Hulp nodig voor een groentje!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Wilbert Fokkert
Berichten:4
Lid geworden op:zo 18 okt 2009, 01:28
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door Wilbert Fokkert » zo 18 okt 2009, 01:59

Hoi allemaal,

Afgelopen week is me gevraagd om te gaan werken met bijen... tot dus ver ging mijn kennis en interesse eerlijk gezegd niet veel verder dan het potje opendraaien en opeten.

Nu krijg ik de kans om in Ecuador in de bergen een 100 tal kasten te beginnen... Super spannend en leuk.
Ik heb nu een aantal dagen meegelopen en ben zeer enthousiast. Om op deze manier te werken met de natuur lijkt mij helemaal fantastisch.

De imker daar weet er erg veel van, compleet biologisch(dat zal waarschijnlijk wel altijd zo zijn...?) en van ziekte heeft hij nog nooit gehoord... (hij is de enige in de wijde omtrek (100km2).
Maar om zo maar daar te gaan zitten en voor imker te gaan spelen lijkt mij een beetje opportunistisch.

Om het vak te leren is alle informatie van jullie zeer welkom,
te denken aan: basis kennis over bijen, werken met bijen, opbrengst in liters per familie...., materialen die nodig zijn, groothandels, distributie, verkoop, hygiene, import/ export, transport/opslag, juridische zaken ed... bedenk het maar...

Zijn er cursussen, informatie dagen, vakbladen...

Bij voorbaad dank!

Groet Wilbert Fokkert

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door LWPisa » zo 18 okt 2009, 19:40

Das nogal breed gesteld en onrealistisch.

Zo maar even 100 volken managen zonder voorkennis is denk ik onmogelijk. Als hulp van een ervaren imker kan je omgaan met bijen en hardware leren in 1 of 2 seizoenen maar dan ben je nog geen imker die kan inspelen/plannen/troubleshooten.

Ik zou eens beginnen met een goed boek, Bees and Beekeeping van Eva Crane bijvoorbeeld. Daar staat "alles" grofweg in.

Hoe handig ben jij qua handvaardigheid en omgaan met dieren en planten, je moet er een zekere feeling voor hebben. Wie weet ben je heel goed, wie weet vind je er niks aan of kan je er niks van.

Er staan wel how-to films op youtube.

Cursussen zijn er zeker, kijk op de site van de NBV. Cursussen beslaan een heel bijenjaar en kosten ongeveer een jaar.

Lees eens goed rond http://www.apiservices.com

Dit forum kan je eens goed doorlezen.

L

Wilbert Fokkert
Berichten:4
Lid geworden op:zo 18 okt 2009, 01:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door Wilbert Fokkert » zo 18 okt 2009, 22:45

Hoi LWPisa,

Dank voor je reactie, je hebt helemaal gelijk.
Daarom heb ik me twee jaar gegeven om me ter verdiepen en ervaring op te doen in dit werk.
Ik weet niet hoe handig ik ben met bijen, andere dieren en planten gaan me goed af (ik ben in mijn vrije tijd bezig met aardappel veredeling en ben vaak op de boerderij van mijn ouders) daarnaast werk ik als fysiotherapeut altijd met mijn handen... Niet dat me meteen zal helpen met bijen maar goed wie weet...

Op locatie zijn ervaren imkers aanwezig die de honing aan de deur of op kleine markten in emmers van 22 liter verkopen. Graag willen ze een een mooi product gaan verkopen maar ze hebben niet de mogelijkheden om dat te doen. Dat zou een van mijn taken kunnen worden.
Dat lijkt me dus wel leuk om te doen, echter wanneer ik met bijen ga werken wil ik me verdiepen (en beheersen) in het gehele proces... vandaar dus.
Eenmaal daar zal ik denk ik ook we snel handiger worden in het werk (Het gehele jaar door is het gemiddeld 18 graden en het seizoen gaat het gehele jaar door), toch vermoed ik dat hier in Nederland meer expertise is daarom wil ik het proces hier leren.

Ik begrijp dat mijn vraag breed is, maar ik moet toch ergens beginnen.

Heel erg bedankt voor de info, deze site ben ik al aan het uitpluizen evenals het internet.

Groet Wilbert

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door maartenkleijne » zo 18 okt 2009, 23:03

Wilbert, in Utrecht, Zeist, Bunnik, Driebergen zijn veel goede imkers. Je kan de verenegingafdelingen vinden op de site van NBV, zie link hierbovenaan.
Ecuador is een heel mooi land. Houd je ons op de hoogte graag...........?
PS: in het archief kun je een paar reisverslagen vinden van imkerij in Brazilie.

gr,
m

Wilbert Fokkert
Berichten:4
Lid geworden op:zo 18 okt 2009, 01:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door Wilbert Fokkert » zo 18 okt 2009, 23:16

Hoi Maarten,

Idd Ecuador is een super mooi land (mijn vriendin komt er vandaan en we zijn al een poosje op zoek naar een mogelijkheid om daar te gaan wonen, hopelijk is dit de kans...)

Dank voor de tip over de imkerijen rondom Utrecht.
Ik zal opzoek gaan naar die verslagen, die geven me misschien een beeld van wat ik kan gaan verwachten...

Ik zal de komende tijd hier genoeg rondhangen... en mocht het allemaal verlopen zoals ik hoop dan zal ik je zeker op de hoogte houden!

voor nu alsvast bedankt!

Groet Wilbert

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door pxsloot » zo 18 okt 2009, 23:23

Ik zal opzoek gaan naar die verslagen, die geven me misschien een beeld van wat ik kan gaan verwachten...


Hai Wilbert,

Bertus is op dit moment op reis in Brazilie, zijn reis verslag is te volgen op http://apiario.web-log.nl/apiario/reisverslag_brasil_2009/index.html.
Links naar eerdere reizen vind je daar ook

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 okt 2009, 00:33

Peter Slootweg =pxsloot wil je nu je ondertekening promoten en/of forumleden op het verkeerde been zetten?
Hoe bedoel je Brazilië? - ja het is continent zuid-Amerika waar ook Ecuator ligt.
Tussen ( http://beagle.vpro.nl/#/map/ ) kijk daar eens naar!

De republiek Ecuator is een land in het noordwesten van Zuid-Amerika. Het land grenst in het noorden aan Colombia, in het oosten en zuiden aan Peru, en in het westen aan de Stille Oceaan. Het land is genoemd naar de evenaar (in het Spaans: equator), die het land doorsnijdt.
Bron: Wikipedia

Doet verder niets af aan de reisverslagen van Bertus lees ze maar!

Bijenhouden?

Je zal toch minstens een paar jaar moeten meelopen met de imker in Ecuator.
Bijen houden is een bijenvolk kunnen "lezen" = zien wat er op of in de nabijheid van de vliegplank gebeurd! En ook in het volk!!
Helaas lukt dit niet in een jaar weet ik uit eigen ervaring .

!Hans.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door LWPisa » ma 19 okt 2009, 10:13

Of het nou Ecuador of Brasilie is maakt niet zoveel uit. In de tropische amerikas kom je 2 soorten bijenhouderij tegen:

"koude" in hoge gebieden, waarbij de methoden sterk lijken op wat we hier doen, vrij intensief managen van relatief zachtaardige bijen en reizen naar drachten.

"hete" in de rest van het land. Dat komt neer op extensief managen van "africanizadas". Steeklustige bijen die het gewoon vanzelf doen, men maakt walk-away splits en lokt zwermen met lege kasten. Geen overbodig gepiel want daar zijn de bijen te aggresief voor.

"heet" imkeren is een andere tak van sport, het is letterlijk heet en zwaar, dikke overalls, handschoenen en laarzen bij 30 graden en veel gesjouw omdat je probeert zo veel mogelijk volken aan te houden. Je moet echt fysiek fit zijn of dat kunnen worden.

Ik zou me ook eens goed laten steken hier in NL om te kijken of je misschien allergisch bent. Zeker met "heet" imkeren gaan er ondanks je bescherming steken vallen. Mucha suerte.

l

Wilbert Fokkert
Berichten:4
Lid geworden op:zo 18 okt 2009, 01:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor een groentje!

Bericht door Wilbert Fokkert » di 20 okt 2009, 20:38

hmmm,

ja dat heet imkeren lijkt er wel sterk op... dubbele kleding en idd 30 graden op de helling van de berg heen en weer sjouwen... idd het is zaar werk, maar zo machtig mooi... je loopt te werken in met een verschrikkelijk mooi uitzicht en elke paar maanden andere planten die in bloei zijn. De vrijheid die je daar ervaart laat je vergeten dat het idd zwaar is. En trouwens vergeet niet het zuurstof te kort dat daar heerst!!
Gelukkig zijn er daar mensen aanwezig die gewend zijn aan dit soort omstandigheden en fysiek ben ik in goede conditie.

Ik ben niet alergisch voor bijsteken, anders was ik nu wel dood geweest!! ze steken idd met plezier, echter de bijen daar zijn nog relatief rustig. De imker heeft ook volken waarbij hij geen bescherming draagt, ook heeft hij andere soorten bijen, veel kleiner die geheel niet kunnen steken. Geeft ook andere soort honing en smaakt naar koffie liquer.

Maandag aanstaande gaan we bespreken over de rolverdeling. In eerste instantie zal ik wat gaan investeren, mijn vriendin blijft waarschijnlijk al hier in Ecuador om te gaan helpen met het opzetten van het bedrijf. We willen een (een afzet markt is er al wel, maar die is nog klein) klein bedrijfje beginnen om later uit te breiden. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een coorperatie te beginnen met kleine imkers uit de regio Guayas(andere provincie). Mijn vriendin studeert tropische landbouw in Wageningen en zou dus veel kunnen betekenen in de zin van certificeringen en fair trade labels.. en opzetten van de coorporatie (het fijne weet ik er ook niet van). Ze heeft hier al een tijd gewerkt in die sector met koffie en is al een bekend in dat wereldje.

Ik heb nog mijn werk en huis en dus alle kosten hier in Nederland, daardoor ben ik nog een beetje gebonden hier. Dus ik zal het in eerste instantie vanuit Nl. moeten doen.
Zodra we een basis hebben zou ik naar Ecuador kunnen gaan.

We kennen veel mensen die in de distributie wereld zitten en die willen ons wel helpen om het in andere provincies te gaan verkopen.

Al met al, nog niets staat geheel vast en niet alles is duidelijk omschreven. Mogelijkheden zijn er om iets geks met het leven te doen... daar kan ik onmogelijk nee tegen zeggen!

Alvast heel erg bedankt voor de hulp, ideeen en interesse!

Groet Wilbert

(oh ja ik had al eerder geschreven echter er zit hier op het toestenbord een knopje tussen de enter en delete knop en wanneer je die indrukt... gaat de computer direct uit!! Is me nu al 3 keer overkomen nadat ik een lang zwam verhaal had geschreven!!)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten