Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door bee-tree »

M'n dag begint met ZWARTE koffie en dan met het lezen van forumberichten.
Het werd me GEEL en ZWART voor de ogen tijdens de reacties op Jaap's
fraaie jonge koninginnen. Wat kan zwart toch mooi zijn.
Wat betekent PO Freek ?
Ik heb meteen 'n limerick gemaakt met de titel "Verbasterd nog aan toe".
Zie de rubriek "Verhalen, anekdotes, gedichten". Zjef :b10:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Te laat dus :be5:

Je bedoelt dat ze mooie zwart zijn?
Ik vind ze inderdaad mooi zwart .maar was zeker niet te laat .
De dertiende dag op het midden van de middag . het zijn redcelkoninginnen van mijn :think: vuilbakkenras :whistle: Ik heb er een tiental naar de jachtvelden gestuurd :oops:
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

De kreet P0 wordt gebruikt voor raszuivere koningin, F1 is de eerste niet raszuiver bevruchte nateelt ervan, was niet serieus bedoeld er is helemaal geen bevruchtingstation voor vuilnisbakkenras moeren natuurlijk :D
Zulke zwarte vuilnisbakkenras moeren had ik vroeger ook, nu ik buckfast moeren heb, heb ik gele, met een iets dikker achterlijf.

Freek
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Freek schreef:De kreet P0 wordt gebruikt voor raszuivere koningin, F1 is de eerste niet raszuiver bevruchte nateelt ervan, was niet serieus bedoeld er is helemaal geen bevruchtingstation voor vuilnisbakkenras moeren natuurlijk :D
Zulke zwarte vuilnisbakkenras moeren had ik vroeger ook, nu ik buckfast moeren heb, heb ik gele, met een iets dikker achterlijf.

Freek
Bedankt Freek.
Hou jij óók van ....
Correctio's.........
en beschaafd taalgebruik ? Noem de genetisch tot gigaconsument gepromoveerde
welvaartsmens dan maar afgekort VBR-mens.
Momenteel staan ze hier weer bij de weg. De grijze-gigacontainers. :o

Met jouw PO bedoel je Po. Heb je de hoofdletter O als grapje gebruikt ?
Toch zeker niet als een 'grote nul'' ? :)

Zo kan het wel weer, toch ? Ik moet gauw naar m'n 'rasjes' . De zon is er weer flink bij.
Het Koolzaad is bijna uitgebloeid. Dan wordt elk bijenras narrig.
Ze laten zich momenteel nog zonder tegenstand honing 'afstelen'. Zjef :b10:
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Morgen ga ik van de kast met F1 moer van Paul Zwartpoorte aan de slag,ik heb geen plan bedacht.Het ligt er maar net aan hoe de situatie in de kast is.
Vandaag even gekeken in de kast en wederom een dop met flinke larf gevonden(net als vorige week)die van de vorige maal weggebroken.Maar die ik nu vond laten staan.
Vorige keer was het er maar een,ben benieuwd nu.
Het "agressieve" volk van vorig jaar is geen haar verbeterd en heeft me met drie steken verrast in mijn bovenbeen,mijn broek was daar versleten en toegankelijk voor ze.
aangezien de drie angels geruime tijd hebben gehad om hun gif te spuien voor ze verwijderd zijn,een groot stuk been erbij! :D
Petro
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Petro,

Ik neem aan dat dit een goeie moer is van Paul, op een of andere manier had ik een maandagochtend exemplaar, kan ook bij mij bij bevruchting mis zijn gelopen (had onbevruchte moertjes), maar de bijen (ook buckfast, Hennie Kroese) hebben de moer gewisseld, omdat ze niet presteerde.
Alles wat op een dop lijkt Wegbreken desnoods raam afslaan als het zo vol bijen zit dat je de doppen niet kan zien, en indien het volk op een simplex broedkamer zit extra broedkamer plaatsen, zit ie op 2 broedkamers, extra honingkamer plaatsen. Je kan ook een broedkamer er bovenop zetten als honingkamer en wat volle ramen honing naar boven overhuizen en onderin de broedruimte kunstraat/lege uitgebouwde ramen hangen.
Opletten dat ze het broed niet verzuipen met honing.
Verder niet aan prutzen ze houden vanzelf op met doppen trekken als je maar blijft breken.
Het volk zal veel honing halen als je geen aflegger maakt, maar wel heel veel ruimte geeft, ze houden op met het maken van doppen.

