wie kan mij helpen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jochem
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 11 apr 2010, 20:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

wie kan mij helpen?

Bericht door jochem »

Volk,

Al een tijd loop ik met het idee om bijen te 'houden' omdat ze het erg moeilijk hebben. Het is niet mijn bedoeling op het moment om bijen de houden voor de honingproductie, maar meer omdat het er meer op lijkt dat de bijen aan het uitsterven zijn. Wat ook meespeelt is dat het imkervak meer aan het vergrijzen is (correct me if i'm wrong) en de kennis verloren drijgt te gaan. En uiteraard lijkt het bijenhouden mij erg boeiend en mooi om te doen.

Redenen genoeg dus om bijen te houden, maar ik zit met een paar vragen en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Wat heb ik allemaal nodig om bijen te houden? een kast, en plek om te stallen, een bijenkap en een volk? of komt er veel meer bij kijken? hoeveel tijd ben ik er aan kwijt? wat moet je allemaal doen per week of per dag? en niet onbelangrijk, hoeveel kost bijenhouden? ik ben maar een arme student die eigenlijk wel dit mooie vak wil leren en zo de bijen wil helpen.

Ik heb uiteraard al wel veel op internet rondgestruind en heb erg veel informatie gevonden, maar het is niet zo dat je met die info gelijk kan gaan imkeren. Ook heb ik een imkervereniging gevonden in Arnhem, maar een cursus is daar €125,- en tsjah....student he.....

Is er misschien iemand in of in de buurt van Arnhem die bijen heeft en mij wel wil helpen met een weg vinden in de wereld van imkeren? Misschien dat we samen kunnen imkeren, en zo elkaar helpen?

Hopelijk was deze post niet te lang om te lezen.
Ik wacht met spanning jullie antwoorden af.

Vriendelijke groeten,
Jochem
www.miellerie.be
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 18:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door www.miellerie.be »

Hoi Jochem,

tof dat je met bijenhouden wil beginnen. Ik behoor met mijn 36 jaar ook tot de jonge generatie. Maar samen met mijn vader doe ik dat ondertussen al 31 jaar (inderdaad).

In België worden geregeld gratis cursussen gegeven (waar ook wel Nederlanders bij zijn), maar ik vrees dat Arnhem een beetje ver weg is.

Toch raad ik aan om niet in je eentje te beginnen. Zoek inderdaad iemand uit je buurt die je kan begeleiden.

Wat je nodig hebt: een kast en volkeren. Let op met oud materiaal en let zeker op met het mengen van materiaal. Kies allemaal kasten van hetzelfde type.

Ik zou aanrden om met twee of drie kasten te beginnen. (het kan in het begin al eens tegenslagen en dan heb je niets meer).

Als je wil weten wat het allemaal kost, kijk je best eens op de webshop van een winkel met bijenmateriaal (bv. bijenhof.be of bijenhuis.nl)

In het begin zal je er geld bij inschieten, na enkele jaren wordt het een nuloperatie. Als je echt groeit (maar reken maar op enkele jaren leertijd) zal het misschien een beetje opleveren. Maar dara moet je het echt niet voor doen.

Alvast veel success toegewenst en hopelijk eet je snel je eigen honing.
Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door Maarten Hoogeveen »

hee jochem!

ik ben ook student en ben sinds vorig jaar begonnen met bijen houden! ook ik ben nu bezig met een vervolg cursus. maar dit is in beilen. theorie en praktijk! maar ook dit is beetje te ver voor jou denk ik? maar ik heb bij deze cursus een studenten korting gekregen en hoef "maar" 65 euro te betalen. vorig jaar heb ik een volk gekregen bij mijn lidmaatschap. later kreeg ik nog een volk.
het is erg interessant en kwa tijd wat je kwijt bent valt nog mee. alleen de kasten en materiaal kan best wat kosten! kijk af en toe op marktplaats? pas wel op met rommel!

Succes ermee! bijenhouden is een mooi vak!!:D
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door Robbert »

Jochem,

Ik ben ook beginnend Imker en ben druk bezig om te kunnen starten. Dan moet je denken aan een standplaats voor je volk(en), kasten, gereedschap zoals bijtel, beroker en niet heel onbelangrijk een kap. Ik heb al deze materialen nieuw gekocht inclusief een nieuwe spaarkast van red-ceder. Ga dan maar uit van 500 euro. Dan heb je wel alles nieuw.

Zoals de meeste hobby's zitten er kosten aan verbonden. Je kunt veel besparen door tweedehands spulletjes te verkrijgen. Geluk kan je hebben door de spullen over te nemen van iemand die stopt met imkeren.

De goedkoopste manier om aan een volk te komen is je aan te melden bij een vereniging en je aanmelden voor een zwerm. Zo rond mei/juni heb je dan de grootste kans om gratis een zwerm te verkrijgen.

Het beste wat ik je kan adviseren is om zelf voorlopig niks aan te schaffen maar om een paar keer of een heel seizoen mee te lopen met een ervaren imker. Dan ga je mee zodra deze persoon bij zijn bijen gaat kijken. Ik heb zelf de afgelopen weken de eer gehad om met een ervaren imker die 10 jaar in het vak zit mee te mogen lopen op zijn voorjaarscontrole en wilgen controle. Daarbij hebben we 20 a 30 volken per keer bekeken en ik kan je vertellen dat dit een hele ervaring op zich is.

Meldt je aan bij een vereniging en leg contacten met de lokale imkers. Ik wens je veel succes en wie weet kom je van alles tegen en ben je snel aan het imkeren.

Je kunt mijn ervaringen lezen op mijn priveblog zodat je een indruk krijt van hoe ik gestart ben en nog steeds onderweg ben naar mijn eerste volk.

Met vriendelijke groet, Robbert
Volg mijn bijenhouden bevindingen op http://www.xibel.nl
Michiel
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 15:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door Michiel »

Hallo Jochem,

Vorig jaar zat ik in het zelfde schuitje als jij, arme student, 0% kennis over bijen houden, en de passie om te beginnen met bijen houden om de bijtjes te helpen.

Nu ben ik de gelukkige eigenaar van 2 prachtige bijenvolken (één gekregen van een zeer gulle imker van dit forum, en het andere volk is een kunstzwerm).

Ik ben begonnen met het boek "beekeeping for dummies". Mijn ervaring is dat het een erg goed boek is voor beginners, omdat het boek uitlegt wat er gedaan moet worden en nog belangrijker, waarom het gedaan moet worden.

Ik heb het geluk gehad dat ik een geweldige "mentor" ben tegengekomen, waar ik materiaal van mag lenen, waar ik honing mag slingeren en die altijd tijd heeft mijn beginnersvragen te beantwoorden. Ik raad je ook aan te informeren bij de lokale imkervereniging. Wie weet zit er een gulle imker bij die je op weg kan helpen.

Ik heb mijn kasten zelf gebouwd, van "underlayment" (dakplaten, €17 voor een plaat van 18 mm dik, 244x122cm). Zo kost het niet zo veel als een nieuwe kast, en heb je toch goede kasten. Het is aan te raden te beginnen met 2 of meer kasten. Zo kan je in het voorjaar de volken herenigen tot 1 volk. In het hoogseizoen maak je een kunstzwerm en heb je 2 volken.

Ik wens je heel veel succes!

--------------------

http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl
jochem
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 11 apr 2010, 20:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door jochem »

Hi Michiel, Robbert, Maarten en miellerie.be,

Hartstikke bedankt voor jullie reactie op mijn vraag. Ik denk dat ik binnenkort de stap naar een imkervereniging zet, kijen of het ook goedkoop kan;)

@ Michiel, weet jij of het boek 'beekeeping for dummies' ook in het nederlands verkrijgbaar is? leest misschien wat makkelijker;)
Michiel
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 15:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door Michiel »

Volgens mij is dit boek nog alleen in het engels te vinden.
Op bol.com staat in ieder geval alleen de Engelse versie (http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/beekeeping-for-dummies/1001004006393213/index.html)
Als je een simpele basis Engels spreekt, zal dit boek weinig problemen opleveren. Moeilijke termen worden in simpel engels uitgelegd voor ze gebruikt worden.

Groeten, Michiel

--------------------

http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door semar »

beste jochem, ben zelf ook als arme tiener begongen dus ik kan me het probleem van de financien etc indenken.
Je kan een cursus volgen maar dat is niet per se noodzakelijk.
Heb 35 jaar bijen nooit een cursus gevolgd en ben daar niks minder om.
Alternatief = ga een jaar aan het handje (bij wijze van spreken) meelopen met een ervaren imker in de buurt (heb ik ook gedaan).
Spreek met je mentor/bijenvader af dat hij je belt als hij in de bijen gaat werken, vaak krijg je dan nog een zwermpje of zo kado (oude imkers traditie).
Voordeelen ten opzichte van een cursus,je hebt de onverdeelde andacht van je mentor, je ziet en leert ook dingen die niet in de boekjes staan,
je bijenvader zal vaak meer voor je willen doen dan de leraar van een hele groep. Hij heeft waarschijnlijk een uitgebreide ervaring met het type bij dat bij jouw in de buurt het meest voorkomt. heeft waarschijnlijk bepaalde variaties in de metodes die pasen bij de dracht situatie van hem/jouw.
wees niet bang om ook andere imkers te vragen (ten slote zijn imkers het zelden met elkaar eens) luister naar alles en trek je eigen plan.

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

ps. ik zeg dus niet dat je geen cursus mág volgen!
anders krijg ik de rest van de imkerswereld over me heen :roll:
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door remolen »

Valt me op dat je op allemaal hele oude berichten reageert, is dat wel zo zinvol? De vraagstellers kijken mischien al niet meer kijk naar dit onderwerp laatst gereageert in april? Groet rene
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen?

Bericht door semar »

is mischien zo, maar heb het forum lang niet kunnen bezoeken,
is natuurlijk ook een beetje voor mezelf.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 145 gasten