Problemen met volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ensor
Berichten:6
Lid geworden op:zo 14 mei 2006, 22:41
Locatie:Belgie
Contacteer:
Problemen met volk

Bericht door ensor » za 28 nov 2009, 14:07

Heb in juli een reinteeltkoningin ingevoerd, eind augustus kast bomvol! maar veel varoa. Daar het mijn eerste reinteeltmoer was had ik niet durven behandelen "van dan af is het volk heel sterk achteruit gegaan" dan toch maar behandeld met mierenzuur, zag grote mijtval, toch gaat het nog van kwaad naar erger.

Heb vandaag even de dekplank weggenomen en stel nu vast dat er maar een 4-tal straatjes bijen zijn. Is dit nog met één of ander middel te redden ????

Heb wel nog een paar 6-ramertjes van het straatras in reserve !

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door lieven busschaert » zo 29 nov 2009, 09:14

Wachten, wachten, wachten,...! Het enige wat je kan doen is behandelen met een oxaalzuuroplossing als de temperatuur weer eens rond de 12°C is.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door Dirk C » zo 29 nov 2009, 12:26

Inderdaad behandelen met oxaalzuur, maar best wachten tot ze broedloos zijn en dat zal nog wel enkele weken duren, hopelijk leeft dit volk dan nog.
De temperatuur moet niet per sé 12° zijn bij oxaalzuurbehandelingen, je kan dit makkelijk al doen bij een graad of 7.

groeten,
Dirk

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door lieven busschaert » ma 30 nov 2009, 12:45

Let op: Ik zeg niet voor niets 12°C. Heb al enorm slechte resultaten gehad bij lagere temperatuur!

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door Hego » ma 30 nov 2009, 16:51

lieven busschaert schreef:
Let op: Ik zeg niet voor niets 12°C. Heb al enorm slechte resultaten gehad bij lagere temperatuur!


Wat waren de problemen?

Henri

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door Marco en Ingrid » di 01 dec 2009, 22:10

Hmmm vreemd, ging iets fout met mijn laatste bericht.
De tekst die ik er bij had was.

Waarom 12 graden ? Hier in zweden doen ze deze behandeling ook bij koudere temp. vorige week nog met een imker gesproken (300 volken) die toen bij 3 a 5 graden nog bezig was, en niet zozeer uit tijdsgebrek. Zo doet hij het al een jaar of 10 zonder problemen.
En hij is niet de enigste.

groet uit een nu wat kouder Zweden,
Marco

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door Bart de Coo » wo 02 dec 2009, 11:19

Belangrijke vraag.

Halen jullie dan de raampjes eruit om de bijen te benevelen met de plantenspuit? Mijn intuïtie verzet zich hiertegen, maar als er imkers zijn die het al jaren met succes doen, dan hoor ik dat graag. Om er nou als eerste mee te gaan experimenteren, hm. (In een van de laatste afleveringen van Bijenhouden meldt Tjeerd Blacquière dat benevelen waarschijnlijk veel effectiever is dan druppelen. Nadat hij benevelde na een druppelbehandeling, vielen er nog eens enorm veel mijten, schreef hij.)

Of kiezen jullie toch voor druppelen?

Groet,

Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door LWPisa » wo 02 dec 2009, 11:39

Nevelen werkt beter dan druppelen (ja de raten eruit) en leverde bij mij geen verwijtbare sterfte op. Het is wel veel meer gedoe en verstoring dan druppelen.

Het minste gedoe en minst belastend is mijns inziens verdampen. Kast niet open, geen natte bijen, geen zuur suikerwater dat moet worden opgelikt.

L

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door Marco en Ingrid » wo 02 dec 2009, 18:11

Hallo,

De imker met 300 volken die druppeld en dat omdat hij "piepschuim" kasten heeft.
Nadeel voor hem is dat bij verdampen de kasten door de hoge temp. gaan smelten.Plus dat hij het bos door moet met een auto accu om de verdamper aan de praat te krijgen.:-)
Maar er zijn ook die een houten kast hebben en wel met een verdamper werken.
Met de plantenspuit wordt hier niet gewerkt daar is de temp. wel te laag voor rond eind Sept/Okt.
Maar ik ben er van overtuigd dat oxaal zuur bij minder dan 12 graden evengoed zijn werk doet.
//Marco

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 dec 2009, 20:18

Ik heb altijd gedruppeld vond het een heel gedoe - ook in de winter.
Had deze dagen te leen een oxaalzuurverdamper.
Deze is door een oude imker 84 jaar gemaakt - ook oude imkers kunnen inventief zijn.

Ja Tjeerd Blacquière vind dat oude imkers weer op cursus moeten.

Het verwarming element is afkomstig van een vliegtuig ontsteking is 80 watt bij 12 volt.
De inhoud van het bakje wat er aan gemaakt is, (koper) heeft precies de hoeveelheid oxaalzuurkristallen bevatten wat voor een broed en honingkamer nodig is.

De hoeveelheid warmte is minimaal zelf heb ik het bij twee kunststof kasten gebruikt.
Even een dun vuurvast plaatje onder het element wat maar twee minuten nodig heeft om het oxaalkristallen te verdampen.

Per bijenvolk kost het totaal 7 minuten tijd.

Ga eens kijken bij de modelvliegtuig bouw daar gebruikt men ook "verwarming" elementjes om die mini motoren aan de praat te krijgen
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansvdpost/hans_oxaalverdamper.jpg[/img]
-

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten