Problemen met volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Bart,

Ik ga het dit keer weer niet met je eens zijn. En mijn informatie haal ik dit keer uit het boekje 'Varroose erkennen und erfolgreich bekämpfen' van Friedrich Pohl. In het hoofstukje 'Modernes und integriertes Bekämpfungskonzept' schrijft hij:
SPÄTE SOMMERBEHANDLUNG NACH DER ERNTE DER SPÄTTRACHT, Völker,
die noch die Spättracht, Wald- oder Heidetracht nutzen, können bis zur letzten Ernte ausschliesslich mit biotechnischen Methoden (z.B. Drohenbrutschneiden,Brutablegerbildung) vor einer zu grossen Milbenpopulation geschützt werden, da eine chemische "Zwischenbehandlung" nicht möglich ist.

Eventjes verder in de paragraaf schrijft hij:
Diese Völker zeigen häuÍig zum Behandlungsbeginn deutliche Schäden an Bienen, wie z.B. verkrüppelte Flügel oder auch Brutschäden
(siehe Seite 14,23).Diese geschädigten Völker haben eine geringe Überlebenschance - deshalb empfiehlt es sich häufiger, derartige Völker nach der Behandlung aufzulösen

Ook Liebig heeft in het Deutsches Bienenjournal al eens een artikel met dezelfde strekking over dit onderwerp geschreven. Ik heb gisteren en vandaag nog gezocht maar ik heb het artikel niet kunnen vinden. Ik heb meer vertrouwen in deze twee Duitse onderzoekers dan in de twee sprekers die in Hoenderloo het woord voeren.

Als wij écht de kwaliteit van onze honing hoog in het vandel hebben en we willen ons blijvend onderscheiden van de honing die in de supermarkten wordt aangeboden, dan voeren we géén chemische bestrijding uit tijdens het drachtseizoen!!!

Groeten..............

Gerard
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Zie ook ; Google : Oxaalzuur Bijen ; Oxaalzuur -vragen Antwoorden en nog meer vragen .

Jaap v P
jan van gils
Contacteer:

Bericht door jan van gils »

Een hoeveelheid aan wijsheden op 3 pagina's veel onderzoeks resultaten,echter een VRAAG Wat zijn de gevolgenvan en de invloed op het aanwezige voedsel en stuifmeel en micro leven binnen de volken.

Als er mede forumleden zijn die van onderzoek af weten zie ik gaarne uw reactie'tegemoet
M.V.Gr Jan
Plaats reactie