honing gebruiken bij het inwinteren.
Moderator: Hans van der Post.
honing gebruiken bij het inwinteren.
Bij de laatste keer slingeren had ik honing erbij die niet voor 75% gesloten was. Deze honing heb ik toch geslingert met de hoop dat ik deze kan gebruiken bij het inwinteren. Is dit uberhaupt mogelijk? Want ik heb ook gehoord dat je de honing niet terug moet geven aan de bijen. Weet iemand een mengseltje van honing, water en suiker?
Re: honing gebruiken bij het inwinteren.
Alleen heidehoning niet teruggeven aan bijen. Daar zit teveel spul in waar ze van aan de roer gaan schijnbaar. Gewone honing kan wel. Of je maakt er een lekkere mede van en geeft ze toch suikerwater... (-:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Elk jaar komt de vraag: "of het wel goed is dat bijen honing kunnen gebruiken voor de overwintering".
Mijn wedervraag is dan altijd : Hoe was het voordat er bietensuiker te koop was?
Zelfs imkers in heidegebieden hadden toen niets anders tot hun beschikking dan heidehoning.
Nu is het gemakkelijker. Elk "zwak" volk kan overwinteren.
Dat wil zeggen:
je kunt alle honing uit de kast halen;
de "slechte" volken worden overwinterd.
Ja bijenvolken overwinteren beter op zelfgehaalde honing!
Deze stelling heb ik meerdere jaren uitgeprobeerd omdat het in de boeken het tegenovergestelde stond.
Boeken praten - schrijven - elkaar na!!
Chantal de honing die je wil terug voeren wat verdunnen voeg een half deel water erbij - bij een liter honing een halve ltr water -
Het komt niet op een centi liter aan. En ...... je mag deze verdunning zonder probleem met suikerwater mengen.
Maar let op van de honinggeur gaan bijenvolken uit hun dak! voer dit tegen de schemering.
De voerbakken zijn dan tegen de ochtend leeg en de rust is weer gekeerd en er vinden dan geen "rooftochten" meer plaats.
!Hans.
Mijn wedervraag is dan altijd : Hoe was het voordat er bietensuiker te koop was?
Zelfs imkers in heidegebieden hadden toen niets anders tot hun beschikking dan heidehoning.
Nu is het gemakkelijker. Elk "zwak" volk kan overwinteren.
Dat wil zeggen:
je kunt alle honing uit de kast halen;
de "slechte" volken worden overwinterd.
Ja bijenvolken overwinteren beter op zelfgehaalde honing!
Deze stelling heb ik meerdere jaren uitgeprobeerd omdat het in de boeken het tegenovergestelde stond.
Boeken praten - schrijven - elkaar na!!
Chantal de honing die je wil terug voeren wat verdunnen voeg een half deel water erbij - bij een liter honing een halve ltr water -
Het komt niet op een centi liter aan. En ...... je mag deze verdunning zonder probleem met suikerwater mengen.
Maar let op van de honinggeur gaan bijenvolken uit hun dak! voer dit tegen de schemering.
De voerbakken zijn dan tegen de ochtend leeg en de rust is weer gekeerd en er vinden dan geen "rooftochten" meer plaats.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Zoals Hans zegt perfect bijenvoer. De honinggeur is echt een magneet.
Ikzelf doe ongeveer een kleine kilo honing bij 5 a 10 liter suikerwater (1 op 1).
Ikzelf doe ongeveer een kleine kilo honing bij 5 a 10 liter suikerwater (1 op 1).
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Mijn bijen zijn ooit bijna allemaal gestorven omdat ze uitsluitend op heidehoning moesten overwinteren. Het was een superjaar geweest op de heide en alle kasten zaten van boven tot onder vol met honing. Dit was voor de eerste keer dat dit gebeurde bij mij thuis. De dichtst bijzijnde heide staat op 2 km. Ik had alle honingzolders al afgenomen en wou beginnen te voederen. Maar dan half augustus begon het en het stopte niet meer. De grote kasten hadden tot 25 kg in hun broedbak zitten. Zelfs de kleine kieler kastjes zaten vol.
