vergunningen nodig?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Lies
Berichten:1
Lid geworden op:ma 27 jul 2009, 16:15
Locatie:Nederland
Contacteer:
vergunningen nodig?

Bericht door Lies » ma 27 jul 2009, 16:39

Wij hebben een klein perceeltje(3500m2) met agrarische bestemming (zonder gebouwen) op Voorne en zouden daar willen gaan imkeren. Het perceel grenst aan terrein van Zuidhollands Landschap, aan de andere kant staan woningen. Kan je met 3500m2 uit de voeten? Zijn er vergunningen nodig om bijen te kunnen houden?
Het landje staat vol bomen en struiken (en bamboe)en heeft 'grasterrassen'. Zijn er omgevingseisen voor het 'thuis'land van bijen?
Ik ben lid geworden van de vereniging en van de groep Voorne-Putten. Geeft deze groep ook beginnerscursussen of kan ik dan naar de cursus in Rotterdam?
Hoeveel uur besteed een imker aan het bijenhouden?
En dan natuurlijk, hoe komen we aan een bijenvolk en wanneer is het beste moment om te starten?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: vergunningen nodig?

Bericht door LWPisa » ma 27 jul 2009, 17:01

1) 3500 meter 2 is zat, je hebt aan een paar vierkante meter genoeg.

2) Vergunningen nee...vaak heb je je aan de APV te houden die meestal iets zegt als: geen bijen binnen 50 meter van bebouwing waar overdag mensen verblijven. Maar op enkele 10tallen meters van de bebouwing gaat prima zolang er niemand last of weet van heeft.

3) Hoe meer bloemen in de buurt hoe beter. Stadsrand voldoet vaak goed. Zorg voor een beschutte plaats liefst op het oosten.

4) Geen idee. Vast wel. Cursussen zullen in januari beginnen en duren dan tot october ofzo.

5) Van october tot maart doe je weinig met de bijen. Van maart tot october ben ikzelf er 10 a 15 uur per week mee bezig maar ik heb vrij veel volken. Nog even los van transport en klustijd om al je hardware in orde te maken.

6) Kopen bij een imker via internet. Nu zijn er zat volken te koop en zijn ze vrij goedkoop. Nu is ook wel een aardig moment om te starten, je kan dan een jong volk voorbereiden op de winter, zonder dat je zwermperikelen hebt. Je hoeft er tot april 2010 weinig aan te doen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten