vitellogenine

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

vitellogenine

Bericht door maartenkleijne »

Vandaag in de NRC: bijen leven korter als ze te weinig van het eiwit vitellogenine aanmaken.
Dat doen ze onder invloed van een geur die het broed verspreid.
Niet het verzorgen van broed maar de geur van broed verkort de levensduur.

De nieuwste hypothese is dus: de verdwijnziekte is het gevolg van te lang doorbroeden.

Opnieuw: de import van allochtone bijen die qua broedritme niet in ons land passen is de oorzaak van de verdwijnziekte. Dit laatste staat overigens niet in het Noorse onderzoek.

gr,
m
marc
Contacteer:

Re: vitellogenine

Bericht door marc »

De vitellogenine aanmaak is gebaseerd op een goede stuifmeelvoeding. Het later broeden op zich is dus niet zozeer de oorzaak maar het lagere aanbod van stuifmeel wel, waardoor er in veel gevallen geen voldoende reserves meer kunnen worden opgebouwd op dat tijdstip.

Ga met de opwarming mee (we kunnen niet anders) en leg alle aandacht nu op goede late stuifmeelbronnen !
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Eens Marc en :
in het Noorse onderzoek maakten de bijen onvoldoende vitellogenine zolang ze broed roken, of de kunstmatig ingevoerde geur van broed in een broedloos volk, ook al hadden ze stuifmeel zat.

gr,
m
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ken je bron van dit onderzoek, Maarten ? Zou het graag doornemen.

Het is een feit dat het vitellogenine gehalte van bijen afneemt zolang ze broed te verzorgen hebben. Vooral het afgeven van voedersappen verlaagt hierbij het eigen vitellogenine gehalte.
Dat er een interactie van herkenbare geurstoffen een rol speelt is goed te begrijpen, dat geldt nog voor andere processen in een bijenvolk. Maar dat door kunstmatig toedienen van diezelfde geur (zonder broed en afgifte van voedersappen) het gehalte aan V. zou verminderen is nieuw. Zouden ze dan zonder reden (broed) hun voedersappen loslaten (lekken, morsen), door de geurprikkel ?

Een interessant onderzoek maar van daaruit de verdwijnziekte koppelen aan het langer doorbroeden is verkeerd. Trouwens dan zou er wezenlijk meer wintersterfte bij Buckfast volken (dan bij carnica volken) moeten optreden want die broeden langer door. Vanuit mijn eigen omgeving lijkt het eerder andersom.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Zo reguleert een bijenvolk op een natuurlijke wijze zijn eigen grootte. Wat teveel is, is overbodig. Het volk bepaalt zelf haar sterkte, door de jaren heen aangepast aan haar eigen leefomgeving.

De megavolken van de zogenaamde niet bodem-eigen breeders, passen niet in onze lage landen. Het kwaad straft zichzelf. De genen zijn echter reeds her en der verspreid. De wal moet nu het schip keren.

Maar het is nog een hypothese, waarbij we uiteraard goed rekening dienen te houden met de gedachte dat het weleens zo zou kunnen zijn, dat de waarheid van gisteren, de onzekerheid is van vandaag en de illusie van morgen!

Deze week kreeg ik nog een overzichtje onder ogen van de legcapaciteit van een moer per 24 uur. Het was verdeeld in drieen: normaal, goed en uitstekend (bij ca 3000 eitjes per 24 uur). Dat is continu 2 eitjes per minuut. En dat wordt (werd) dus als uitstekend aangemerkt. Ik vraag me altijd af hoe het met de KWALITEIT van die laatste eitjes is gesteld. De moer kan niet anders dan produceren. Ze is genetisch gedegradeerd tot een legmachine. Er wordt roofbouw op haar lichaam gepleegd. Hoe kan ze nu ooit nog kwalitatief, volwaardige eitjes afzetten? Volgens mij ligt hier het begin van alle corrosie. Maar wie ben ik?

!Piet
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Journal of Experimental Biology, 1 dec. 2009.........

gr,
m
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Piet, de moeren zijn door uitselecteren over al die jaren inderdaad vruchtbaarder geworden. Of dat slecht is betwijfel ik, een weinig vruchtbare moer zou veel erger zijn. Je noemt wel een extreem geval (3000 eieren/dag), ik denk niet dat er hier bij mij zo tussen lopen.

Het gaat hier over het later doorbroeden door de klimaatsverandering, dat heeft ook niet direct met eilegcapaciteit van de moer te maken, alle rassen schuiven mee op. Ook in de eigen landrasvolken in Chimay (B) zitten nu jaar na jaar nog late broednesten. Op 31.10 nog minstens 2 naast elkaarliggende ramen met broed per kast. Volgens de experten daar was dat 20 jaar geleden niet het geval met de zwarte bij. Daar heeft het ook niets met vruchtbaarder moeren te maken.

Ik geef je wel gelijk dat als je in een drachtgebied waar normaal 10 matig vruchtbare volkeren kunnen gehouden worden, je deze allemaal zou voorzien van vruchtbaarder moeren, je er een conflictsituatie kan krijgen die kan leiden tot voedselstress met zwakkere nakomelingen, roverij en teloorgang van volken.
Maar daarom ben je dan imker en kan je ingrijpen door daar minder volken te gaan houden, wat aan je drachten te doen, of deeltijds op broedbeperking te gaan.
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

3000 eitjes per dag!!!!
Dat levert een volk met meer dan 100.000 bijen, en een paar honderdduizend varroa's
Lijkt me afschuwelijk zo'n volk te hebben.

Maar as iemand het fijn vindt: veel plezier ermee, zij het liefst niet binnen 3km bij mij vandaan.

gr,
m
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Wel een hoop honing :D
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer: