fiscaliteiten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

fiscaliteiten

Bericht door Jeroenvt »

Als je potjes honing verkoopt heb je inkomsten. Om die te bereiken heb je uitgaven, heel veel uitgaven soms. Bij mijn weten is uitgaven om inkomsten te krijgen belastingaftrekbaar. Zat zo in de auto vanochtend wat te mijmeren om mbv fiscale voordelen de imkerij wat te promoten. Waarom niet de kosten van imkeren überhaupt belastingaftrekbaar maken ivm het algemeen belang van bestuiving. Of bijv. het BTW-tarief op imkerbenodigdheden naar het lage tarief.

Voorlopig zie ik Balkenende nog niet [url="http://www.abfnet.org/node/59"]imkeren[/url] op het Catshuis.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl
macwlem
Contacteer:

Re: fiscaliteiten

Bericht door macwlem »

Leuk bedacht die kwinkslag.... maar ik ben bang dat zeker voor de oudere imkers, honing een leuke financiële bijkomstigheid is op hun AOW en dat ze daar zeker de fiscus niet bij willen hebben.

Behoudens als je van de imkerij een (deel)beroep gaat maken zit denk ik niemand op zoiets te wachten, wat jij middels aftrekpost als geld terug in het lade ziet, ziet de fiscus toch echt anders ben ik bang!

BTW (By the way=bij de weg=in fiscale termen: beide weg)
Even ter correctie: Geen van de Obama's is aan het imkeren geslagen, maar een van de medewerkers: Charlie Brandts, heeft twee kasten mogen plaatsen in de tuin van het Witte Huis. Dit mede in het kader dat Michelle Obama een biologische groentetuin is begonnen aldaar.

Groet,
Willem

http://www.bijenhouders.nl - Algemene Ledenvergadering op 18 april 2009!
http://www.imkerplatform.nl - Werken aan een moderne imkerij!
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

Jeroen,

IANAA (*)

De belastingdienst vindt dat het resultaat van een hobby negatief is. Meer uitgaven dan inkomsten dus. Ook als je een jaar een winst(je) hebt, dan is er de kans dat het volgende jaar een verlies oplevert. Je bent door het hobby karakter van de inkomsten niet belastingplichtig (BTW afdracht bijvoorbeeld) en daarom ook geen recht op aftrek.
En een neutraal resultaat of een klein plusje is niet erg. Als het maar een hobby is.

Als de hobby uit de klauw loopt, dan kan het als neveninkomsten worden aangemerkt. Webshop met honing en andere bijen produkten, cursussen geven etc; als het meer beroep wordt dan hobby dus. Dan moet je wel BTW afdragen en kun je aanspraak maken op aftrekposten, startersvoordeel enzovoorts. Honing zal 6% BTW hebben (voedingsmiddelen?) en de imkersmaterialen 19%. Daar zit dan een voordeel: de 6% van de inkomsten die je moet afdragen zal weg te strepen zijn tegen de 19% van de uitgaven die je mag terugvragen.

Termen als 'bron van inkomsten', 'voordeel te verwachten' en 'oogmerk om winst te maken' zijn voor de belasting reden om te gaan onderzoeken. Maar als je een goed verhaal hebt en een boekhouding om inkomsten en uitgaven aan te tonen, dan maak je een goede kans bij de inspecteur.
Een boekhouding is altijd aan te bevelen (als je honing verkoopt moet toch al produktie gegevens bijhouden, inkomsten/uitgaven is maar een kleine uitbreiding). Al was het maar om te voorkomen dat de inspecteur een schatting gaat maken.

Je kunt natuurlijk een vereniging beginnen, de materialen door de vereniging laten kopen en dat uitlenen aan de leden. Honing verkoop je dan weer via de vereniging. De vereniging kan (mogelijk) met de BTW aan de slag. Staat wel tegenover dat je accountantskosten hebt.

Of een cooperatie. En daar zit ik al een tijdje aan te denken.

(*) I am not an accountant
Jeroenvt
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Tsja, maar als je van je hobby je beroep maakt heb je geen hobby meer. Nee, ik was aan het denken over stimulering om meer mensen aan het imkeren te krijgen. Als je iets aan een goed doel geeft mag je het aftrekken, als je geld steekt in je hobby en die dient tevens het algemeen belang zou daar best wat tegenover mogen staan. Fiscaliteiten just passed my mind.

Misschien moeten we ook maar eens [url="http://www.wihoney.com/HoneyQueens.html"]Honey Queens[/url] gaan kiezen...

Overigens had ik wel begrepen hoor, het is een timmerman in het witte huis die al bijen hield geloof ik. En nu Michelle Obama een tuin heeft is er plotseling behoefte aan bestuiving in het centrum van Washington. Maar het is natuurlijk te gekke promotie.

Update: Ook al zwermen bij [url="http://politicalticker.blogs.cnn.com/2009/04/09/white-house-hit-by-swarm-of-bees/"]The White House[/url]. Charlie is waarschijnlijk de enige die met gezichtsbedekkende kleding rond het witte huis mag lopen.

--
Mvg Jeroen van Tol
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

Neveninkomsten van imkers kunnen fiscaal als bij-verdiensten worden aangemerkt.
W.A.F.G. Vermeend

Afbeelding

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

pxsloot schreef:
Jeroen,

IANAA (*)

De belastingdienst vindt dat het resultaat van een hobby negatief is. Meer uitgaven dan inkomsten dus. Ook als je een jaar een winst(je) hebt, dan is er de kans dat het volgende jaar een verlies oplevert. Je bent door het hobby karakter van de inkomsten niet belastingplichtig (BTW afdracht bijvoorbeeld) en daarom ook geen recht op aftrek.
En een neutraal resultaat of een klein plusje is niet erg. Als het maar een hobby is.

Als de hobby uit de klauw loopt, dan kan het als neveninkomsten worden aangemerkt. Webshop met honing en andere bijen produkten, cursussen geven etc; als het meer beroep wordt dan hobby dus. Dan moet je wel BTW afdragen en kun je aanspraak maken op aftrekposten, startersvoordeel enzovoorts. Honing zal 6% BTW hebben (voedingsmiddelen?) en de imkersmaterialen 19%. Daar zit dan een voordeel: de 6% van de inkomsten die je moet afdragen zal weg te strepen zijn tegen de 19% van de uitgaven die je mag terugvragen.

Termen als 'bron van inkomsten', 'voordeel te verwachten' en 'oogmerk om winst te maken' zijn voor de belasting reden om te gaan onderzoeken. Maar als je een goed verhaal hebt en een boekhouding om inkomsten en uitgaven aan te tonen, dan maak je een goede kans bij de inspecteur.
Een boekhouding is altijd aan te bevelen (als je honing verkoopt moet toch al produktie gegevens bijhouden, inkomsten/uitgaven is maar een kleine uitbreiding). Al was het maar om te voorkomen dat de inspecteur een schatting gaat maken.

Je kunt natuurlijk een vereniging beginnen, de materialen door de vereniging laten kopen en dat uitlenen aan de leden. Honing verkoop je dan weer via de vereniging. De vereniging kan (mogelijk) met de BTW aan de slag. Staat wel tegenover dat je accountantskosten hebt.

Of een cooperatie. En daar zit ik al een tijdje aan te denken.

(*) I am not an accountant

het is volgens mij niet erg verstandig om de belastingwakker te maken wat betreft je bijen, (als het mis gaat hoe bewijs je dan geen inkomsten te hebben van de bijen),een belastingsinspecteur is geen imker.
ik ben imker en heb weingig zin het plezier in mijn hobby te vergallen door eindeloze formulieren in te vullen.
en inderdaad hoe langer je bijen hebt hoe beter de kans dat je elk jaar een kleine omzet scoort, hiermee is mischien voor somigen van ons het pesioengat op te vullen.
maar wat mij betreft, geen belastings boekhouding op de bijen.

demar
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

Ik neem aan dat je bedoelt dat je geen zin hebt om belastingaangiftes in te vullen over mogelijke neveninkomsten. Van mij zul je niet horen dat je dat moet.

Wat wel handig is, is om een boekhouding(kje) te voeren. En dat hoeft niet uitgebreid, gewoon een eenvoudig huishoudboekje. Zo'n boekhouding heb je juist om aan mensen die geen verstand hebben van de werkzaamheden (boekhouders, belastingmensen, politiek) te laten zien wat de financiele kant is van de hobby, of pensioenaanvulling: wat er jaarlijks aan kosten zijn, wat er aan inkomsten zijn.
Op die manier hoef je niet terug te vallen op termen als 'tientjes', 'veel', 'mwoa' en 'het ene jaar wat meer als het andere'.

En als je bijvoorbeeld ooit eens subsidie wilt aanvragen (voor bestrijding, nieuw materiaal, cursus), dan heb je een bewijs dat je weet om te gaan met geld. Met schattingen krijg je geen geld, en als de belastingdienst moet gaan schatten waarover je belasting moet betalen, dan kan dat best nadelig uitpakken:

Voorbeeldje met 20 kasten:
* kasten heb je al jaren, dus geen kosten. Uitgebouwde raampje genoeg.
* honing: 20 kilo per kast, voorjaar en zomer dus 40 kilo. 2,50 per kilo, 20 kasten = 2000 euro, dus 380 euro BTW afdracht (19%)
* volkjes: 20 zwermen van elk 70 euro = 1400, BTW: 223 euro afdragen.
* Stel voer (suiker) op 20 kilo per kast per jaar, a 1 euro per kilo = 400 euro, 6% BTW = 64 euro BTW terug.
* bestrijdingsmiddelen: oxaalzuur, mierenzuur en thymovar 35 euro per kast per jaar: 700 euro, 19% BTW = 112 euro terug

BTW betalen: (380 + 223) - (64+112) = 427 euro
Netto in: (2000 + 1400) - (380 +223) = 2797
Netto uit: (400 + 700) - (64 + 112) = 924
Winst: 2797 - 924 = 1873

En daarover mag je inkomstenbelasting betalen, of is je pensioen of uitkering aan de beurt. Zo ongeveer.

En dan kun je niet aantonen dat je in het voorjaar 20 volkjes a 120 euro hebt moeten kopen, om ze naar het fruit te kunnen brengen, waarvoor je 40 euro per stuk hebt gekregen. En alle kilometers die je hebt moeten maken. En de emmers en potjes die je hebt moeten kopen voor honing en was opslag en verkoop. En de huur, kosten en afschrijving van de honingslinger en wassmelter, gereedschap, materiaal, vakbladen en boeken.

Het hoeft maar een schriftje te zijn, waarin je in- en uitgave noteert. Je hoeft het nooit aan iemand te laten zien, maar als het ooit eens nodig is, dan heb je in ieder geval feiten in plaats van vage verhalen.

Of je hobby-t lekker verder, ook goed.
pieter1
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door pieter1 »

pxsloot schreef:
Ik neem aan dat je bedoelt dat je geen zin hebt om belastingaangiftes in te vullen over mogelijke neveninkomsten. Van mij zul je niet horen dat je dat moet.

Wat wel handig is, is om een boekhouding(kje) te voeren. En dat hoeft niet uitgebreid, gewoon een eenvoudig huishoudboekje. Zo'n boekhouding heb je juist om aan mensen die geen verstand hebben van de werkzaamheden (boekhouders, belastingmensen, politiek) te laten zien wat de financiele kant is van de hobby, of pensioenaanvulling: wat er jaarlijks aan kosten zijn, wat er aan inkomsten zijn.
Op die manier hoef je niet terug te vallen op termen als 'tientjes', 'veel', 'mwoa' en 'het ene jaar wat meer als het andere'.

En als je bijvoorbeeld ooit eens subsidie wilt aanvragen (voor bestrijding, nieuw materiaal, cursus), dan heb je een bewijs dat je weet om te gaan met geld. Met schattingen krijg je geen geld, en als de belastingdienst moet gaan schatten waarover je belasting moet betalen, dan kan dat best nadelig uitpakken:

Voorbeeldje met 20 kasten:
* kasten heb je al jaren, dus geen kosten. Uitgebouwde raampje genoeg.
* honing: 20 kilo per kast, voorjaar en zomer dus 40 kilo. 2,50 per kilo, 20 kasten = 2000 euro, dus 380 euro BTW afdracht (19%)
* volkjes: 20 zwermen van elk 70 euro = 1400, BTW: 223 euro afdragen.
* Stel voer (suiker) op 20 kilo per kast per jaar, a 1 euro per kilo = 400 euro, 6% BTW = 64 euro BTW terug.
* bestrijdingsmiddelen: oxaalzuur, mierenzuur en thymovar 35 euro per kast per jaar: 700 euro, 19% BTW = 112 euro terug

BTW betalen: (380 + 223) - (64+112) = 427 euro
Netto in: (2000 + 1400) - (380 +223) = 2797
Netto uit: (400 + 700) - (64 + 112) = 924
Winst: 2797 - 924 = 1873

En daarover mag je inkomstenbelasting betalen, of is je pensioen of uitkering aan de beurt. Zo ongeveer.

En dan kun je niet aantonen dat je in het voorjaar 20 volkjes a 120 euro hebt moeten kopen, om ze naar het fruit te kunnen brengen, waarvoor je 40 euro per stuk hebt gekregen. En alle kilometers die je hebt moeten maken. En de emmers en potjes die je hebt moeten kopen voor honing en was opslag en verkoop. En de huur, kosten en afschrijving van de honingslinger en wassmelter, gereedschap, materiaal, vakbladen en boeken.

Het hoeft maar een schriftje te zijn, waarin je in- en uitgave noteert. Je hoeft het nooit aan iemand te laten zien, maar als het ooit eens nodig is, dan heb je in ieder geval feiten in plaats van vage verhalen.

Of je hobby-t lekker verder, ook goed.

2,50 per kilo dat is ook een weggeef prijs zeg, ik vraag 3,50 voor een pot a 450 gram. En zelfs dan denk ik dat ik nog vrij goedkoop ben als ik op andere plekken de honigprijzen bekijk.
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

ahja, ik bedoelde 2,50 per pot... Supermarkt prijs. En inderdaad, het kan duurder...

Rekensommetje mag je zelf aanpassen [:)]
Jeroenvt
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Volgens [url="http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Ombudsman/article/detail/827203/2009/04/21/Prijs-van-honing-stijgt-van-4-naar-5-euro-per-halve-kilo.dhtml"]De Morgen[/url] worden we slapende rijk...

--
Mvg Jeroen van Tol
Plaats reactie