Reisverslag Bijenteelt Brazilie 2006

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Reisverslag Bijenteelt Brazilie 2006

Bericht door apiario »

Beste Els,

Je heb inderdaad gelijk. Het is niet mogelijk dat die bij hier zou worden geintroducuurd Maar het kan ook niet hij gaat onherroepelijk dood.

Daar begrijpt men er niets van dat wij in de dorpen en steden bijen houden. Ze twijvelen dan sterk aan onze verstandelijk vermogens.

Arno vat dat samen in een kort zinnetje.

Jullie hebben daar te veel mensen en te weinig grond.
Hier hebben we te veel grond en te weinig mensen
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Els,
Laten wij daarom hopen dat een agressievere bij nooit geïntroduceerd wordt in Nederland. Moet er zelf niet aan denken dat er in Europa ook "killerbees" komen,

Zoals Bertus al zei, die bij overleeft niet in streken met gematigd klimaat: het is een tropische bij die alleen in tropisch klimaat leeft. Zij zitten nu in het Zuiden van Nrd.Amerika; hogerop zullen zij niet komen.
hennie oes

Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Zo als we ook schreven. Chilie is een smal land wat vanaf de Andes bijna zo de zee in rold Op de laag gelegen delen leeft de geafrikaaniseerde bij daar waar het hoger wordt dus kouder leeft een Buckfast populatie
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Een pak van mijn hart dat mijn "doetjes" niet in gevaar komen. [:)]
(n.a.v. de berichten op het forum over nu al hongerende volken, vanmiddag even de voersituatie bekeken van mijn bijen, alle volken zitten er nog zachtaardig en welvarend bij met hun bladhoning-voorraad :D)
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ze hebben hier geen honger maar die grote broednesten vertrouw ik niet.
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Zoals Bertus al zei, die bij overleeft niet in streken met gematigd klimaat: het is een tropische bij die alleen in tropisch klimaat leeft. Zij zitten nu in het Zuiden van Nrd.Amerika; hogerop zullen zij niet komen.
hennie oes

Toch gaat de verspreiding in de VS door. Maar ze worden wel "vriendelijker" naarmate ze in een koeler klimaat komen. Hier noemen ze ze "geafrikaniseerd" in Brazilie heten ze polyhybriden. Het schijnt dat ze vriendeljker worden naarmate het klimaat kouder wordt.
Sinds de meeste bijen in Zuid Amerika geafrikaniseerd zijn, is de produktie van vruchten toegenomen, het schijnen hele goede bestuivers te zijn op kleine schaal. Ze zijn niet zo bloemvast als de Europese bijen en ik heb ook gehoord, dat de recordhoningproduktie op naam staat van een geafrikaniseerde bijenvolk.
Wat de varroatolerantie betreft, ik meen dat het ook een ander type varroa is in Zuid Amerika, iets minder agressief.Wat de bijen betreft, het is niet alleen het poetsgedrag, maar ook de kortere ontwikkelingsduur en ik heb geleerd dat geafrikaniseerde bijen sneller zwermen. Maar dat is dus niet het geval bij Arno, als ik het goed begrijp, Bertus ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Ria,

Hartelijk dank voor je bijval. Alhoewel ik altijd ook in het zelfde schuitje als de meeste imkers zat.
De laatste tijd is de blik wel wat ruimer geworden. Mede door het imkeren in een ander land met andere gezichts punten en de informatie die we daar konden krijgen ,kijk je wat anders tegen de dingen aan.
Vele imkers en dat is geen verwijt hoor, weten de slechte eigenschappen van de Braziliaanse bij heel goed te onthouden
Mede door de media (Documentaires) is er veel blijven hangen. Nu ik daar mee werk valt het allemaal best mee. Dat zal bij jou op het bedrijf ook wel zo zijn je moet nu eenmaal de goede voorzorg nemen en geen halve.

Op een gegeven moment zat ik wat in Portugees bijen literatuur te neuzen en daar kwam ik een kaartje tegen tot hoever de"bij" opgerukt was. Precies zoals je zegt naar mate het kouder word stop de verspreiding Maar ik kan het volkomen met je eens zijn dat de biologie daar niet stopt Langzaam zal denk daar een overgangsgebied gecreëerd worden met een ras wat voor ons in de gematigde streken uitstekend mee te werken valt We zullen dan ook wel het een en ander moeten inleveren. Zo zou het mogelijk zijn om uit zo,n gebied teeltmateriaal te verkrijgen.

Vandaar dat ook Ed Pieters op een lijn zit waar ik wel wat in zie En wat ik ook een dezer dagen al naar voren heb gebracht is wat Prof Mesage
zegt niet de bestijding maar kijk naar het ras

Tenslotte nog de vragen die Labrador stelt Als ik die vragen in het kader plaats wat er toen der tijd in Brazilië gebeurde dan worden die voor
98 % door de bijen zelf opgelost

Over het zwermen bij Arno. Het blijft voor mij als "" Hollandse imker"" wat onwezenlijk dat er daar zo weinig gezwermd wordt in Hollandse maatstaven gerekend zou Arno geen bij meer over moeten hebben.
Wat Ed Pieters ook schrijft trok mij zeer aan dat gebeurd bij Arno ook Als het volk het niet zint maken ze een nieuwe koningin
(26000 volken deden dat binnen 9 maanden zonder te zwermen) Nu Arno in de stuifmeel zit is het komt het vaker voor dat er een volk de benen neemt (en dan is de kast gewoon leeg) Honing winnen is tot daaraan toe Stuifmeel winnen is een tweede.

PS Mieren kunnen daar in een nacht wel 10 tot 12 kasten plunderen.

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Wat me zo ter binnen schoot.Hennie Oes had gelijk toe hij de opmerking maakte, dat het erg warm is om in een bijenpak bij 30 graden in de tropen met bijen te werken.

De nieuwste pakken hebben dat niet meer. Ze worden nu met grote ventilatie openingen op borst,rug en benen gemaakt. En de stof is een soort parrasutestof,zeer licht en bijen kunnen er niet door heen steken
de kleur is Ecruachtig.

Ik had er een paar mee moeten nemen,maar ja.......
Het is maar dat je het weet.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Bertus,
Ik zou best belangstelling hebben om zo'n pak te bekijken; je zult vast wel weer eens naar Brazilië gaan en/of zoon Arno komt vast weer hier om zijn actieve vader op te zoeken: meebrengen zo'n pak!
Vroeger , als ik met RVV voor contrôle of taxaties in allerlei bijenvolken zat met verschillende graden van aggressie, hadden wij een wegwerppak; groot, wit, goed afsluitend en toch zeer luchtig; bij besmettingen van kippen of varkens zie je ze in die maanlandpakkken rondlopen; de stof leek wel papier en zij scheurden snel stuk.
hennie oes, die zeer genoten heeft van jouw verhalen.

Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Met genoegen gedaan

Ik ga er maar een lijstje op na houden Want de dit keer had ik nog 4 kl mee kunnen nemen volgens de KLM.
Plaats reactie