Van zesramer naar groter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bas1974
Contacteer:

Van zesramer naar groter

Bericht door Bas1974 »

dag allen,

Nu ik erg blij ben met mijn eerste zesramer aan bijen, wilde ik vragen :

Als ik ze over wil hangen naar een grotere kast ( 10 raams 2 bakken ) waar let ik dan het best op ? Wanneer kan dat het best ? Wanneer is de beste tijd ? Hoe doe ik dat ?
Moet de nieuwe behuizing op exact dezelfde plek komen etc.

Ik ben benieuwd,

gr
macwlem
Contacteer:

Re: Van zesramer naar groter

Bericht door macwlem »

Bas,

Allereerst gefeliciteerd met je eerste volkje. Misschien is het handig om een ervaren imker bij je in de buurt als mentor te nemen. Misschien heb ik het mis maar heb je ook al eens gedacht aan een cursus?

groet,
Willem
Bas1974
Contacteer:

Bericht door Bas1974 »

Hee mc,

Ik heb reeds een imker gevonden die me de knepen bijleert, en die vertelt en leert me alles, heeft me ook dit eerste volk meegeven en aan materialen geholpen. Ik was gewoon nieuwschierig eigenlijk naar de antwoorden aangezien ik er ook in het werkboek weinig over terug kon vinden.
De cursus : Ik had me aangemeld maar 2 dagen van tevoren, bij adres en tijd navraag, kreeg ik bericht dat er teveel cursisten waren en de mensen uit overige gemeenten niet meer welkom waren.

Maar goed, weer on-topic, van 6 naar 10 ramer
jawi
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door jawi »

Ik denk dat je zeker nog even moet wachten, momenteel groeit het volkje nog niet in omvang. Als je over een week of 2 kijkt, dan moet je eens tellen hoeveel ramen(straatjes) de bijen bezetten, en hoeveel ramen met broed(brias) er in het volkje zitten.
Van een zesramer naar 2 bakken is sowieso een te grote stap vind ik. van 6 naar 20 ramen is een enorme overgang.
Wanneer het volkje alle ramen in je zesramer bezet dan kun je ze overhangen. In een tienramer met 4 ramen uitgebouwde ramen of evt. kunstraat.
Vergeet ook niet om in het begin het vlieggat te verkleinen, van een zesramer naar een tienramer is nogal een overgang.
Als ze ook deze 10 ramen goed bezetten kun je er een bak opzetten.

Ik zou het volkje wel ongeveer op dezelfde plek laten staan. Of juist echt verplaatsen over meer dan 3 km.

Jan-Willem
Bas1974
Contacteer:

Bericht door Bas1974 »

Hee jan willem,
dit is leuke info waar ik iets mee kan. dank je wel,

gr
bas
Plaats reactie