moerdop/redcel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Groeneveld
Contacteer:

moerdop/redcel

Bericht door Groeneveld »

Vanavond precies een week naar het vereningen van een moergoedvolk met een moerloos volk. Ben ik in het volk gesloten moerdoppen tegen gekomen. Daar deze niet onder aan de ramen zitten maar midden op de ramen heet dit dus als ik een beetje opgelet heb tijdens de cursus een redcel?

Ik heb het moergoedevolk vorige week opgehaald in Zeddam en na een kleine 3 kwartier middels de 'krant' methode met het moerloze samengevoegd. Daarna 2 dagen gewacht om vervolgens om de dag een kleine beetje te voeren.

Daar dit mijn eerste jaar als aankomend imker is mijn vraag waar ben ik de fout in gegaan nu er redcellen worden opgetrokken?
Is dit volk nog te redden voor de winter?

Met vriendelijke groet,

Paul
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: moerdop/redcel

Bericht door joselito »

Als ze beiden een koningin hadden gehad was er waarschijnlijk geen probleem geweest. Omdat ze dan allemaal in dezelfde stemming waren. Nu was er een groot verschil. Het ene volk wilde een koningin kweken en het andere natuurlijk niet. In zo een geval is is er dus kans dat er gevechten uitbreken en misschien met het verlies van de koningin tot gevolg.
Nu wat betreft het redden van de kast, als je nu een bevruchte koningin kon invoeren was er geen probleem voor de kast. Als je moet wachten tot de jonge koningin uitkomt en aan de leg gaat (nog min 15 dagen) dan hangt het van de sterkte van de kast af.
Is er nergens bij jou in de buurt een imker die nog een koningin op overschot heeft?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

In ieder geval is het goed gegaan met "de kranten methode", geen dode -of vechtende bijen. Je schrijft er niet bij of je een ander type volk (carnica of buckfast) bij het moerloze volk verenigd hebt.

Is dit zo dan is het niet verwonderlijk dat er doppen worden aangezet.

Het verschil in feromonen die de nieuwe moer(carnica of buckfast) afgeeft en wat het moerloze volk denkt te ontvangen klopt niet. De bijen van het moerloze volk herkennen niet de nieuwe moer aan de feromonen - voelen zich nog steeds moerloos maar vinden wel openbroed en zetten doppen (redcellen) aan.

Als je nu kijkt of er eitjes aanwezig zijn - zijn die er - dan breek je de doppen. Je nieuw moer loopt en werk nog in het volk.
Pas als de meerderheid aan bijen van de nieuwe moer in het volk lopen zullen er geen doppen meer worden aangezet. Dit betekend dat je binnen negen dagen nog een keer moet nakijken op aan gezetten doppen.

Kijk het volk wel rustig na!
Doe dit voordat de doppen kunnen uitlopen!
Als het enigszins kan vandaag!

Alleen nog maar in het verenigde volk gesloten broed? Laat dan maar de doppen staan!
Als je nu weer een moer invoert zal dit weer problemen geven.

!Hans.
Groeneveld
Contacteer:

Het bestaande volk was/is een huistuin en keukenbij met carnica en buckfast eigeschappen. (althans beide komen in de omgeving voor)
Hetzelfde geld voor het volk dat erbij is gekomen.

Ik heb gisteren alle doppen al gebroken, wellicht niet zo'n heel verstandige actie geweest. Indien het droog gaat worden zal ik vanavond meteen naar eitjes zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Paul
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Het volk heeft geen doppen aangezet omdat ze de feromomen van de aanwezige moer niet zouden herkennen. Dat lijkt mij onzin. Je kunt ervan uitgaan dat de moer bij de vereniging is afgestoken of ingebald. Je moet ook na een verhuizing het volk eerst een of twee dagen tot rust laten komen en in laten vliegen. Je had het wel direct op een separator boven het moerloze volk kunnen zetten en dan na 2 dagen verenigen. Dat zou zonder problemen zijn verlopen. Maar bijna direct na de reis een gestrest volk met een moerloos volk verenigen via de krantenmethode is vragen om problemen.

Naar eitjes behoef je denk ik dus niet te zoeken, want die zul je niet vinden. Het was ook niet verstandig om alle doppen te verwijderen als je geen andere oplossing bij de hand had. Waarom niet gewoon na 13 dagen of eerder als je een tuter hoort, alle doppen voor de zekerheid verwijderen? Meestal is dat zelfs niet nodig, omdat ze helemaal niet meer willen zwermen en zelf de resterende doppen dan afbijten.

Groet, Albert
Groeneveld
Contacteer:

Voortaan iets eerder het forum raadplegen in plaats van zelf iets te ondernemen. Maar goed, het is gebeurt en het zal me op deze manier geen tweede keer gebeuren.

Hoe nu verder, indien er dus geen eieren meer zijn, wat dus te verwachten valt zijn er dan nog oplossingen om het volk te redden?
Een bevruchte moer invoeren? een raam eitjes geven?

Paul
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Voor het kunnen invoeren van een bevruchte moer, moet je die wel eerst hebben. Mogelijk heeft iemand er een over. Daar zitten wel altijd enige risico's aan. Ik zou het proberen via het aanbieden van de moer in een kunstwasdop, maar die moet je dan ook weer op voorraad hebben liggen. Anders in een Nicot-kluisje met suikerdeeg afgestopt.

Een raam met jong broed is ook een optie en het zou nog net kunnen, maar het is aan de late kant. Reken even mee: de moer vanaf dat raam zal pas over ongeveer 2 weken geboren worden. Dan is het dus omstreeks 25 - 26 augustus. Dan moet ze nog bronstig worden en dat is niet eerder dan 5 dagen na het uitlopen, dus praktisch gezien in begin september. Dan moet op dat moment het weer meezitten, zodat er darren vliegen (die nog niet afgeslacht zijn). Daarna komt ze op zijn vroegst pas in de 2e week van september aan de leg. De bijen die daaruit komen zijn nog niet de winterbijen, maar de werksters die de winterbijen moeten verzorgen.
Alles aannemend dat je zeer binnenkort dat raam broed aanbiedt. Het wordt wel wat laat, maar het is niet onmogelijk bij een mooi najaar.

Groet, Albert
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Met een Iltis invoerkooitje is het geen enkel probleem om nu een al wat oudere koningin in te voeren.

http://www.honingraat.eu/kasttoebehoren ... iltis.html

Je laat ze 24 uur in dit kooitje hangen tussen de ramen en dan geef je deeg. Ik heb nog wel een koningin op overschot als je ervoor naar België wil rijden
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dit soort (Iltis)kooitjes zijn gevaarlijk voor de moer. De poten steken er soms doorheen en bij een aanvankelijke agressie (die niet uitzonderlijk is) kunnen de bijen de poten van de moer beschadigen. Ik gebruikte ze vroeger alleen om de eigen moer enige tijd op te sluiten en het volk zich niet moerloos te laten voelen. Dat had dan als reden dat ik wilde dat alle broed gesloten was op een bepaald moment om te voorkomen dat ze nog redcellen zouden kunnen maken. Het ging dan om een inferieure moer, die ik wilde vervangen. Ik liet ze na verwijdering van de moer na 10 dagen nog een dag hopeloos moerloos staan en voerde dan een andere bevruchte moer in. Dat ging dan zonder problemen, want die wilden ze graag hebben.
Bij de invoer van een andere moer zou ik in dit geval altijd kiezen voor een kunstdop of een Nicotkluisje en niet voor gevaarlijke andere spullen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

wilde schreef:
Het volk heeft geen doppen aangezet omdat ze de feromonen van de aanwezige moer niet zouden herkennen. Dat lijkt mij onzin.
Groet, Albert

????????????????
Jij zult dit nog niet hebben mee gemaakt. Daarom is het geen onzin wat ik schrijf!
Als je twee types bijen wilt verenigen dit gaat goed maar na een aantal dagen worden er redcellen aangezet.
Die redcellen worden aangezet door de bijen die niet van de moer afstammen.
Laat je deze doppen zitten en uitlopen wordt de bestaande moer - die een paar weken eerder is ingevoerd vervangen.
Dit komt door het verschil van feromonen die ingevoerde moer afgeeft.

Albert ik nodig je uit om deze proef eens te doen, niet dit jaar maar in 2010. [:)]

!Hans.
Plaats reactie