veel sterfte voor volgend jaar ,
omdat het Federaal Agentschap Voor Voedselveiligheid (FAVV) bepaald geeft dat geen Apistan of andere producten tegen varroa bestrijding in Belgie mag verkocht worden in de betere imkerszaak (overal in belgie).
Maar enkel op dierenarts voorschrift bij de apotheek te verkrijgen .
Een klein vervelend minpuntje geen enkele apotheek kan Apistan verkrijgen ook nie via hun groothandelaars. doe gerust de test !!!
iemand een idee wat dan te doen ?
varroa bestrijdings middelen
Re: varroa bestrijdings middelen
Ik dacht dat de varroa ondertussen resistent was tegen apistan...
Wat dacht je van mierenzuur verdampen en oxaalzuur druppelen ?
Groeten, Willem
Groeten, Willem
willem schreef:
Wat dacht je van mierenzuur verdampen en oxaalzuur druppelen ?
Groeten, Willem
helaas ook verboden in belgie
helaas ook verboden in belgie
In Nederland ook niet toegestaan, maar gedoogd.
Groeten, Willem
Natuurlijk kan je geen Apistan in de apotheek vinden: het is verboden (niet meer erkend sinds 13/05/2008).
De situatie in België is als volgt:
Je hebt inderdaad een voorschrift nodig van de dierenarts en je moet het middel dan kopen in de officiële apotheek.
De dierenarts heeft slechts 2 opties:
-Thymovar, het enige geregistreerde diergeneesmiddel in België op basis van thymol
-of de dierenarts beroept zich op het cascadesysteem en maakt een voorschrift voor een middel op basis van oxaalzuur (dat kan zijn: een geneesmiddel geregistreerd voor humaan gebruik, een diergeneesmiddel geregistreerd in een andere lidstaat ingevoerd op voorschrift of bestelbon van de dierenarts, een diergeneesmiddel magistraal bereid door de apotheker op voorschrift van de dierenarts)
Voor hier weer allerlei onzinnige reacties komen: het komt niet uit mijn koker maar uit het maandblad van de Vlaamse Imkersbond van april 2010. Dit is het gezamelijk standpunt van het FAVV, Geneesmiddelenagentschap en de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid.
Nu nog een imker vinden die dit ziet zitten (deze imker in ieder geval niet)...
Er staat trouwens onderaan het artikel een lijntje dat de raad van bestuur van mening is dat deze oplossing te duur is voor de hobbyimkerij.
De situatie in België is als volgt:
Je hebt inderdaad een voorschrift nodig van de dierenarts en je moet het middel dan kopen in de officiële apotheek.
De dierenarts heeft slechts 2 opties:
-Thymovar, het enige geregistreerde diergeneesmiddel in België op basis van thymol
-of de dierenarts beroept zich op het cascadesysteem en maakt een voorschrift voor een middel op basis van oxaalzuur (dat kan zijn: een geneesmiddel geregistreerd voor humaan gebruik, een diergeneesmiddel geregistreerd in een andere lidstaat ingevoerd op voorschrift of bestelbon van de dierenarts, een diergeneesmiddel magistraal bereid door de apotheker op voorschrift van de dierenarts)
Voor hier weer allerlei onzinnige reacties komen: het komt niet uit mijn koker maar uit het maandblad van de Vlaamse Imkersbond van april 2010. Dit is het gezamelijk standpunt van het FAVV, Geneesmiddelenagentschap en de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid.
Er staat trouwens onderaan het artikel een lijntje dat de raad van bestuur van mening is dat deze oplossing te duur is voor de hobbyimkerij.
Maar misschien zullen we geen keuze hebben. Ik stond in het weekend toevallig in de imkerswinkel toen de verkoper een telefoontje kreeg om alles weg te halen: er was een controleur op pad. Als het FAVV het écht meent ga ik eens vriendelijk proberen een gratis voorschrift vast te krijgen van mijn dierenarts. Ik ben daar (helaas) goede klant met mijn hond...
Ik zal die dierenarts dan wel moeten uitleggen wat ze moet (mag) voorschrijven :D