest, weinig uit hebben kunnen bouwen, maar wel voor de nodige darren zorgen. Behalve als ze echt overbevolkt zijn, dan zetten ze doppen aan. Weer wat geleerd.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Het vervelende van zo n lang koud voorjaar met niet al teveel inkomende nectar,het treft voorjaar de mensen die niet voldoende uitgebouwde ramen hebben om de groeiende volken voldoende ruimte op uitgebouwde ramen te geven om zwermneiging te voorkomen.
Vandaag in mijn spaarkast een raampje met kunstraat uit de bovenste broedkamer omgeruild voor een uitgebouwd oud raam om de koningin toch maar weer wat extra legruimte te geven en de bijen zien dit dan ook weer als extra ruimte.
Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Hans »

Beste Alex,

Ik had nog geen zwermneiging al heb ik geen rasbijen. Maar ik vind het lastig uitgebouwde ramen te bewaren. De wasmot komt er hoe dan ook altijd bij al sluit ik ze hermetisch af. Daarbij vernieuw ik per jaar zeker 50% van de raat en is de 50% die eruit gaat vaak zwart of beschimmeld. Goede mooie raat gebruik ik een raampje van om een nieuw volkje op te starten met rest kunstraat en 1 raam voer. Dus ik houd netto bijna geen uitgebouwde ramen over. Zeker niet nu ik een wassmelter heb ( nog dank voor de tip ) en vorig jaar was een drama met de wasmot. Heb nu de neiging alles in de smelter te gooien. Zeker nu ik wat meer volken heb houd ik weinig over want moet veel kunstraat bijplaatsen. Heb nog wat te leren op dat onderdeel.

Gr. Hans
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Hans schreef:Ik vroeg me dus af of volken zwermplannen kunnen maken in deze koude periode. Ik zie nu dat ze veel energie en honing moesten steken in het broednest, weinig uit hebben kunnen bouwen, maar wel voor de nodige darren zorgen. Behalve als ze echt overbevolkt zijn, dan zetten ze doppen aan.
Alex Mönch schreef:Het vervelende van zo n lang koud voorjaar met niet al teveel inkomende nectar,het treft voorjaar de mensen die niet voldoende uitgebouwde ramen hebben om de groeiende volken voldoende ruimte op uitgebouwde ramen te geven om zwermneiging te voorkomen.
Bij 1 volk heb ik vandaag wat belegde "speeldoppen" weggehaald. Er zaten ook al een paar grotere doppen tussen met daarin al een larve in koninginnebrij... Beneden in de broedbak zat het goed vol bijen (op 7 ramen Dadant en dan een vulblok), bovenop staat een honingkamer, maar daar hebben ze ondertussen nog maar 4-5 ramen van uitgebouwd. Eigenlijk plaats genoeg dus, maar kunstraat in de honingkamer zien ze blijkbaar niet als extra ruimte...(?)
Heel veel darren, dit omdat er een aantal ramen gesmolten waren vorige zomer en de darrencellen zitten dus overal een beetje. Die misvormde ramen ben ik 1 per 1 aan het weghalen, maar ik heb geen uitgebouwde ramen om in de plaats te hangen.
1 raam met kunstraat dat ik 10 dagen geleden heb gegeven, hebben ze wel mooi kunnen uitbouwen en dat is nu belegd. Dus ze bouwen wel, maar mss wat trager...
Wat kan ik nu doen om zwermen te voorkomen, behalve elke week doppen weghalen?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hans schreef:Beste Alex,

Maar ik vind het lastig uitgebouwde ramen te bewaren. De wasmot komt er hoe dan ook altijd bij al sluit ik ze hermetisch af.
Zie hier e4en vorige bijdrage over dit onderwerp

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10#p164653
Jaap v.Popering
Contacteer:

tomer schreef:.
Wat kan ik nu doen om zwermen te voorkomen, behalve elke week doppen weghalen?
De zwemneiging zal pas net als het merendeel van de jaren begin mei op gang komen . Van elke moerdop welke nu aangezet is komt geen zwerm , vele doppen worden om de een of andere reden door de bijen zelf verwijderd .
Ik maak de kunstzwemen geen enkel jaar voor 1 mei en niet later dan halverwege die maand .
Enkel met de rest van het jaar moerdoppen weghalen kom je er niet .

Jaap v P
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

vele doppen worden om de een of andere reden door de bijen zelf verwijderd .
Ik maak de kunstzwemen geen enkel jaar voor 1 mei en niet later dan halverwege die maand .
deels een geruststelling Jaap, maar ook weer niet echt; de eerste normaal warmere dagen worden nu voorspeld vanaf 1 mei, ik ben dan toch bang voor vele zwermen, en dat is al over een week, toch niets doen nu?
Jaap v.Popering
Contacteer:

JackC schreef:[

; de eerste normaal warmere dagen worden nu voorspeld vanaf 1 mei, ik ben dan toch bang voor vele zwermen, en dat is al over een week, toch niets doen nu?
Het is niet het eerste jaar met een koud voorjaar , Het is nu hier een graad of zeven , dan kom ik echt niet in mijn volken .

Zaterdag een graad of 14 dan is controleren mogelijk , maar kunstzwermen/broedafleggers maak ik de volgende week . ...Een enkel volk zal inderdaad zwermneigingen hebben .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

De eerste zwermen zijn een paar dagen geleden al geschept.
ad staals
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Het is niet het eerste jaar met een koud voorjaar , Het is nu hier een graad of zeven , dan kom ik echt niet in mijn volken .

Zaterdag een graad of 14 dan is controleren mogelijk , maar kunstzwermen/broedafleggers maak ik de volgende week . ...Een enkel volk zal inderdaad zwermneigingen hebben .
Sinds 1960 zal dat inderdaad vaker voorgekomen zijn, zelf heb ik ook al verregende of te koude voorjaren meegemaakt, wat het voor mij gecompliceerder maakt is dat ik 25 volken vanaf mijn "eigen" stand heb moeten verplaatsen, deels naar particuliere tuinen, liefst had ik daar nu niet direct zwermen. Ik hoop dat ik volgende week een en ander in goede banen kan leiden en dat het verder een normaal jaar zal worden, tevens weet ik dat normale jaren niet bestaan.
Plaats reactie