EPS / XPS voor bijenkasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
sailor1957
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: EPS / XPS voor bijenkasten

Bericht door sailor1957 »

martin b schreef:Jos; ik heb bij mij 7 raams berkelkasjes wel een alu. hoekprofiel van 1x1 cm gebruik, waar de ramen op liggen.
Dit zorg voor een goed verdeling van de krachten, en vast gekitte ramen kun je dan makkelijk los maken, zonder de kast te beschadigen.
Verlijmen doe ik met constructiebruislijm, dat is sterk genoeg. Bij de handvatten heb ik van binnen uit nog wel extra schroeven in gezet.
Als proef vol geladen met ruim 20 kilo ijzer, en opgebeurd, geen probleem, het geheel bleef heel..
Bij elke verlijming gewicht of lijmklemmen toegepast, wel eerst stukken multiplex er tussen gedaan
Nog een tip de lijm kleeft niet aan bakpapier, wat je in de keuken gebruikt. Dat kun je er dus tussen doen als nodig is, eps,xps----multiplex.
Martin, bedankt voor de info.
Ik zou dit systeem wel eens willen toepassen op het model spaarkast.
Zijn hier ook bouwtekeningen van?
Is dit materiaal ook te frezen om bijvoorbeeld een opstaande rand en handvatten in te frezen?
Kitten de bijen de onderlinge kasten niet aan elkaar en als dit wel het geval is, beschadig je de kast dan niet door ze los te wrikken met bv. een kastbeitel?
Ik lees graag je antwoord!

Hartelijke groet,
Jos
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Jos, je kunt het frezen, zagen, snijden, schuren of wat je maar wilt.
Bouwtekeningen moet je zelf maken, algelang het materiaal dikte, dat je gebruikt, om de raam gewoon de kast maken,
heb ik ook gedaan.
Bij de 7 raam heb ik alleen extra hout aan de onderkant gelijmt, tegen beschadingen met vervoer, maak ook nog de berkelkast in groot model,
en daar maak ik dan ook boven een houten rand. De zelfde dikte als de isoplaten, en bij de honingkamers doe ik het aan de onderkant.
Zodat men hout op hout krijgt en men de iso, met loswrikken niet kapot maakt.
met een groet van martin
Wullem
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Wullem »

FerryB schreef:Ewout,

Styrodur heeft vanaf 3 cm dikte ook een sterkte van 300 maar ik gebruik 2 cm en die is bij hun 200 en bij Jackodur wel 300.
Plus dat zoals ik eerder al schreef Styrodur echt veel duurder is.

Ferry/Ewout,

Volgens de site van Jackodur heeft de 2cm versie een sterkte van 200. Alle andere diktes hebben wel 300.

Me vriendelijke groeten,

Willem.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Wullem, dat is precies wat ik schreef toch? ;)
sailor1957
Contacteer:

martin b schreef:Jos, je kunt het frezen, zagen, snijden, schuren of wat je maar wilt.
Bouwtekeningen moet je zelf maken, algelang het materiaal dikte, dat je gebruikt, om de raam gewoon de kast maken,
heb ik ook gedaan.
Bij de 7 raam heb ik alleen extra hout aan de onderkant gelijmt, tegen beschadingen met vervoer, maak ook nog de berkelkast in groot model,
en daar maak ik dan ook boven een houten rand. De zelfde dikte als de isoplaten, en bij de honingkamers doe ik het aan de onderkant.
Zodat men hout op hout krijgt en men de iso, met loswrikken niet kapot maakt.
Martin,
Ik ga morgen bij Hornbach STYRISOLPLATEN halen van 3Cm dik.
Ik ga er maar eens mee experimenteren.
Ik neem jou goede raad v.w.b. de houten randen mee in mijn idee, maar kan ik deze met de bruislijm ook goed verlijmen op de styrisol?
Is het ook mogelijk om de afstandsrepen te verlijmen?

Ik lees het graag van je.

Groet,
Jos
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Jos altijd even een proefje doen, ik gebruik zelf de bruislijm van action, 4 euro de koker.
Afstand strippen kun je ook lijmen plus een spijkertje er in doen als de lijm nog nat is.
Doe ik ook als ik er extra schroeven in zet, ze worden dan mee verlijmd. is sterker.

Een mogelijke hoek oplossing is, een gleufje zagen van 1 cm diep, in het midden van de kopkant en in de platte kant,
zo dat de gleufjes als je de platen tegen elkaar zet en een hoek krijgt, ze precies tegen over elkaar zitten.
Daar duw je dan een houte (multiplex) strip in, plus lijm, je krijgt dan een sterke hoekoplossing.

Dit alleen nog als proef gedaan, maar ga ik toepassen bij de grote berkelkasten.

Als ik want nieuws bedenk, dan doe ik altijd wat proeven. je kunt dan zien of het ook kan.
zo heb ik b.v. fijne glasvezel behang tegen de iso gelijmd, zodat de bijen het niet kapot zouden knagen, maar de lijm die er bij hoor gaat schimmelen, als vochtig wordt. dus ander lijm gebruikt en dan gaat het wel.( bij de gewone witte iso platen)

je kunt ook de bruislijm heel dun op de iso. platen strijken, met een plamuurmes, aan de binnenkant, dit wordt dan zo hard dat dit ook bijproef is.

gewoon doorgaan met denken en proefjes doen en je komt een heeeeeeeeeeeeeel eind.
met een groet van martin
sailor1957
Contacteer:

martin b schreef:Jos altijd even een proefje doen, ik gebruik zelf de bruislijm van action, 4 euro de koker.
Afstand strippen kun je ook lijmen plus een spijkertje er in doen als de lijm nog nat is.
Doe ik ook als ik er extra schroeven in zet, ze worden dan mee verlijmd. is sterker.

Een mogelijke hoek oplossing is, een gleufje zagen van 1 cm diep, in het midden van de kopkant en in de platte kant,
zo dat de gleufjes als je de platen tegen elkaar zet en een hoek krijgt, ze precies tegen over elkaar zitten.
Daar duw je dan een houte (multiplex) strip in, plus lijm, je krijgt dan een sterke hoekoplossing.

Dit alleen nog als proef gedaan, maar ga ik toepassen bij de grote berkelkasten.

Als ik want nieuws bedenk, dan doe ik altijd wat proeven. je kunt dan zien of het ook kan.
zo heb ik b.v. fijne glasvezel behang tegen de iso gelijmd, zodat de bijen het niet kapot zouden knagen, maar de lijm die er bij hoor gaat schimmelen, als vochtig wordt. dus ander lijm gebruikt en dan gaat het wel.( bij de gewone witte iso platen)

je kunt ook de bruislijm heel dun op de iso. platen strijken, met een plamuurmes, aan de binnenkant, dit wordt dan zo hard dat dit ook bijproef is.

gewoon doorgaan met denken en proefjes doen en je komt een heeeeeeeeeeeeeel eind.
Martin,
Bedankt voor de info. Heb de platen in huis maar mis nog even de tijd om er mee te beginnen.
Zodra ik wat meer weet hoor je van mij.
Ik heb trouwens bruislijm gekocht die speciaal is bedoeld voor het verlijmen van dit materiaal.
De 3 cm is ook een goede keus geweest als ik kijk naar de afmetingen van een spaarkast.
De delen waar de oortjes van de ramen op komen te liggen steken nl. ook 3 cm naar binnen dus ik kan daar de plaatdikte voor gebruiken.
Voor en achterzijde zullen dan zo'n 6 cm dik zijn en dat isoleert wel voldoende denk ik ;-)

Groet,
Jos
jroozenburg
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jroozenburg »

bijen kast van tempex/piepschuim gemaakt van 2 visbakken gelijmd met construcie lijm van binnen geschilderd met latex verf buiten kant plakplastic zit al een klein volk in ik heb begrepen dat de bijen niet gaan knagen als je zorgt dat er genoeg ruimte is dus maar even afwachten wat ze gaan doen groet jan Roozenburg
Bijlagen
Afbeelding 040.jpg
Afbeelding 039.jpg
Afbeelding 039.jpg (22.2 KiB) 3677 keer bekeken
Afbeelding 045.jpg
Afbeelding 045.jpg (19.75 KiB) 3677 keer bekeken
Afbeelding 047.jpg
Afbeelding 047.jpg (18.07 KiB) 3677 keer bekeken
Afbeelding 046.jpg
Afbeelding 046.jpg (20.78 KiB) 3677 keer bekeken
Afbeelding 044.jpg
Afbeelding 044.jpg (20.66 KiB) 3677 keer bekeken