Raten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

reneenriet
Berichten:3
Lid geworden op:do 13 aug 2009, 21:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
Raten

Bericht door reneenriet » di 24 nov 2009, 19:53

Hallo
Ik ben een beginnend imker,en ondanks dat ik veel gelezen heb over het imkeren zijn er nog paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.
1 Wat is het verschil tussen walsen en een gegotenraat , en heeft dat invloed op de bijen (harder werken ,minder honing ?!

2.Wat is een darrenraat.

3 Hoe kan ik het beste raten insmelten

Alvast vriendelijk dank voor uw reactie

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Raten

Bericht door AndreasH » di 24 nov 2009, 20:23

Hoi,

1: het zegt het al, gegoten raat is gegoten en gewalste raat is gewalst. Gegoten raat is breekbaarders dan gewalste maar gegoten raat is dan wel weer vormvaster

2: Raat waar darren in worden geboren. Omdat darren groter zijn zijn de cellen van deze raat ook groter.

3: Met een plankje wat precies in het raampje past waardoor de was op de draadjes ligt. Vervolgens met een transformator insmelten (kortsluiting maken in de draad).

Nog geen cursus gehad?? Daar moet je dit soort dingen namelijk echt wel te horen hebben gekregen, als dat niet het geval is zou ik toch eens een andere cursus gaan bekijken.

Groeten,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

reneenriet
Berichten:3
Lid geworden op:do 13 aug 2009, 21:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Raten

Bericht door reneenriet » di 24 nov 2009, 20:29

Hallo Andreas

Beankt voor je reaktie
Ben vanaf augustus geintereseerd in de bijen,dus dit jaar nog geen cursus kunnen volgen. 2010 gaan we beginnen.
Alles wat ik nu al weet is meegenomen.Nogmaals bedankt

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raten

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 nov 2009, 09:40

Welkom "reneenriet". Je woont vlakij "Wageningen". Er staat daar een imkerartikelen winkel waar je alles kunt zien hoe het een en ander er uitziet. Loop daar eens binnen en koop daar gelijk een boekje over het houden van bijen.[:)]
(Grintweg 273 6704 AP, maandag/zaterdag gesloten)

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 117 gasten