Zwerm - Schoorsteen

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Ivo
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Contacteer:

Zwerm - Schoorsteen

Bericht door Ivo »

Werd ik gebeld, zwerm rondom de schoorsteen. Ik er heen, inderdaad op een meter of 8 een zwerm. Toen ik een uur later weer ging kijken, ik moest gewoon werken dus stelde het vangen uit tot in de avond, zag ik nog maar de helft van de zwerm zitten. Met verrekijker kwam ik er al gauw achter dat er een tochtspleet zat en dat mijn nare droom werkelijkheid werd, het volk zat binnen...

Met collega imker Jeroen in de loop van de dag een aanvalsplan gemaakt. Hij durfde wel naar boven, ik zeker niet. Met ladder en schuiven van dakpannen een 6-ramer boven gezet. Raam met open broed er bij. beetje roken. Na een kwartier hadden we het eigenlijk al bekeken. Moer zat binnen, schoorsteen van 1m2 omvang, dat werd een klus van niks.

Rustig nog een bakkie gedaan bij de gastvrije mensen, bijen succes gewenst met hun nieuwe onderkomen.

Ondertussen hadden we in de dakgoot veel dode en half vergaande bijen gezien. Omdat de schoorsteen op 200 meter van onze bijentuin stond vermoeden wij dat er al wat jaren bijen gehuisvest zijn geweest. Deze zwermen zullen in de winter het loodje leggen door de warmte maar we denken dat er vast raten, dode bijen in de schoorsteen liggen. Voldoende reden om in te trekken zullen we maar denken.

Hierbij de foto's, groeten,
Ivo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Arnold
Contacteer:

Re: Zwerm - Schoorsteen

Bericht door Arnold »

een collega van mij heeft ook elk jaar weer bijen in zijn schoorsteen. telkens vraagt hij mij wat hij het beste kan doen.
wat is het beste wat hij kan doen? ze zitten vrij ver de schoorsteen in.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Een kennis van mij heeft hetzelfde en elk jaar komt er weer een zwerm van af. Ze hebben geen last van de bijen en laten deze gewoon zitten. Het volk zit er inmiddels al zo'n 7 jaar.
Hij heeft de schoorsteen wel in gebruik, dat wil zeggen een houtkachel met een dubbelwandige pijp als rookafvoerkanaal. Op het dak een schoorsteen en de pijp is op de verdieping "weggetimmerd". Daarachter zitten de bijen dus en ze zullen het wel regelmatig warm krijgen want de kachel wordt vaak opgestookt.
Met vriendelijke groet,
Wim
Arnold
Contacteer:

Bericht door Arnold »

Wim Joosten schreef:Een kennis van mij heeft hetzelfde en elk jaar komt er weer een zwerm van af. Ze hebben geen last van de bijen en laten deze gewoon zitten. Het volk zit er inmiddels al zo'n 7 jaar.
Hij heeft de schoorsteen wel in gebruik, dat wil zeggen een houtkachel met een dubbelwandige pijp als rookafvoerkanaal. Op het dak een schoorsteen en de pijp is op de verdieping "weggetimmerd". Daarachter zitten de bijen dus en ze zullen het wel regelmatig warm krijgen want de kachel wordt vaak opgestookt.

dat heeft een collega van mij inderdaad ook :).
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Plaats reactie