Laatste honingoogst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mustapha
Berichten:2
Lid geworden op:ma 28 mei 2007, 11:41
Locatie:Nederland
Contacteer:
Laatste honingoogst

Bericht door Mustapha » za 25 jul 2009, 16:14

Beste imkers,

Mijn vader zit al een maand in Marokko en hij gaf mij de opdracht om eind Juli honing te oogsten. Vanmiddag heb ik de kasten geopend en heb er redelijk wat verzegelde ramen uitgehaald.
Nu is mijn vraag: Moet ik weer nieuwe (lege) ramen erin zetten of moet ik de hele honingkamer eraf halen en dus alleen de broedkamer laten staan en beginnen met inwinteren?
Wat als er teveel bijen in kast zitten?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Laatste honingoogst

Bericht door AndreasH » za 25 jul 2009, 17:17

Hee Mustapha,

Honingkamer d'raf halen. Als je de honing geslingerd hebt kun je de ramen 'nat' opslaan maar je kunt ze ook terug zetten zodat de bijen het kunnen leeghalen voor hun wintervoorraad. Doe er dan wel een dekplank tussen, dan zien ze het niet meer als hun nest (heb ik begrepen van onze cursusgever.

Inwinteren nog even mee wachten, wel varroa behandeling uitvoeren met mierenzuur of thymovar. Daar mag je nu mee beginnen. Doe het trouwens wel absoluut NAdat je de honingkamers eraf gehaald hebt, anders kun je de hele boel door de plee spoelen.

Teveel bijen in de kast?? Misschien lege honingkamer onder de twee broedbakken, die bijen gaan vanzelf minder worden. Als het broednest maar genoeg ruimte heeft. Al zal dat in deze tijd van het jaar wel alleen nog maar kleiner worden.

Success!

Andreas

Mustapha
Berichten:2
Lid geworden op:ma 28 mei 2007, 11:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Laatste honingoogst

Bericht door Mustapha » za 25 jul 2009, 17:39

AndreasH schreef:
Hee Mustapha,

Honingkamer d'raf halen. Als je de honing geslingerd hebt kun je de ramen 'nat' opslaan maar je kunt ze ook terug zetten zodat de bijen het kunnen leeghalen voor hun wintervoorraad. Doe er dan wel een dekplank tussen, dan zien ze het niet meer als hun nest (heb ik begrepen van onze cursusgever.

Inwinteren nog even mee wachten, wel varroa behandeling uitvoeren met mierenzuur of thymovar. Daar mag je nu mee beginnen. Doe het trouwens wel absoluut NAdat je de honingkamers eraf gehaald hebt, anders kun je de hele boel door de plee spoelen.

Teveel bijen in de kast?? Misschien lege honingkamer onder de twee broedbakken, die bijen gaan vanzelf minder worden. Als het broednest maar genoeg ruimte heeft. Al zal dat in deze tijd van het jaar wel alleen nog maar kleiner worden.

Success!

Andreas


Bedankt voor je reactie Andreas. Ik ga morgen alle honingkamers eraf halen. Ik hoop dat er nog wel voedsel in de broedkamers zit, want ik heb begrepen dat er na juli geen nectar meer te halen is.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Laatste honingoogst

Bericht door AndreasH » za 25 jul 2009, 17:52

Dat kun je zelf even controleren. Er moeten ongeveer 5 van de 20 ramen bezet zijn met voedsel voor 'n week ongeveer. Wat je zou kunnen doen is ze zowiezo wat suikerwater geven. Wat ze niet willen dat nemen ze niet op. Kijken of er nog genoeg ruimte is, desnoods nog wat extra kunstraat inhangen als daar nog plek voor is.

Maar.... Het belangrijkste op dit moment is de varroa behandeling.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Laatste honingoogst

Bericht door Dirk Blanken » za 25 jul 2009, 19:19

Een beetje een onsamenhangend verhaal andreas.
Als je de honing afneemt direct kijken.
Denk je dat er in de BK te weinig zit niet alles slingeren maar de raten die niet helemaal verzegeld zijn terug geven
Er moet zeker een kg of 6 a 10 in de volken blijven zitten.
Een vol BK raam bevat ongeveer 2 kg.
Gun de volken hun eigen honing en laat die 10 kg zitten of zet ze bij vanuit de HK.
Dat kan ook in de onderste BK.

Ik laat heel veel honing zitten en dat geeft goede wintervolken en goede uitwintering en goede voorjaarsoogsten.

Veel van mijn volken hebben te weinig aan 2 broedkamers als de honingkamers eraf zijn en hebben dan meestal al een extra LBK en soms staan ze op 3 BK's.

Deze onderste kamers kunnen in het voorjaar weg en omgesmolten worden.
Laat de volken veel bouwen dat is goed tegen het zwermen en de volken blijven gezonder omdat in jonge raat minder ziektekiemen zitten.

Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Laatste honingoogst

Bericht door AndreasH » za 25 jul 2009, 22:14

(APENSTAART)dirk,

Onsamenhangend nu ik het nog eens nalees. Tja, op de een of andere manier gaan er nog niet echt heel erg gestructureerde verhalen in m'n hoofd om als ik over dit soort zaken nadenk. En ik type vervolgens wat er in m'n hoofd zijn.

Overwinteren op eigen honing is natuurlijk heel leuk maar daar heb ik nog geen ervaring mee. En jah, suiker is goedkoper dan honing dus menig imker zal toch liever de honing verkopen om er vervolgens suiker voor terug te geven...

Daarbij, nog bedankt voor jou waardevolle toevoeging! Daar leer ik ook weer wat van ((-:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten