Bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bijvoeren

Bericht door dickvanleeuwen »

Heeft iemand ervaring met marsepein als bijvoer? Onlangs sprak ik een imker die op dit moment marsepein bijvoert.
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door Ruinerweg »

Heb ik met sinterklaas gedaan:D!

Groet,

Roel
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Er zit wel relatief veel vet en eiwit in. Het zou niet mijn eerste keus zijn als ze zich niet kunnen ontlasten.

L
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Culinair journalist Johannes van Dam schrijft uitgebreid over marsepein. Er bestaat volgens hem zelfs een standaardwerk over: Ignace Proot. Marsepein.

Het bestaat volledig uit amandelen en suiker. Dat zou je moeten kunnen voeren aan de bijen, denk ik. De bijen zullen de suiker wel opeten en de resterende amandelprut de kast uit werken. Ik zou het niet willen uitproberen in elk geval. Het maakt op mij bovendien een wat decadente indruk.

Nu begrijp ik van Van Dam dat marsepein vervalsen met bonenmeel, zoals met amandelspijs gebeurt, uiterst onwaarschijnlijk is, omdat het mengsel binnen een paar dagen zou gaan gisten. Maar ik zou de bestandelenlijst eerst maar eens rustig doornemen, met de grootste argwaan. Want wat bedoelen de fabrikanten met 'aroma's' en zulk soort verhullende woorden meer?

Nee, het maakt op mij een dwaze, decadente indruk. Laat de amandelen weg en je hebt suikerdeeg. Bij wijze van spreken te koop op iedere straathoek en zeer geschikt als bijenvoer. Daar is het voor gemaakt.

Groet,

Bart de Coo
J.L.Trip
Contacteer:

Bericht door J.L.Trip »

......... marsepein als bijvoer?

Misschien wordt hier borstplaat bedoeld, dat was vroeger de nood voedering in het voorjaar
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Die noodvoedering bewijst hoe krap men de bijen invoerden.
Twee mogelijkheden men had amper zelf te eten of men was gewoon vreselijk zuinig en had weinig last van ziekten.
Als je bijen de honing afneemt in voor hen goede tijden en ze daarna niet goed helpt de winter door te komen dan vraag je om moeilijkheden.
Elke imker die nadenkt over z'n bijen weet dat hij tegenwoordig ook te maken heeft met ziekten en dat hij zich daar ook in moet verdiepen.

Dirk

dertiende
aedegraaf
Contacteer:

Bericht door aedegraaf »

even een reactie op marsepein.marsepein bestaat uit amandelen en suiker in de verhouding 1:1 of 1:2 .er zijn fabrikanten die er een % bittere amandelen in verwerken en deze bevaten amygdaline een giftige blauwzuur verbinding.ook zijn er fabrikanten die een gedeelte van de suiker vervangen door een zoetstof sorbitol.alles bijelkaar lijkt mij dit geen voedsel voor bijen.
Plaats reactie