Moeren knippen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Moeren knippen

Bericht door LWPisa »

L.S.,

Volgend jaar (dit jaar dus) ga ik eens moeren knippen, dat gezwerm bezorgt overlast/werk en het kost me bijen. Eigenlijk is het wat minder kunstmatig dan het hele gedoe met kunstzwermen. Ik wil de doppen inkooien/incubator en dan geef ik het volk 1 terug en de rest gaat naar afsplitsingen die leuk bouwen voor volgend jaar.
Wie knipt er nog meer moeren?

L
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Moeren knippen

Bericht door Kroese »

LWPisa schreef:
L.S.,

Volgend jaar (dit jaar dus) ga ik eens moeren knippen, dat gezwerm bezorgt overlast/werk en het kost me bijen. Eigenlijk is het wat minder kunstmatig dan het hele gedoe met kunstzwermen. Ik wil de doppen inkooien/incubator en dan geef ik het volk 1 terug en de rest gaat naar afsplitsingen die leuk bouwen voor volgend jaar.

L

Lennard, je kunt beter een vette voorzwerm op enkele meters scheppen, dan een vette zwerm met jonge koninginnen kwijt raken.
Als je doppen over de kop hebt gezien, ben je een week later toch de klos.
Bovendien pak ik liever de (F0)/ F1 weer terug, mocht het onverhoopt toch eens gebeuren.

Sinds een aantal jaren knip ik geen moeren meer. Het kan een klein voordeel geven als je de bijen op een dracht hebt staan, dan heb je een week meer respijt.

Hennie....
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Dag, L.S.L.,

ik doe het niet meer (knippen).
Waarom zou ik nu een pas geboren moer knippen?
Je laat haar overwinteren en als je vervolgens volgend voorjaar de volksontwikkeling een klein beetje volgt maak je toch gewoon op tijd een aflegger met dezelfde geknipte moer. Slaat toch nergens op ? Het is toch niet zo heel erg moeilijk een voorzwerm voor te zijn...
Het is anders als je veel volken kunt uitwinteren en je weinig mogelijkheden hebt om de vinger aan de pols te houden, dan kun je voordeel hebben bij het knippen ...
De vraag is dan wel of het volk het niet verdiend zou hebben om bij zo'n imker te mogen zwermen ...

Groetjes, Thomas
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Ik.
De enige manier om alles in de hand te houden. Beter een moer verliezen dan een zwerm. Als je bovendien zorgt dat je (vroeg) zorgt voor reserve moeren is dit ook geen probleem. Zie je bij een controle doppen,altijd breken en na tien dagen weer indien nodig (of eventueel eerder afhankelijk van het nog aanwezige broed als je dat zou willen) daarna moer in voeren. Zo geen zwerm zorgen of overlast.

ad staals
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Heren, als alles goed gaat heb ik volgend jaar 20+ volken op verschillende plekken oa dicht bij bebouwing waar dit jaar minimaal 2 zwermen op de huizen zaten. Een dikke makkelijke voorzwerm zou ik ook het liefste scheppen maar dan moet ik wel ter plaatse zijn. Ik moet wel goed controleren op doppen maar dat is minder werk dan vroegtijdig splitsen, waarbij ik ook op doppen moet controleren. Vliegers maken doe ik zowiezo wel als dat nodig is, ik heb alleen meer zekerheid dat er geen zwerm afkomt en de volken kunnen hun natuurlijke programma draaien, zwermcellen ipv redcellen.
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Ik knip ook steeds mijn koninginnen.
Ze hebben er geen enkele last van en ikzelf als imker heb er enkel voordelen van. Ik zie dus om eerlijk te zijn niet in waarom ik deze 30 seconden tijd niet zou nemen om ze een knipje te geven.

groeten,
Dirk
germaindw
Contacteer:

Bericht door germaindw »

Dirk C schreef:
Ik knip ook steeds mijn koninginnen.
Ze hebben er geen enkele last van en ikzelf als imker heb er enkel voordelen van. Ik zie dus om eerlijk te zijn niet in waarom ik deze 30 seconden tijd niet zou nemen om ze een knipje te geven.

groeten,
Dirk
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

De man waar ik laatst een aflegger van heb gekregen deed het zonder knippen maar als volgt:

Bij het eerste aanzetten van doppen, honingkamer onder de broedbak met een moerrooster ertussen. Als het volk dan gaat zwermen komt de moer niet mee en zal de zwerm terugslaan op de kast. Overvolle kast maar dan kun je vervolgens een tamelijk dikke aflegger maken. Werkt perfect volgens hem....

Iemand hier ervaring mee??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Klinkt ([:)]) werkbaar...
jawi
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door jawi »

AndreasH schreef:
De man waar ik laatst een aflegger van heb gekregen deed het zonder knippen maar als volgt:

Bij het eerste aanzetten van doppen, honingkamer onder de broedbak met een moerrooster ertussen. Als het volk dan gaat zwermen komt de moer niet mee en zal de zwerm terugslaan op de kast. Overvolle kast maar dan kun je vervolgens een tamelijk dikke aflegger maken. Werkt perfect volgens hem....

Iemand hier ervaring mee??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Dan sluit je dus al je darren op, en krijg je volgens mij ook behoorlijk wat stuifmeel in je honingkamer.
Verder wordt op deze manier natuurlijk ook de jonge moer opgesloten, en kan niet op bruidsvlucht gaan.

Jan-Willem
Plaats reactie