??? Late zwerm
Moderator: Hans van der Post.
??? Late zwerm
Tijdens ons leuk tuinfeest op 5 september (abraham en sara) wees een van onze gasten op rare blaadjes in de kersenboom. Jawel: een zwerm. Dicht bij de bijenstand, erg honkvast. De dag erna geschept. Het bleek een rustige en gewone zwerm die gemoedelijk de koningin achterna waren gevlogen. Afgelopen weekend inspectie: alle 4 kasten met "oude" volken en de nieuwe 6 ramer hadden raten met gesloten broed. Ik sta voor een raadsel:
- er was klaarblijkelijk geen hopeloos moerloos volk.
- ik was bijna klaar met voeren om in te winteren, dus echt honger zullen ze niet hebben gehad
- in 13 dagen bruidsvlucht (nauwelijks nog darren) en ruim gesloten broed aanmaken lijkt me ook een ijltempo
- in de zwermtijd kan ik door het maken van vegers het zwermen sterk beperken en normaal heb ik geen of een enkele zwerm, waarom dan nu een "normale" zwerm zo buiten het seizoen ?
Wie heeft nog meer deze ervaring en ervoor ook nog een verklaring ?
Groet,
Peter
- er was klaarblijkelijk geen hopeloos moerloos volk.
- ik was bijna klaar met voeren om in te winteren, dus echt honger zullen ze niet hebben gehad
- in 13 dagen bruidsvlucht (nauwelijks nog darren) en ruim gesloten broed aanmaken lijkt me ook een ijltempo
- in de zwermtijd kan ik door het maken van vegers het zwermen sterk beperken en normaal heb ik geen of een enkele zwerm, waarom dan nu een "normale" zwerm zo buiten het seizoen ?
Wie heeft nog meer deze ervaring en ervoor ook nog een verklaring ?
Groet,
Peter
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Re: ??? Late zwerm
Peter, je schrijft oa.,alle 4 kasten met "oude" volken en de nieuwe 6 ramer hadden raten met gesloten broed. Heb je ook gelet op het open broed? Vooral de eitjes!
-
- Contacteer:
Peter,
Gisteren - 27 september - ook nog een zwerm(pje) geschept. Blijkbaar heeft het mooie, zachte weer van de laatste tijd invloed op de bijen. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dit volkje de winter doorkomt.
Paul
Gisteren - 27 september - ook nog een zwerm(pje) geschept. Blijkbaar heeft het mooie, zachte weer van de laatste tijd invloed op de bijen. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dit volkje de winter doorkomt.
Paul
-
- Contacteer:
Zwermpjes? Heb er al een aantal dagen over liggen tobben... Volgens mij is dit onmogelijk. Zouden het geen oude bijen zijn die uit de kast verdreven worden om de winterbijen meer kansen te geven?
-
- Contacteer:
Ik heb wel eens gehoord dat het te snel voeren voor het inwinteren ruimte gebrek kan veroorzaken. Waardoor er dus een zwerm kan afkomen.
Misschien is dit zo'n geval geweest?
Misschien is dit zo'n geval geweest?
-
- Contacteer:
19 September had ik ook nog een joekel van een zwerm.
Heb deze in een kast gedaan op 8 broedramen die ik nog in de diepvrieskist had staan,ze hebben 12 kilo suiker opgenomen,2 liter suikerwater per dag toen namen ze niet meer op.
Ik zie wel of ze de winter doorkomen en volgend voorjaar vroeg nektapol voeren .
good goan.
Heb deze in een kast gedaan op 8 broedramen die ik nog in de diepvrieskist had staan,ze hebben 12 kilo suiker opgenomen,2 liter suikerwater per dag toen namen ze niet meer op.
Ik zie wel of ze de winter doorkomen en volgend voorjaar vroeg nektapol voeren .
good goan.
-
- Contacteer:
lieven busschaert schreef:
Zwermpjes? Heb er al een aantal dagen over liggen tobben... Volgens mij is dit onmogelijk. Zouden het geen oude bijen zijn die uit de kast verdreven worden om de winterbijen meer kansen te geven?
Het volkje staat nu achter bij mij in de tuin. Bijen vliegen af en aan met stuifmeel en nemen suikerwater goed op. Dus het liijkt mij dat KG het naar haar zin heeft. Of zie ik het verkeerd?!
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik zou er gerust in zijn. Als de bijen het zelf beslissen hebben ze het meestal bij het rechte eind.
-
- Contacteer:
Blijkbaar kan het hé. De grillen van moeder natuur zijn soms raar. Zou de nieuwe koningin nog aan de leg raken?
Dick en anderen:
Ik had een rekenfoutje gemaakt, ik heb na 23 dagen (en niet na 13 dagen de controle uitgevoerd. Omdat er in al mijn vijf volken incl. de zwerm gesloten broed aanwezig was toen, zit in alle volkeren een leggende koningin. Nu is het zo dat ik eind augustus tijdens een algemene inspectie voor de inwintering me opviel dat in een van de volken een lege koninginnedop zat. Ik dacht toen nog dat het een oude was van de periode mei/juni. Mogelijk was dit dus een verse: gefopt !? Op het moment van inspectie was het zeker niet zo dat het volk geen ruimte meer had, dus ruimtegebrek bij dit volk lijkt me geen reden om te gaan zwermen.
Ik had een rekenfoutje gemaakt, ik heb na 23 dagen (en niet na 13 dagen de controle uitgevoerd. Omdat er in al mijn vijf volken incl. de zwerm gesloten broed aanwezig was toen, zit in alle volkeren een leggende koningin. Nu is het zo dat ik eind augustus tijdens een algemene inspectie voor de inwintering me opviel dat in een van de volken een lege koninginnedop zat. Ik dacht toen nog dat het een oude was van de periode mei/juni. Mogelijk was dit dus een verse: gefopt !? Op het moment van inspectie was het zeker niet zo dat het volk geen ruimte meer had, dus ruimtegebrek bij dit volk lijkt me geen reden om te gaan zwermen.