zwermen lokken en vangen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

zwermen lokken en vangen

Bericht door agastache »

In een artikel in het franse maandblad Abeilles et Fleurs wordt uitgebreid uit de doeken gedaan hoe een "piège à essaims" (zwermval)te maken en te installeren.
Als uitsmijter legt een "deskundige",door de wol geverfde imker zijn manier van zwermen vangen uit aan een jonge beginnende imker. Hieronder de (vrije ) vertaling:
"Maak het je niet moeilijk kereltje, je neemt je oudste kast, je oudste raten, je wrijft alles in met citroenmelisse bladeren en roet uit de schoorsteen of beter nog je piest een keer in de kast om de bijen aan te trekken. Twee weken voordat het koolzaad bloeit hang je de kast op twee meter hoogte op plaatsen waar zwermen vaak langs gaan en ... het is voor elkaar.Zo gauw er een zwerm in je lokkast zit vervang je die door een lege. Eens heb ik in hetzelfde jaar zeven zwermen zo gevangen op dezelfde plaats in twee maanden tijd."
aldus Gaston B.
groeten Meindert, die inmiddels twee lokkasten heeft geplaatst
pxsloot
Contacteer:

Re: zwermen lokken en vangen

Bericht door pxsloot »

en dan maken ze zich druk over antibiotica residu...
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

agastache schreef:
In een artikel in het franse maandblad Abeilles et Fleurs wordt uitgebreid uit de doeken gedaan hoe een "piège à essaims" (zwermval)te maken en te installeren.
Als uitsmijter legt een "deskundige",door de wol geverfde imker zijn manier van zwermen vangen uit aan een jonge beginnende imker. Hieronder de (vrije ) vertaling:
"Maak het je niet moeilijk kereltje, je neemt je oudste kast, je oudste raten, je wrijft alles in met citroenmelisse bladeren en roet uit de schoorsteen of beter nog je piest een keer in de kast om de bijen aan te trekken. Twee weken voordat het koolzaad bloeit hang je de kast op twee meter hoogte op plaatsen waar zwermen vaak langs gaan en ... het is voor elkaar.Zo gauw er een zwerm in je lokkast zit vervang je die door een lege. Eens heb ik in hetzelfde jaar zeven zwermen zo gevangen op dezelfde plaats in twee maanden tijd."
aldus Gaston B.
groeten Meindert, die inmiddels twee lokkasten heeft geplaatst

vroeger werd het zetten van lokkorven als imoreel gezien.
zelf twijfel ik er wel eens over, niet aan te bevelen als er veel imkers in de buurt wonen die graag zelf hun zwermpjes scheppen.
krijg je een debat over wiens zwerm het is zeker als ze al een paar dagen aan het werk is.

semar
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Semar, we hebben er al eens uitgebreid over gehad, kijk bij zoeken

lokkast voor bijen begonnen door Amja

Het plaatsen van een lokkast heeft ook voordelen, vooral voor mensen die niets met bijen hebben.

martin
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Soms heeft het zeker voordelen,

In de schoorsteen van een boederij (midden in het dorp) achter ons huis zit al 30 jaar een bijen volk. Een zwerm hiervan is een keer aan de bovenleiding van de trein gaan hangen met alle nare gevolgen van dien.
Twee jaar geleden werd ik gebeld omdat er een zwerm (waarschijnlijk van dit volk) in de spauw van een schoorsteen was gaan zitten 100 meter verder op. Na veel moeite (Kast met open broed voor tegen de schoorsteen geplaatst) heb ik die er uit gekregen, omdat ik er op tijd bij was.
Sinds januari woon ik op 50 meter afstand van deze boerderij en heb in de tuin twee kasten geplaatst, in de hoop dat ik nu van deze taferelen ben verlost.

Jaap
Hego
Contacteer:

Bericht door Hego »

Jaap van Assenbergh schreef:

In de schoorsteen van een boederij (midden in het dorp) achter ons huis zit al 30 jaar een bijen volk.

Hoe zit het met de Varroabesmetting van dit volk? Zij overleven zonder behandeling?!

Henri
pieter1
Imker sinds: 2005
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door pieter1 »

Hego schreef:
Jaap van Assenbergh schreef:

In de schoorsteen van een boederij (midden in het dorp) achter ons huis zit al 30 jaar een bijen volk.

Hoe zit het met de Varroabesmetting van dit volk? Zij overleven zonder behandeling?!

Henri

En dat op oude zwarte raten die niet worden vervangen.

http://www.gojibes.nl
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Dat heb ik me ook inderdaad wel eens afgevraagd.
Het is natuurlijk mogelijk dat het volk door de jaren heen wel eens is doodgegaan, en dat er een nieuwe zwerm is ingekomen. Maar de laatste 5 jaar heeft er volgens mij continue een volk in gezeten.
Ook zwermt dit volk ieder jaar helemaal af. Er worden geen doppen gebroken en ik heb daar uit de perenboomgaard wel eens zwermen geschept die niet veel groter waren dan een peer.
Ik ben ook zeer benieuwd hoeveel varoa er in zit als hij in een lokkast is geariveerd.
De zwerm die ik uit de spauw van shoorsteen heb gekregen was niet ernstig besmet met varoa.
Mocht het lukken om de zwerm te pakken te krijgen dan hou ik jullie op de hoogte.

Jaap
Plaats reactie