bijen en paarden
Moderator: Hans van der Post.
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
bijen en paarden
Er wordt vaak verteld best geen bijen in de buurt van paarden te houden. Toevallig kwam ik onderstaand filmpje tegen wat deze stelling lichtjes ontkracht.
http://www.youtube.com/watch?v=w8aUZs9i ... re=related
Zijn er mensen welke in de praktijk ondervonden hebben dat paarden last hebben van bijen. Dus niet van horen zeggen maar dit zelf vastgesteld hebben.
groeten,
Dirk
http://www.youtube.com/watch?v=w8aUZs9i ... re=related
Zijn er mensen welke in de praktijk ondervonden hebben dat paarden last hebben van bijen. Dus niet van horen zeggen maar dit zelf vastgesteld hebben.
groeten,
Dirk
Re: bijen en paarden
Hahahah Geweldig ! Duidelijker bewijs dat niet alle paarden last hebben van alle bijen is er niet dunkt mij...
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
In den beginne, lang gelede dus, had ik een kast staan, voor 6 weken, bij een famlid, tegen een muur aan de rand van een weiland. Die was leeg toen ik de kast er neer zette, naderhand is er een paard in gekomen. Het paard en de bijen hadden waarschijnlijk een meningsverschil, want de kast was door het paard met een van zijn hoeven bewerkt. Het volk heb ik kunnen redden maar de kast was brandhout geworden. Dus ondanks het mooie filmpje op YouTube zit ik nooit mee bijen bij paarden in de buurt.
martin
martin
Zat het paard in de kast?
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Nee het paard zat niet in de kast, maar had daar een trap tegen gegeven. Een paard heeft veel kracht in zijn benen, zo'n bijenkast is daar niet tegen bestand.
martin
martin
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Bovendien past zo'n paard natuurlijk niet in een bijenkast. Daar is zo'n kast veel te klein voor.
Bart
Bart
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
De bijen hebben blijkbaar meer last van de paarden dan omgekeerd.
Heb ook wel eens bijen in een bos staan gehad naast een paardenweide maar verder ook niets speciaals vastgesteld.
groeten,
Dirk
Heb ook wel eens bijen in een bos staan gehad naast een paardenweide maar verder ook niets speciaals vastgesteld.
groeten,
Dirk
- dree
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik ga in het voorjaar beginnen met een volkje op het erf van een veehouder, hij heeft ook paarden. Moet ik mij nu zorgen maken? De kast komt wel een meter of 4 achter schrikdraad te staan.
groet,
Dree
groet,
Dree
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Dwing jouw bijen omhoog uit te vliegen door b.v. een paar struiken van 2.5 - 3 mtr. voor de kasten te plaatsen. Als je hiervoor b.v. vuilbomen zou kiezen, heb je tevens een goede drachtplant.

- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Bovendien past zo'n paard natuurlijk niet in een bijenkast. Daar is zo'n kast veel te klein voor
Nou toch, ik heb wel eens een heel klein paardje gezien (een shitlandpony geloof ik) die past misschien wel als er een honingkamer opstaat.
En Dree, bijen laten zich door schrikdraad echt niet tegenhouden hoor.
ps: is de wintertijd niet ingegegaan?