gesloten broed.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

gesloten broed.

Bericht door remolen »

Vandaag was het hier 20 graden. Volgens mij verantwoord om een snelle voorjaarsinpectie te doen ?

1 kast op 2 bakken had gesloten broed ongeveer 1 raam bij elkaar en Veeeeel veeeel voer. (moet ik daar ramen uit gaan halen ? Keb geen lege reserve ramen en kunstraat kan nog niet.. )

de andere kast op 1 bak had veeeeeel gesloten broed. zeker wel 3 ramen. Eitjes en larfjes ook gezien. zelfs hare majesteit nog evne mogen begroeten. Hier is echter het voer niet zo massaal aanwezig. ze hebben nog een raam of 4 voer over maximaal.

is het nodig deze kast bij te voeren of is 4 ramen voer voldoende?
Bij inval van nieuwe koude vraag ik me af of deze kast al het broed warm weet te houden.

De andere kast met minder broed. zou het ook een gevolg kunnen zijn van te veel voer en dus ruimtegebrek om te leggen ? ik heb geen lege ramen.. zou ik er 1 of 2 leeg moeten slingeren ?

nou ja.. wat beginners vragen weer van mij kant..
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: gesloten broed.

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Als de moer goed is (gesloten broed) en er is nog voer, als ze goed vliegen, wat zou de imker dan nog moeten doen? Als er een volk veel voer heeft maar weinig broed, dan kan dat de komende week wel eens drastisch veranderen. Een volk met veel broed en minder voer... , ach, dat komt allemaal nog wel goed, ook zonder ingrepen van de imker.
Mijn 11 volken vliegen goed en halen flink stuifmeel. Ik heb er nog niet ingekeken, dus weet ook niets van hoeveelheden broed en/of voer, maar maak me daar ook geen zorgen over. Er staat bij mij ook een volk op 1 bak tussen. Die zal binnenkort wel wat extra ruimte kunnen gebruiken, maar het is nog erg vroeg in het seizoen, dus dat kan nog wel een weekje of twee wachten.
Geniet er maar van, zonder je zorgen te maken!
joselito
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

ik zou me wel zorgen maken als de koningin geen plaats heeft om te leggen. Wat helpt is om voedsel open te krabben met een vork naast het broednest. Ze gaan het voedsel dan verplaatsen. Aan één kant van het broednest kan je eventueel een raam met kunstraat geven. Gisteren en vandaag kwam er honing binnen van de wilg. Het is niet veel maar genoeg om hen aan te zetten om e bouwen
vw_bulli
Contacteer:

Bericht door vw_bulli »

Ik zou de volken op 1 bak zetten voor de warmte huishouding. Ik heb mijn volken vij mijn voorjaarsinspectie vorige week donderdag van 2 bakken naar 6 ramen +1 voerraam herleid. Ze doen het uitstekend vliegen heel goed met stuifmeel en ik heb redelijk wat condens op mijn varroa schuif liggen dus ik mag niet klagen. Ik doe dit ivm imkeren met broedbeperking. Alsook voor de warmtehuishouding. Hoe minder ruimte warm te houden hoe minder voedsel te verbruiken.
Eddy Geurtsen
Contacteer:

In Noord-Nederland is het nog echt geen voorjaar, momenteel hebben we regen en de temperaturen komen de rest van de week niet meer boven de 15 graden. Ik denk dat het bij onze zuiderburen, enkele honderden kilometers meer naar het zuiden, al heel anders is met het weer.
Ik hoor en lees van mensen die al uitgebreid in hun volken aan het werk zijn geweest. In de loop der jaren heb ik geleerd geduld te hebben in zulk soort situaties. Ik kan me niet voorstellen dat een volk op 1 bak, dat vier lange wintermaanden heeft binnengezeten en haast een half jaar lang op haar wintervoorraad was aangewezen, nu al met ruimtegebrek zou kampen. Nogmaals: in Noord en Oost Nederland hebben de bijen wel goed gevlogen, maar er is echt nog niet zoveel gehaald dat ze al de kast uitpuilen (ik wou dat het waar was). Oude bijenboeken maken altijd melding van de kritieke eerste april. Dan sterven de winterbijen massaal terwijl de nieuwe aanwas nog nauwelijks beschikbaar is. Ik denk dat we daar eerst maar eens op moeten wachten, voordat we weer volop aan het imkeren slaan.
Ik weet het wel, de eerste zonnestralen maken ook de imkerharten weer actief, maar met terughoudendheid doe je de eerste weken meer goed dan met je imkerbeitel.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

ea.geurtsen schreef:Oude bijenboeken maken altijd melding van de kritieke eerste april. Dan sterven de winterbijen massaal terwijl de nieuwe aanwas nog nauwelijks beschikbaar is.

Ik heb dat iets anders begrepen. Ook voor 1 april is er zowel aanwas van nieuwe bijen als sterfte van de winterbijen. Tot ongeveer 1 april is die aanwas echter kleiner dan de sterfte. Pas na ongeveer 1 april gaat de aanwas de sterfte overtreffen en gaat het volk weer groeien.
Eddy Geurtsen
Contacteer:

Je hebt helemaal gelijk Albert. In gedachten zie ik het grafiekje voor me waarin het aandeel winterbijen / voorjaarsbijen staat aangegeven. Omstreeks het begin van april is de volkssterkte dan het kleinst, daarna gaat het volk weer in aantal groeien.
Daarom geloof ik ook niet dat juist in deze periode een volk al ruimtegebrek zou hebben. Met een minimale bezetting kan de moer nog niet maximaal leggen, om de eenvoudige reden dat er geen broedverzorgers genoeg zijn. Nu (teveel) rommelen in volken doet mijns inziens meer afbreuk dan goed.
Vriendelijke groet, Eddy
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Pin dat niet vast op de datum 2 april; het verloop van de winter heeft invloed op de voorjaarsontwikkeling; de winterbijen hebben pas een paar dagen goed kunnen vliegen en nu ligt het weer bijna stil; het doodgaan van de winterbijen hangt met de omvang van de werkzaamheden samen (broedverzorging en fourageren); dat gaat nog niet zo snel momenteel.
Overigens ben ik van mening, dat het nog te koud is om de kasten door te spitten; even deksel lichten voor een eerste indruk en dan gauw weer dicht.

Afbeelding
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

de winterbijen hebben pas een paar dagen goed kunnen vliegen en nu ligt het weer bijna stil

Hier vandaag gevlogen als op beste zomerdag.
Bakken stuifmeel van de wilg zijn hier aangesleept vandaag.
Was ruim 15°C en prachtig zonnetje na de middag.

met vriendelijke groet,
Dirk
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Oude Essink schreef:
even deksel lichten voor een eerste indruk en dan gauw weer dicht.

Dat heb ik woensdag gedaan (19.5 grad.) ... prettig dat een ervaren imker dat beaamt.
Plaats reactie