Volk met honingkamer voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Volk met honingkamer voeren

Bericht door Bart de Coo »

Als een volk een honingkamer heeft met veel onverzegelde honing, nog lang niet slingerrijp dus, en de dracht valt tegen, kun je dan voeren?

Dat is het probleem waar ik de afgelopen tijd mee zat. Mijn honingkamers waren nog lang niet verzegeld, dus ik dacht, eerst die zomerdracht maar eens afwachten. Maar wat gebeurt er dan als de dracht een tijdje tegenvalt? Dan beginnen die bijtjes de honing op te vreten natuurlijk [:(]. Nu valt de schade best mee, want zoveel is er niet verdwenen de laatste week (weken), maar de honingkamers hebben zeker voller gezeten dan nu.

Wat had ik moeten doen? Ze zeggen wel eens dat je dan kunt voeren met suikerdeeg: dat zouden de bijen alleen opnemen als ze er behoefte aan hebben en ze zouden het niet opslaan. Onzin, volgens mij. Mijn vegers bijvoorbeeld voer ik graag met suikerdeeg en reken maar dat ze het opslaan.

Tsja, geef eens een goeie tip! Bedankt alvast!

Groet,

Bart
jawi
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Volk met honingkamer voeren

Bericht door jawi »

Ik zat met hetzelfde dilemma, de enige oplossing lijkt me om na een drukke voorjaarsdrachtperiode de honingkamers af te nemen, op te slaan, en ze er voor de zomerdracht weer op te zetten.
Maar behalve dat het me nogal bij-onvriendelijk leek, denk ik dat het ook niet goed is voor de kwaliteit van de honing.

Jan-Willem
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Misschien heb ik het antwoord zelf al gevonden. Ik zit net de 'Infobrief' uit Nordrhein-Westfalen te lezen en daar is de toestand de afgelopen weken zeer vergelijkbaar geweest: koel, regenachtig weer met weinig nectar en stuifmeel. De Duitsers schrijven:

'Zur Fütterung verwende man vorrangig Vorratswaben. Dazu sind auch Waben mit Winterfutter aus dem Vorjahr geeignet. Alternativ kann mit Futterteig gefüttert werden.'

De Duitsers geven het suikerdeeg dus als alternatief. Maar besser wäre gewesen als ik op het moment dat het weer omsloeg de grotendeels leeggegeten kantramen vervangen had door bomvolle voerramen die de imker nog achter de hand heeft van het uitwinteren.

Groet,

Bart
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

De bakken gewoon op de volken laten staan! Bijen moeten ook eten!
Als de zomerdracht over is en zijn er dan nog voor 90% niet verzegelde ramen? Ramen afnemen en slingeren. Die honing het eerste gebruiken of Bart dit ligt wel in je straatje - mede van maken![;)]

!Hans.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bart
Ik probeer altijd een paar voerramen als kantraam in de onder bak te hebben. Suiker(deeg) voeren als er honing op staat geeft suiker in de honing. Als er voldoende voorraad is, in de "honingvolken" hoef je niet te voeren. Volken in ontwikkeling altijd voeren als er geen dracht is.

ad staals
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Imkeren is lang van te voren beslissingen nemen.
Meer wintervoer voeren zodat je raten met voer hebt als je ze nodig bent.
Ik ben nu bijna door mijn wintervoer heen.

Het volgende is apifondapakken op de bodem van de jonge volken.

Daarna moet er ev. vloeibaar gevoerd worden.

Ik probeer op mijn standen max 6 a 8 volken te hebben.
Dirk

dertiende
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Huh? Hoe doe je dat dan? Apifonda voeren op de bodem?

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Dat is een goede opmerking, Dirk.

Ik probeer op mijn standen max 6 a 8 volken te hebben.

Te veel volken op een plek, geef armoe in de schrale tijd.
Met alle gevolgen van dien, nu is het ook zo dat niet iedereen over meerdere standen kan of wil beschikken. Maar dan is het wel zaak om de hoeveelheid volken aan te passen aan zijn dracht aanbod.

Met 3 volken op de thuisbasis, komt zelf in de schrale tijd,tussen de voorjaars/zomerdracht, meer honing binnen, dan ze nodig hebben.
Hier in de bebouwdekom, staat in bijna elke tuintje wel 1 of meedere drachtplanten waar ze wat aan hebben.
En nu hebben ze de beschikking over 20 grote linde, binnen 100 meter.
En binnen de 3 kilometer, staan er nog wel een paar honderd, van klein tot groot, verspreid door het dorp. Zit in een goede dracht gebied, ben een gelukkig mens wat dat betref.

martin
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

neem een leeg broedraam timmer een zijde helemaal dicht met triplex, da andere kant bijna dicht (smal reepje aan de bovenzijde ±5 cm korter.
als je reist naar een onzekere dracht kun je dit holle raam aan de buitenkant hangen gevuld met gewonde kristalsuiker, iets bevochtigen. als de bijen het nodig hebben gebruiken ze het anders niet (als ik mijn oude leermeesters van vroeger moet geloven.) dit werd vaak gedaan bij bijvoorbeeld de heide dracht of de zeeaster.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

als de bijen het nodig hebben gebruiken ze het anders niet (als ik mijn oude leermeesters van vroeger moet geloven.)

Geloof hem maar niet. De bijen nemen het gewoon op.

ad staals
Plaats reactie