Als ik een spaarkast kamer op de grond zet dan komen de raampjes omhoog. Moet ik op die hoogte de afstandsrepen monteren?
Dan ontstaat er ruimte tussen de uiteinde van een raampje en het gedeelte waar ze op rusten. Of moet ik de afstandsrepen zo plaatsen dat het uiteinde van een raampje rust en dat ze dus iets wat onder de bak uitsteken.
Hier zijn een aantal zaken van belang. De onderkant van de oortjes moeten vrij hangen, anders druk je bijen dood, worden de oortjes vastgekit en kun je de oortjes amper beetpakken. De ruimte onder de oortjes moet "bijenruimte" zijn, dus niet te veel, niet te weinig.
Als je de bovenkant van de raampjes (bijna) gelijk houdt met bovenkant kast, dan moeten de raampjes aan de onderkant van de kast nog vrijhangen van het oppervlak waarop de kast staat. De vrije ruimte boven en onder samen vormt weer de "bijenruimte". Voor nadere info over de bijenruimte moet je maar eens zoeken, daar is al veel over geschreven. Sommige imkers kiezen voor gladde dekplanken zonder sponning. In dat geval moeten de ramen dieper in de kast hangen, bijna gelijk met de onderkant.
Hoe dan ook, een raampje mag nooit onder de kast uitsteken.
Als ik inderdaad twee kamers op elkaar zet en de onderste staat op een vlakke ondergrond dan komen de raampjes van beide bakken strak tegen elkaar. Dus op die manier had ik ook kunnen zien dat de raampjes niet moeten rusten maar in de "lucht" hangen.
(Ik heb geen handleiding erbij gekregen) :D
Zo kan ik ook een vraag stellen over de vliegplank. Daar zit aan een kant een soort handvat uitgeslepen. Moet dat richting de kast of naar buiten indien de vliegplank dicht zou zijn?
Kan me nog herinneren dat je met een gebogen spijkertje de vliegplank makkelijker kon afsluiten als je het handvat naar buiten liet kijken. Op deze manier is de vliegplank het grootst voor de bijen. Meningen?
In de repen zitten half ronde uitsparingen, de onderkant daarvan moet gelijk met de rand van de kamer waar de oorjes op steunen. Dan moe het goed zijn, al had ik verleden jaar een kamer van het bijenhuis waar de maat verkeerd van was en de raampjes echt onderuit staken...
Kan me nog herinneren dat je met een gebogen spijkertje de vliegplank makkelijker kon afsluiten als je het handvat naar buiten liet kijken. Op deze manier is de vliegplank het grootst voor de bijen..
Robbert je geeft zelf al het antwoord, de verjonging die ze er in gevrees hebben is bedoeld dat als hij gebruikt wordt, vliegplank dicht, geen uitstekende haakje hebt waar men ergens mee kan achter blijven haken. En zo onbewust de vliegplank los laat komen.