Gen-mais geen bezwaar.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-watch
Contacteer:

Gen-mais geen bezwaar.

Bericht door bee-watch »

Geen bezwaar COGEM tegen antibioticumresistene genmaïs
De Commissie Genetische Modificatie (COGEM) acht de de risico's van import en verwerking van genetisch gemodificeerde maislijn MON87460 van Monsanto verwaarloosbaar klein. Deze lijn is resistent tegen twee antibiotica. De COGEM signaleert daarom dat de aanwezigheid van een antibioticumresistentiegen door bepaalde groepen in de samenleving als ongewenst kan worden beschouwd. Dat schrijft de COGEM in een advies aan de minister van VROM.

MON87460 brengt het cspB ('cold shock protein') gen tot expressie waardoor de maisplant tolerant is voor droogte. Daarnaast bevat deze lijn het nptII gen waardoor deze resistent is tegen de antibiotica kanamycine en neomycine.

Verwildering van maisplanten is in Nederland nooit waargenomen. Daarnaast is opslag van maisplanten in Nederland nagenoeg uitgesloten. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat expressie van de geïnserteerde genen het verwilderingspotentieel van mais vergroot. Bovendien zijn er in Europa geen wilde verwanten van mais aanwezig waardoor uitkruising niet mogelijk is. Daarom acht de COGEM de kans dat incidenteel morsen leidt tot verspreiding van gg-maislijn MON87460 verwaarloosbaar klein.

De COGEM signaleert dat, hoewel zij geen milieurisico ziet, de aanwezigheid van een antibioticumresistentiegen door bepaalde groepen in de samenleving als ongewenst kan worden beschouwd. Een beoordeling van de voedselveiligheid, inclusief incidentele consumptie, wordt echter door een andere instantie uitgevoerd en is daarom geen onderdeel van de risicoanalyse in het advies van de COGEM.

Zie voor meer informatie de site van de COGEM.

bron: COGEM, 30/03/10

M.b.t. de voedselveiligheid mogen andere partijen hun oordeel geven want daar gaan we niet over zegt de COGEM.
Er kunnen dus meer antibioticum worden toegepast in ons toekomstig voedselpakket terwijl er juist al zo veel antibioticum in ons voedsel zit en dat juist terug gedrongen zou moeten worden.
Mais arealen worden steeds groter, dat samen met de zaadbehandeling is biodiversiteit en voedselveiligheid een steeds verderaf gelegen gebied aan het worden.
Lees daar maar het Agriarchief erop na http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=113584&b=ah100407
de vos roger
Contacteer:

Re: Gen-mais geen bezwaar.

Bericht door de vos roger »

Ja wilde mais hebben wij niet in de natuur,maar mais behoort toch tot de grassoorten.Ik vraag mij af of de pollen van deze mais tot geen kruisingen kunnen leiden met andere grassoorten in de natuur.Laat staan dat de pollen die ons bijen op deze planten gaan halen ook niet ideaal zullen zijn om als larvevoedsel te dienen.
Ik las onlangs dat monsanto in noord en zuid Amerika de wilde maissoorten aan het verminken was door hun aanwezigheid van genetische gemanupuleerde maisvelden aldaar.De inheemse bevolking die al eeuwenlang hun mais zelf kweekt zal daar het grootste slachtoffer van worden.
gr.

roger
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Mochten er hier nog mensen zijn die voorstander zijn van GMO's.

http://www.youtube.com/watch?v=hErvV5YEHkE

Om nog maar te zwijgen van die duitse imker die 1500 kilo honing naar de verbrander kon brengen doordat er GMO pollen in zaten van Monsanto's genmais.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
bee-watch
Contacteer:

Bericht door bee-watch »

GM(O) Bt Cotton.....................Er hebben de afgelopen jaren al circa 200.000 boeren door mislukken GMO oogsten zichzelf van het leven beroofd

http://www.vilt.be/Nieuwe_zelfmoordgolf_bij_Indiase_boeren_na_misoogst?print=1

Lekker goedkope kleertjes van Zeeman, Wibra en al die andere uitnemers van arme boertjes uit ontwikkelingslanden.
En nog steeds vertellen dat het een zegen is die GGO,....... ja klopt eigenlijk wel, maar dan voor die zaadontwikkelaars en octrooirechtbeheerders!
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

wat mij betreft mag er een bom op monsanto.
ruimt lekker op en goed voor de +leefomgeving

vriendelijk groet
Semar(Dominique)
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Monsanto doet mee aan het spelletje om de voedselvoorziening van de wereld in handen te krijgen.
En hierbij gaan ze, zoals veel bedrijven met macht en geld, over lijken.
Het is te hopen dat we er vroeg genoeg achter komen dat genetisch gemanipuleerde gewassen niet zaligmakend zijn. Recentelijk onderzoek heeft aangetoond dat GM gewassen lever-en nier schade kunnen veroorzaken bij ratten. http://www.dailymail.co.uk/news/article ... amage.html
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

http://www.wacholland.org/nl/content/gentech

Hier staat dezelfde film als de link die Andreas geeft maar dan met Nederlandse ondertiteling. Schokkend, één dat dit op de markt komt zonder voldoende onderzoeken buiten het lab terwijl je iets maakt wat van nature niet voorkomt (dna gemanipuleer).

En twee dat de hele wereld straks mais heeft dat zo gemanipuleerd is dat je het met round up kan bespuiten. Dat er geen andere mais meer kan groeien omdat het een windbestuiver is.

En drie dat je dat wilt Round Up op je groenteplant spuiten.

Sinds ik deze films (ook The future of food die op de zeflde site staat) heb gezien koop ik alleen nog maar soyaproducten waar expliciet op staat dat het van niet genetische gemanipuleerde soyabonen is gemaakt.
Laatst gewijzigd door Bijenhoudster op zo 25 jul 2010, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Ik zou wel eens willen weten hoe onze bonden hierover denken. In het buitenland neemt men wel stelling, maar hier in Nederland heb ik nog geen enkele uitspraak mogen horen. Misschien zou de redactie van dit forum haar sponsor eens kunnen vragen welk standpunt zij innemen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

macwlem schreef:Ik zou wel eens willen weten hoe onze bonden hierover denken. In het buitenland neemt men wel stelling, maar hier in Nederland heb ik nog geen enkele uitspraak mogen horen. Misschien zou de redactie van dit forum haar sponsor eens kunnen vragen welk standpunt zij innemen.
Ik zit eigenlijk over zulke zaken al een tijdje met een vraag , misschien dat er iemand op dit forum is die mij een antwoordt kan geven .

Wat is het wezenlijke verschil tussen 1 Het modificeren van planten o.a. mais . en punt 2 De kunstmatige inseminatie bij honingbijen waar toch ook sperma ingevoerd wordt van darren waar de koningin van nature waarschijnlijk niet mee zou paren en op die manier de eigenschap van de Bijen in zijn voordeel probeert te veranderen .

Jaap v P
Plaats reactie