Toen kwam er een lange winter, waarbij ze maanden niet naar buiten konden om zich te ontlasten. Het resultaat was roer, uitwerpselen in de hele kast en op alle ramen en de meeste bijen dood.
Nu weet ik dat als ik enkele ramen eruit gehaald had en ze toch nog suiker had gegeven ze waarschijnlijk te redden waren geweest.
Twee soorten honing bevatten teveel ballaststoffen en dat zijn heidehoning en bladhoning. En als ze hier uitsluitend op moeten overwinteren en maanden moeten binnenzitten, dan kan dat problemen geven. Koolzaadhoning is ook niet goed omdat het kristalliseert in de ramen en ze water nodig hebben om dit terug vloeibaar te krijgen. Al de andere honing is perfect om te overwinteren, dus ik zou zeggen niet twijfelen.
Maar kijk eerst eens of de honing teveel water bevat. Misschien kun je hem beter zelf opeten [:)]
Toen kwam er een lange winter, waarbij ze maanden niet naar buiten konden om zich te ontlasten. Het resultaat was roer, uitwerpselen in de hele kast en op alle ramen en de meeste bijen dood.
Nu weet ik dat als ik enkele ramen eruit gehaald had en ze toch nog suiker had gegeven ze waarschijnlijk te redden waren geweest.
Twee soorten honing bevatten teveel ballaststoffen en dat zijn heidehoning en bladhoning. En als ze hier uitsluitend op moeten overwinteren en maanden moeten binnenzitten, dan kan dat problemen geven. Koolzaadhoning is ook niet goed omdat het kristalliseert in de ramen en ze water nodig hebben om dit terug vloeibaar te krijgen. Al de andere honing is perfect om te overwinteren, dus ik zou zeggen niet twijfelen.
Maar kijk eerst eens of de honing teveel water bevat. Misschien kun je hem beter zelf opeten [:)]
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Alle bijenvolken tegelijk aan roer verliezen?
Jos er zal dan bij jou iets anders aan de hand zijn geweest.
Zo rond 1910 is hier in Nederland 7.50 Kg suiker per "opzetter" ter beschikking gesteld door de toenmalige regering. Vanaf die tijd is het de "gewoonte" om bijenvolken in te laten over winteren op bietensuiker. In jou redenering en beleving zou er geen bijenvolk meer zijn geweest; "ze stierven uit door roer".
Ken het verhaal over ballaststoffen. Haal mijn schouders daarover op. Al eeuwen lang gebruiken bijenvolken honing om de winter door te komen.
Weet dat er imkers in Zoetermeer zijn die de bijenvolken al jaren hun eigen wintervoer ( 15-18 Kg) laten houden die ze in begin september halen.
Uitgezonderd het enkele jaar als de septembermaand "in het water valt" krijgen deze volken suiker.
!Hans.
Jos er zal dan bij jou iets anders aan de hand zijn geweest.
Zo rond 1910 is hier in Nederland 7.50 Kg suiker per "opzetter" ter beschikking gesteld door de toenmalige regering. Vanaf die tijd is het de "gewoonte" om bijenvolken in te laten over winteren op bietensuiker. In jou redenering en beleving zou er geen bijenvolk meer zijn geweest; "ze stierven uit door roer".
Ken het verhaal over ballaststoffen. Haal mijn schouders daarover op. Al eeuwen lang gebruiken bijenvolken honing om de winter door te komen.
Weet dat er imkers in Zoetermeer zijn die de bijenvolken al jaren hun eigen wintervoer ( 15-18 Kg) laten houden die ze in begin september halen.
Uitgezonderd het enkele jaar als de septembermaand "in het water valt" krijgen deze volken suiker.
!Hans.