propolis keuren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

propolis keuren

Bericht door m.kolsters. »

Na een bezoek aan de studiedag in Boxtel waar ik aan meerdere keuringen mee heb gedaan,was er een product waar niets(niet veel) van bekent was.
En toch heb ik het ingezonden propolis in 3 variaties ,
Tinctuur-gemalen en ruw bewerkt,het was een intersante inzending zo als vermeld werd.
Maar er zijn geen keurings rapporten of regelementen en dat is nu jammer voor een landelijke vereneging.
Het is het beste bijen product en er word niet veel mee gedaan en dat moet veranderen,hier moeten we ook mee leren werken.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
macwlem
Contacteer:

Re: propolis keuren

Bericht door macwlem »

Tinus,

Met propolis verlaat je het reguliere "bijenproducten" pad en begeef je je in de wereld van apitherapie (tenzij je met propolis gaat verven). Ik kan me zeer wel voorstellen dat de NBV dit niet tot haar taak ziet. Neemt niet weg het een interessante gedachte is.
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Waarom zou de NBV zich er ook mee bemoeien? Die hebben wel andere dingen aan hun hoofd lijkt me.

Ik denk dat propolis wel degelijk een bijenproduct is, net als honing en was. Dat het misschien niet het meest primaire product uit de imkerij is is tot daarentoe. Ware het niet dat propolis, hoewel in mindere hoeveelheden te winnen, duurder is per gram dan honing. Dus daar zit vast ook nog een leuke bijverdienste voor imkers in.

Waar zou propolis volgens jou aan moeten voldoen eigenlijk, Tinus. Waar zou je op kunnen keuren?? Kleur, geur.... Om maar eens wat te noemen?
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

m.kolsters. schreef:Maar er zijn geen keurings rapporten of regelementen en dat is nu jammer voor een landelijke vereneging.
Tinus Kolsters 't Bakhuis

Tinus en Willem,
De NBV heeft hier geen bemoeienis mee, dat is juist!
Maar er is de "Nederlandse Commissie voor Bijenproducten"
Deze club heeft de keuringsreglementen opgesteld die hier in ons landje worden toegepast,onderverdeeld in de diverse klassen honing en bijproducten.
Propolis valt onder klasse 16 Ruwe Propolis.,
De keuringslijst is - op enkele kleine punten na - door de Commissie vastgelegd.
Als de keurmeesters op de hoogte zijn van deze procedures hadden ze dit keuringsformulier kunnen gebruiken.
Tinctuur en andere afgeleiden vallen niet onder de keuringen, en dat lijkt me ook logisch want dan ga je op een geheel andere zetel plaats nemen om criteria en beoordelingen te geven aan al die alternatieven.

Ook voor stuifmeel zou er binnenkort een keuringsformulier komen, dit valt dan onder klasse 17.

Dus ook hier geldt weer het is er wel maar er schort blijbaar wat aan de in- en externe communicatie.

En het is vreemd als de betreffende keurmeesters hier niet van op de hoogte zijn!!![:I][:0]

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Nu ik meer propolis heb wil ik hem laten onder zoeken of het een goed product is,waar kan ik dit laten doen.
Om alleen maar te blijven produceren en niets weten is toch zonde.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie