Aardpeer
Moderator: maartenkleijne
Aardpeer
even een vraagje.
ondanks dat de temperatuur maar 11 graden is vandaag vliegen mijn bijen als gekken op de bloemen van de aardpeer.
De planten (meter of 3 hoog) staan op een meter of 10 van de kasten af op een beschutte plaats.
Is dit een goed stuifmeel voor ze.
Met vriendelijke groet
Berry de Bruyn
http://www.hilverhoning.nl
ondanks dat de temperatuur maar 11 graden is vandaag vliegen mijn bijen als gekken op de bloemen van de aardpeer.
De planten (meter of 3 hoog) staan op een meter of 10 van de kasten af op een beschutte plaats.
Is dit een goed stuifmeel voor ze.
Met vriendelijke groet
Berry de Bruyn
Re: Aardpeer
Volgens het boek van "J.J. Speelziek", productief, zowel voor pollen als voor nectar.
-
- Contacteer:
Het enige probleem met aardpeer is dat ze zo laat bloeien.
Dus je hebt een mooie herfst nodig om er enige stuifmeel opbrengst van te hebben.
Als je tuin groot is kan je in een wild gedeelte de aardpeer poten dat geeft dan laat nog wat kleur.
De knollen vind ik niet lekker maar smaken verschillen.
Dirk
dertiende
Dus je hebt een mooie herfst nodig om er enige stuifmeel opbrengst van te hebben.
Als je tuin groot is kan je in een wild gedeelte de aardpeer poten dat geeft dan laat nog wat kleur.
Dirk
dertiende
waar mijn bijen staan staat een groot veld met aardpeer maar ik zie mijn bijen er niet op vliegen
Dirk Blanken schreef:
Het enige probleem met aardpeer is dat ze zo laat bloeien.
Dirk
dertiende
De aardperen bloeien helemaal niet laat, maar lang als het een mooie herfst is
Plantenlaag: Knolgewassen
Plantenfuncties: groentes, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, windkering, omheining,
Bloeitijd: Juli tot augustus
Oogsttijd: November tot december
Dus dit jaar is het een zegen dat hij zolaat nog in bloei staat.
De bijen die terug komen zijn net gewichtheffers :D met die klompjes aan de poten.
Met vriendelijke groet
Berry de Bruyn
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Je kunt wel strijden vroeg of laatbloeiend er zijn meerdere soorten en die hebben hun eigentijd van bloeien.
Op het volkstuinen complex waar ik ook een stukje heb groeien en/of bloeien bij andere tuinders aardperen. Er zijn planten die begin september in bloei stonden maar er zijn ook planten die 3 mrt hoog zijn en nu pas hun knoppen vertonen.
!Hans.
Op het volkstuinen complex waar ik ook een stukje heb groeien en/of bloeien bij andere tuinders aardperen. Er zijn planten die begin september in bloei stonden maar er zijn ook planten die 3 mrt hoog zijn en nu pas hun knoppen vertonen.
!Hans.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ja bij ons op de bijenbult staan ze nu in bloei maar nog maar een paar dagen wel 3 meter hoog,en als het vriest zijn er geen bijen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Aardperen worden hier in de biowinkel verkocht. Weet iemand of je die met succes kunt planten?
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ati,
De aardpeer schijnt een van de aller-, allermakkelijkste planten te zijn. Je kunt ze planten in de armst denkbare grond en succes is bijna gegarandeerd. Alleen, ze zijn zeer hardnekkig en bijna niet uit te roeien!
Maar deze informatie haal ik uit een boekje. Ik hoop dus dat er nog wat ervaren aardperentelers willen reageren, want ik ben zelf eigenlijk ook wel geinteresseerd.
Groet,
Bart
De aardpeer schijnt een van de aller-, allermakkelijkste planten te zijn. Je kunt ze planten in de armst denkbare grond en succes is bijna gegarandeerd. Alleen, ze zijn zeer hardnekkig en bijna niet uit te roeien!
Maar deze informatie haal ik uit een boekje. Ik hoop dus dat er nog wat ervaren aardperentelers willen reageren, want ik ben zelf eigenlijk ook wel geinteresseerd.
Groet,
Bart
Ati schreef:
Aardperen worden hier in de biowinkel verkocht. Weet iemand of je die met succes kunt planten?
ga hier eens kijken
http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/19