Timing voorjaarsinpectie
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Timing voorjaarsinpectie
Gisteren en vandaag was het dan eindelijk perfect vliegweer. Hier viel het schitterende weer gelukkig samen met het hoogtepunt van de krokusbloei. Er was bij wijze van spreken geen enkele bij die niet terugkwam met krokusstuifmeel, alhoewel ik ook ander stuifmeel heb gezien.
Als de moertjes vanaf vandaag pas echt gaan beginnen met leggen, dan worden de eerste bijen dus over een weekje of drie geboren. Dan gaan er nog eens zo'n 10 dagen overheen eer de volken beschikken over flinke hoeveelheden bouwbijen.
Dan heeft het dus tot zeg half april weinig zin om je volken overhoop te gaan halen. Heb ik gelijk? Zie ik iets over het hoofd?Laat je licht er eens over schijnen!
(Dit is trouwens zo'n moment waarop het leuk is om een korf uit te winteren. Met een korf kun je tot op de dag nauwkeurig bepalen wanneer ze beginnen met bouwen, zonder het volk te storen.)
Groet,
Bart de Coo
Als de moertjes vanaf vandaag pas echt gaan beginnen met leggen, dan worden de eerste bijen dus over een weekje of drie geboren. Dan gaan er nog eens zo'n 10 dagen overheen eer de volken beschikken over flinke hoeveelheden bouwbijen.
Dan heeft het dus tot zeg half april weinig zin om je volken overhoop te gaan halen. Heb ik gelijk? Zie ik iets over het hoofd?Laat je licht er eens over schijnen!
(Dit is trouwens zo'n moment waarop het leuk is om een korf uit te winteren. Met een korf kun je tot op de dag nauwkeurig bepalen wanneer ze beginnen met bouwen, zonder het volk te storen.)
Groet,
Bart de Coo
Re: Timing voorjaarsinpectie
Wat versta je onder 'overhoop' halen? Aangezien je titel van de post 'voorjaarsinspectie' is.
In één van mijn volken die ik vandaag heb bekeken zat er op drie ramen aan beide kanten al gesloten broed (ook andere stadia).
In één van mijn volken die ik vandaag heb bekeken zat er op drie ramen aan beide kanten al gesloten broed (ook andere stadia).
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Er zijn altijd voor en nadelen op te sommen . Ik heb gisteren en vandaag mijn volken nagezien en er waren twee volken moerloos en heb die verenigd met twee moergoede volken , dat hoef je half april niet meer te doen , dan zijn het allemaal oude bijen . en in enkele volken zat nog zo veel voer dat er geen uitbreiding van het broednest mogelijk was , die heb ik wat ruimte gegeven . zo maar twee voordelen .
Jaap v P
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Je zou nu de volken nog "klein" zijn indien gewenst koninginnen kunnen merken en/of knippen.
ad staals
ad staals
Gisteren de onderste broedkamers onder m'n twee kasten uitgehaald. Die waren ze al flink aan het vol zetten met stuifmeel. Daarbij heb ik een van de moeren gezien, nog niet eens omdat ik ernaar op zoek was, die liep gewoon onder m'n ogen voorbij
Wel zo handig als een volk nog een beetje beheersbaar is.
Had maar twee raampjes met wat broed in 1 van de kasten. De andere kast heb ik alleen gecontroleerd op voer.... Beetje weinig, van het weekend even een zak apifonda erop.

Had maar twee raampjes met wat broed in 1 van de kasten. De andere kast heb ik alleen gecontroleerd op voer.... Beetje weinig, van het weekend even een zak apifonda erop.
- Tieme
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Bart,
Ik heb gisteren even bij mij gekeken. De volken hebben al uitlopend broed.
groeten,
Tieme
Ik heb gisteren even bij mij gekeken. De volken hebben al uitlopend broed.
groeten,
Tieme
- Bart de Coo
- Moderator
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik zie zo te zien inderdaad van alles over het hoofd.
Nou ja, weer een illusie armer. Dank voor de racties.
Groet,
Bart
- Verenigen gaat eind maart heel gemakkelijk;
- Als je inwintert met bijvoorbeeld een honingkamer onderop, dan slaan de bijen stuifmeel op in de honingkamer;
- Het volk is klein, dus is de moer gemakkelijk te vinden voor het merken.
Nou ja, weer een illusie armer. Dank voor de racties.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Tieme schreef:De volken hebben al uitlopend broed.
Al heel wat jonge bijen hier (zuid-oost br) maar weinig gesloten broed meer. De koninginnen zijn pas weer enkele dagen aan de leg, er is een flinke broedstop geweest. Het zal dus nog even duren voordat de volken gaan groeien.
ad staals
Wel al jonge bijen maar geen uitlopend broed? Ehrm.... Dat er een broedstop geweest is kan ik nog wel begrijpen maar waar komen die jonge bijen vandaan dan?? Ga er even vanuit dat die er geen 3 maanden over gedaan hebben om zich te ontwikkelen tot jonge bij...
Of lees ik het nou verkeerd??
Of lees ik het nou verkeerd??
Jaap v.Popering schreef:
er waren twee volken moerloos en heb die verenigd
Jaap v P
Dit snap ik niet, of het volk nou klein is of twee keer zo groot , ze hebben dan toch geen larfjes van een dag en kunnen dan toch nog steeds geen koninginnen aanmaken ? Of mis ik iets niet ?