voor grote afbeelding klik op foto (240 Kb)
Of Google Earth starten en als je in Fly to: -20.3467640047, -41.050847833 de coördinaten zet, en daarna search, dan gaat hij wel naar de coördinaten toe.Voor nadere foto-reportage etc, kijk ook eens op de site apiarioflorin.com.br, klik op de fotogalerei (galeria de fotos in portugees). Daar krijgt men een nadere impressie van het werk van Arno en Bertus.
Zondag 24 oktober
Beste allemaal,
Daar zijn we weer. Opnieuw een reisverslag uit Brasil, gedurende 22 september tot en met 21 oktober van dit jaar vertoef ik in Brasil, alwaar ik weer verschillende reizen en avonturen rondom de bijenteelt aan het forum zal toezenden. In het bijzonder zal ik stilstaan bij de braziliaanse koninginnenteelt. Die verschilt nogal met die van Holland.Ik heb veel vragen van diverse mensen mee-gekregen, die zal ik zo goed en kwaad pogen te beantwoorden. Oke!
Goed, na toch wel een lange reis (12 uur) en zonder veel problemen weer in Brasil gearriveerd . Even een wandeling op de Copacabana van Vitoria gemaakt. En daarna omhoog de bergen in letterlijk en figuurlijk een hemels breed verschil zo van uit de polder met gras en koeien naar de jungel waar de bijen hun stuifmeel halen. En waar de brulapen op een afstand hun gebrom laten horen dat is weer eens heel wat anders. De grote omschakkeling is hier het voorjaar en een geweldig fijn klimaat en bij ons was het herfst.
Vrijdag ben ik dan met Arno naar een van zijn produktie-apiarios geweest en gezien hoe er werd geoogst. Door het dreigende onweer waren de bijen wat lastig. Daar houden ze niet van, tijdens slecht weer rond de kasten lopen. De kleine stuifmeelbakjes worden uit de kast getrokken en worden leeg geschud in een grotere bak, daarna terug gezet en op naar de volgende kast. Die dag blijkt werd 6 kilo van 30 kasten gehaald. Dit procudee word dagelijks herhaald. De stuifmeel word in de vrieser gestopt, minimaal 48 uur waarna het drogings-en reinigingsprocedee begint.

Het oogsten van stuifmeel, nader bekeken.

Het handmatig schoonmaken van stuifmeel, typisch vrouwenwerk
Zaterdag zijn we aan het distubueren geweest. De honing en stuifmeel wordt aan verschillende mensen hier geleverd die een winkel aan huis hebben, het welbekende agro-turisme. De toeristen vinden vooral de stuifmeel een bijzonder artikel om het maar zo te zeggen. Verkoopt goed. Voor mij harstikkende leuk sommige ken ik maar er zijn ook nieuwe gezichten bij . Arno wisseld nog even de allerlaatste nieuwtjes en ik, die geen woord Portugees kan, sluip dan stiekem weg (Fries spreken ze ook niet hier) en struin wat rond in de omgeving. Tot slot nog even een bakkie gedaan bij Vera die een week geleden uit Rotterdam hier was neer gestreken.
Vandaag hebben we een rumbrouwerij bezocht .Daar word samen met Arno een project opgezet voor het maken van honingrum. Arno leverde de honing in grote emmers aan. Daar wordt het gedistileerd en later word het hier bij Arno thuis een halfjaar op houtenvaten gezet om te rijpen.

Tekst: Bertus tussen de eiken-houten rumvaten, vol met honingwijn.
Het hele proces is mij van a tot z uitgelegd. Arno komt daar in het vervolg nog wel op terug. Daarna ben ik op het erf van het bedrijf wat gaan rondstruinen, dit keer had ik succes. Vond aan een paar dakspanten een van natuurlijke bouwstoffen een prachtig nest van Trigonas 4 jaar oud . Toen men zag dat ik daar belangstelling voor had moest ik ook natuurlijk de andere Trigonas zie