wanneer broedkamer opzetten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door erikzhs » do 08 apr 2010, 21:15

Hallo,

Mijn twee volken zitten op 1 broedkamer. Ze bezetten nu ongeveer 9 a 10 ramen. Ik weet niet precies hoeveel ramen broed ze hebben, ik heb nog niet alle ramen eruit gehad. Moet ik nu al een broedkamer er bij op zetten, of is het daarvoor te vroeg of te koud 's nachts?
Ik ben beginnend imker en heb slechts 4 uitgebouwde ramen (dus 2 per volk) die ik in de extra broedkamer kan zetten. De rest wordt dus kunstraat. Kan ik beter in de onderste kamer 2 kantramen zetten en 2 ramen broed naar boven halen?
Graag wat adviezen hierover. Bijvoorbaat dank.

Groeten,

Erik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Hans van der Post. » do 08 apr 2010, 23:25

Erik je schrijft: Mijn twee volken zitten op 1 broedkamer. Ze bezetten nu ongeveer 9 a 10 ramen. Ik weet niet precies hoeveel ramen broed ze hebben, [.........]
Als ze 9 a 10 ramen bezetten zullen ze 7 a 6 ramen broed hebben.
Een raam uitgelopen broed geeft 2 ramen bijen.
De eerste grote broedaanzet begon toe het warmer werd - half maart -
Dan is de toevloed aan jonge (bouw) bijen rond deze tijd.

Zet nu het komende weekeinde de tweede bak op. MAAR laat het broednest intact!
Zet twee uitgebouwde ramen in het midden van de bak, aan weerskanten de ramen met kunstraat.
Binnen een week legt de moer in de bovenbak. Als er eenmaal een broednest in de boven bak is gevormd
kun je de soms aan een kant uitgebouwd raam met kunstraat omdraaien - de niet uitgebouwde kant naar het broednest draaien -.


!Hans.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door erikzhs » vr 09 apr 2010, 17:48

Bedankt voor de tips. Wanneer kan ik dan vervolgens een honingkamer opzetten? Moeten dan eerst alle 20 ramen bezet zijn?

Groeten,

Erik

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » vr 09 apr 2010, 18:12

Hallo Erik,

Het is gebruikelijk maar m.i. bijen-onvriendelijk om een lege broedkamer (BK) op de bestaande BK te zetten. Op deze manier dwing je het volk om op een onnatuurlijke manier uit te breiden. Alle warmte gaat immers naar boven. De moer gaat naar boven om te leggen. Het broednest is nu dus verdeeld over deels bovenbak en een normaal broednest in de onderbak. Krijg je nu een periode van slecht weer, dan kunnen de bijen dit onnatuurlijke broednest (de vorm) niet warm houden waardoor broed zal afkoelen met alle gevolgen van dien.
Plaats daarom een lege BK op de bodem. De bijen kunnen nu op een natuurlijke manier uitbreiden (naar beneden) zoals ze dat in de natuur ook zouden doen. De warmtebalans blijft dan intact.

Je 2de vraag wanneer een honingkamer (HK) te plaatsen.
Is afhankelijk met wat voor kasten je imkert. Met een spaarkast zou ik wachten met het plaatsen van een HK als je een volledig bezette BK hebt. Op Dadant kan je al met 6 bezette ramen een HK plaatsen. Je werkt dan met een schuifwandje en past de grootte van de kast aan. Hetzelfde doe je met de HK. Momenteel komt er veel nectar binnen en moet je goed controleren of je broednest niet vol loopt. Is dit het geval, dan weersvoorspellingen bekijken en als die gunstig zijn een HK plaatsen.

Groet,
René

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Oude Essink » vr 09 apr 2010, 18:20

Om de ronde vorm van het broednest zoveel mogelijk in stand te houden is het ook nuttig vanuit de oude onderbak een paar ramen broed in de nieuwe bovenbak te zetten, voerramen ernaast zo dat in de bovenbak dezelfde situatie ontstaat als in de onderbak; het broed in de bovenbak moet dan recht boven de broedramen in de onderbak staan. Bij nieuw opkomende koude, kunnen de bijen de temperatuur beter hanteren. Uit te bouwen ramen komen dan zowel in de onderbak als in de bovenbak.

Afbeelding

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door DE BIEZEN » vr 09 apr 2010, 20:54

Is het niet makkelijker en veiliger om er een 10 ramer onder te plaatsen. Hoeft er niets te gebeuren alleen een bak eronder schuiven.

Gerard

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jeroenvt » vr 09 apr 2010, 21:20

Hans van der Post. schreef:
Als er eenmaal een broednest in de boven bak is gevormd
kun je de soms aan een kant uitgebouwd raam met kunstraat omdraaien - de niet uitgebouwde kant naar het broednest draaien


Heb eens op de site van Albert de Wilde iets gelezen over de binnen- buitenkant van ramen. Sindsdien hou ik daar rekening mee. Met omdraaien zou je dat verstoren...

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Hans van der Post. » vr 09 apr 2010, 23:44

Even een paar overdenkingen.

Als ik zo lees moet je helemaal niets doen.[;)]

De kou komt niet van boven maar vanuit de vliegopening.
Dus zette ik al jaren een broedbak boven het broednest.[:p]
En het werkte perfect. Hoe tegenstrijdig dan ook.

Als je uitsluitend bakken onder het volk zet zit je honing in bebroede raten en dat wil je toch ook niet!


!Hans.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door erikzhs » za 10 apr 2010, 00:04

Inderdaad, zeer uiteenlopende en tegenstrijdige reacties. Toch allemaal bedankt.
Ik zie in de weersverwachtingen dat het de komende tijd 's nachts maar net een paar graden boven nul is. Ik neig daardoor dan toch naar het eronder zetten. Wat zou er mis kunnen gaan als ik een broedkamer eronder zet en eind april/begin mei een honing kamer bovenop?

Groeten,

Erik

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door jawi » za 10 apr 2010, 02:14

Is het niet een maatstaf als de bijen zelf beginnen met bouwen(de bekende witte puntjes)? Dan geven ze zelf aan wanner ze eraan toe zijn om te vergroten.

Jan-Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten