Het programma Eénvandaag van donderdag 6 augustus om 18.15 uur besteed aandacht aan de bijensterfte met als titel:
Sterfte op de politieke agenda?
Tienduizenden fruitbomen in de Betuwe bestuiven binnen een paar dagen. Nu doen zo’n 40.000 bijen dat werk voor ons. In de toekomst moeten we dat wellicht zelf met de hand doen.
Want de Bij sterft massaal. De oorzaak is onduidelijk. Maar een imker, een natuurbeheerder en een wetenschapper wijten de bijensterfte aan het gebruik van een nieuwe generatie insekticiden. Via een petitie proberen ze de bij op de politieke agenda te krijgen.
Jeroen van der Sluijs, wetenschapper en één van de initiatiefnemers van de actie stop de bijensterfte zal geïnterviewd worden.
EénVandaag besteed aandacht aan de bijensterfte
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: EénVandaag besteed aandacht aan de bijensterfte
Ik word er een beetje moe van. Massale sterfte ik heb geen cijfer van 60 of 90% gezien. En dan weer een goede brabantse opa die veel volken op een kluit houdt.
Maar ja het imidacloprid in het milieu daar wil ik ook vanaf. In die zin was het een goed stuk.
Maar ja het imidacloprid in het milieu daar wil ik ook vanaf. In die zin was het een goed stuk.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
LWPisa schreef: En dan weer een goede brabantse opa die veel volken op een kluit houdt.
Vooroordelen over Brabanders?:D Volgende keer beter opletten. Brabanders wonen niet in Overijsel.
Nog een opmerking toe: Brabantse opa's met veel bijen op een kluit hebben al jaren geen bijensterfte.[:I]
ad staals
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Haha je hebt gelijk...Ad ik kom erop terug...er zijn zat opa's die id geen sterfte hebben en hun zaken goed voor elkaar hebben.
Maar ik word enigzins moe van het begrip "massale sterfte" en het zien van 10 - 20 % procent sterfte op de kaartjes.
Maar ik word enigzins moe van het begrip "massale sterfte" en het zien van 10 - 20 % procent sterfte op de kaartjes.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
LWPisa schreef:Maar ik word enigzins moe van het begrip "massale sterfte" en het zien van 10 - 20 % procent sterfte op de kaartjes.
Ik maak me een beetje boos over het feit dat "alle" verslaggevers klakkeloos allerlei onwaarheden/ halve waarheden (niet vliegen op mais-onbewezen de schuld geven aan gewasbeschermings middelen en afkomen met een bijenstand met veel verlies buiten dat gebied) aan- of overnemen en zo helpen de publieke opinie te be-invloeden. Volgens mij wordt door enkele een oneigenlijk gebruik gemaakt van de toestand in de bijenhouderij om een en ander te bereiken.
Dit alles wil niet zeggen dat alles maar bij het oude moet blijven, verbeteringen zijn altijd welkom.
ad staals
Uitzending gemist directe link:
http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/cer ... 090806.asf
of met informatie pagina:
http://player.omroep.nl/?aflID=9862380
Bijen is het laatste onderwerp van de uitzending.
http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/cer ... 090806.asf
of met informatie pagina:
http://player.omroep.nl/?aflID=9862380
Bijen is het laatste onderwerp van de uitzending.
-
- Contacteer:
LWPisa schreef:
Ik word er een beetje moe van. Massale sterfte ik heb geen cijfer van 60 of 90% gezien. En dan weer een goede brabantse opa die veel volken op een kluit houdt.
Dus dat stuk met die "oude opa"(uit brabant) die 94 van de 100 volken dood heeft is in scene gezet, of lees ik het verkeerd?.
Kword namelijk ook al een dagje ouder.groetn en uut kiekn mar weer.
good goan.