hoe moerrooster correct plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pievee
Contacteer:

hoe moerrooster correct plaatsen?

Bericht door pievee »

Hoe plaats ik mijn moerrooster op correcte wijze? ik weet dat de metalen draden evenwijdig moeten lopen met de richting van de raampjes, maar wat ik niet meer weet is wat boven of onderkant is van dat rooster. Maw: moet ik die als een "U" leggen op de onderste bak of als een omgekeerde "U"?
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: hoe moerrooster correct plaatsen?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Bij de metalen, gestanste, roosters is het de bedoeling dat de scherpe kant van het rooster aan de bovenkant zit. De "scherpe" kant zit aan die kant waar het uitgestanste materiaal is uitgeworpen. Je kunt het wel voelen. Bij een draadrooster maakt het niets uit en bij de kunststof roosters ook niet.
De achtergrondgedachte is dat de koningin zich niet beschadigd aan de scherpe stansranden.
Vr.gr. Eddy
agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door agastache »

waarschijnlijk heb je een rooster gevat in een houten lijst ?
Als de onderkant van je honingramen gelijk is aan de onderkant van je honingkamer en dat is bij de normale spaarkasten zo, moet je het rooster als een U leggen zodat tussen rooster en onderkant honingramen een bijenruimte blijft.groeten meindert
Roeland
Contacteer:

Bericht door Roeland »

Hallo,

Waarom moet de moerrooster vlak op de ramen liggen, is het niet beter dat er onder en boven het rooster 8mm ruimte zit?

Mvg,

Roeland
agastache
Contacteer:

Bericht door agastache »

dat zeg ik dus
Roeland
Contacteer:

Bericht door Roeland »

Wat heb ik nu aan zo'n antwoord!

Nee, dat zeg je niet vrolijke fransoos.
Jij hebt het alleen over de bovenkant rooster en onderkant honingramen 8mm en ik vraag als dat aan alle beide kanten kan, gaan ze dat dan niet volbouwen?

En wat betekent het rooster als een U leggen?
Kan iemand anders een beter bericht achterlaten.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Tussen de raten van een bovenliggend kastdeel en een onderliggend kastdeel zal altijd al de bijenruimte in acht worden genomen.
De vraag is echter, hoe?
Agastache gaat er vanuit (zie zijn bijdrage) dat die bijenruimte ontstaat doordat de wanden van het onderliggende kastdeel iets boven de ramen uitsteken. (hij zegt dat andersom door te veronderstellen dat die bijenruimte waarschijnlijk niet in het bovenliggende kastdeel zit: "de onderkant van je honingramen gelijk is aan de onderkant van je honingkamer").

In die situatie heb je dus al bijenruimte onder het moerrooster als je dat op het onderliggende kastdeel legt, maar nog geen bijenruimte er boven. Leg je nu - bij de wanden - houten latjes (van 8 mm) op het moerrooster dan vormt dat samen in dwarsdoorsnede de U-vorm (zo duidelijker voor je?).
Maak je die houtjes standaard vast aan het moerrooster, dan is dat samen een houten frame.

Zowel boven als onder het moerrooster heb je dan de bijenruimte die niet volgebouwd zal worden.

Mocht de bijenruimte in jouw kasten in het bovenliggende kastdeel zitten (wel zo handig overigens als je dat wilt neerzetten zonder al te veel bijen te pletten) dat leg je dat frame dus juist niet als U op de onderliggende kast, maar andersom.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat elk kastdeel een gedeelte van de bijenruimte voor zijn rekening neemt. Aanpak hierbij laat ik graag aan je logisch redeneren over.
Roeland
Contacteer:

Bericht door Roeland »

Dank je wel Albert voor je heldere uitleg, nu kan ik aan de slag.
agastache
Contacteer:

Bericht door agastache »

zo vrolijk ben ik niet en zeker geen fransoos
Plaats reactie