Freek
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

Voor ik begin even antwoordt;het is een volk met hun eigen moer(van Paul) dus de doppen hebben niets te maken met een net ingevoerde moer.
"prutzen"zo jij het noemt :) is ook niet aan de orde.
Ok meiden daar kom ik aan!!!!!!!
Freek schreef:Petro,

Ik neem aan dat dit een goeie moer is van Paul, op een of andere manier had ik een maandagochtend exemplaar, kan ook bij mij bij bevruchting mis zijn gelopen (had onbevruchte moertjes), maar de bijen (ook buckfast, Hennie Kroese) hebben de moer gewisseld, omdat ze niet presteerde.
Alles wat op een dop lijkt Wegbreken desnoods raam afslaan als het zo vol bijen zit dat je de doppen niet kan zien, en indien het volk op een simplex broedkamer zit extra broedkamer plaatsen, zit ie op 2 broedkamers, extra honingkamer plaatsen. Je kan ook een broedkamer er bovenop zetten als honingkamer en wat volle ramen honing naar boven overhuizen en onderin de broedruimte kunstraat/lege uitgebouwde ramen hangen.
Opletten dat ze het broed niet verzuipen met honing.
Verder niet aan prutzen ze houden vanzelf op met doppen trekken als je maar blijft breken.
Het volk zal veel honing halen als je geen aflegger maakt, maar wel heel veel ruimte geeft, ze houden op met het maken van doppen.

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Petro schreef
"prutzen"zo jij het noemt :) is ook niet aan de orde.
Nou succes dan maar!
Als dat prutzen niet aan de orde is, dan neem ik aan dat je de boel wegbreekt en ze lekker de ruimte geeft!

Freek
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

Zo dus aan de slag geweest 1 Bk raam gesloten broed met doppen 4tal.(waarvan één net gesloten),1 Bk raam gesloten broed,1 Bkr. stuifmeel en een leeg raam met voerrand in 5ramer overgebracht met een sluitblok.4 Bk ramen en een Hk raam bijen er bij afgeslagen.
Maar grote vraagtekens bij moedervolk!?
14 dagen terug moer gezien mooi oranje!!!!,de darren in dit volk ook.Ook vandaag moer gevonden donkerbruin!!!!!!!!?????????
Ik heb haar gemerkt en in de Bk gezet met moerrooster er op.Toen ik klaar was ben ik na gaan denken........
Het kan haast niet anders of er waren twee moeren waarvan één nu in de bovenbak zat (bruine)en die daar alle darrecellen had belegd.(waarschijnlijk ook dus darrebroedig) En de goeie moer onder.Maar doordat ik degene die boven zat nu onder heb geplaatst zal dat wel gauw voorbij zijn.
Kan niet anders dan over een paar dagen ,week kijken hoe het er voor staat in het hoofdvolk. :roll:
Petro
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Petro,
Nou wat jammer joh dat gaat niet zoals het eigenlijk hoort met de buckfast bijen.
Ik kijk om de week en breek dan alle doppen weg en geef ruimte als het moet.
En ik maak geen aflegger, en al helemaal geen aflegger met broed waarvan de waarde maar beperkt is vanwege de vele aanwezige varroa mijten.
Doordat de volken zo geen bijen verliezen aan een aflegger en de moer gewoon eitjes blijft leggen, heeft bij mij dit bij mijn 4 beste kasten geresulteerd in torenflats met in de top veel honing :D.
Ik ga morgen kijken of er doppen zijn, dan is het weer een week geleden.
Lees om de aardigheid eens hoe het bij Alex Monch gaat die heeft nog hogere torens :D
Je hoeft niet zo hoog te bouwen als Alex je kan ook wat vaker slingeren.
Wanneer ik wel een paar volken er bij wil koop of teel ik een paar bevruchte f1 moeren.
En schud ik uit de honingkamers vier ramen bijen per zesraams kast, in een 30L emmer of een speciekuip.
Die bijen sproei ik met oxaalzuuroplossing 36 gram/l zodat er geen mijt in blijft en die gaan in het kastje waar verder alleen een raam voer en uitgebouwde raat in hangt maar vooral geen eitjes.
De kastjes hebben open bodem en zet ik een dag in de hal, na een paar uur als ze flink brommen zet ik de kooitjes met de moeren afgesloten met suikerdeeg in. Deze schudzwermen worden vaak het jaar daarop super volken!

Freek
Gesloten