Om mijn segerberger kasten te beschermen tegen een groene specht ga ik een bijenhalletje bouwen van 2m diep 2.5 m breed. Hierin moeten voorlopig 2 kasten kunnen (als ik mijn eerste bijen krijg) maar ik houd rekening met eventueel uitbreiding .
Kunnen jullie tips geven en/of foto's met wat ik rekening moet houden (afhellend dak of puntdak , is het echt bellangrijk dat de balken waar de kasten op gaan staan losgemonteerd worden van de wanden van de hal enzv.)?
Als ik nog zou moeten bouwen, zou ik zo ruim mogelijk beginnen als is toegestaan volgens de gemeente. Zelf heb ik een dak dat 5% afloopt, maar ik wou dat ik het helemaal vlak had gemaakt en met sedum bedekt. Eventueel rubberfolie tussen houtdelen en het sedum.
het is inderdaad interessant om jouw bijenhal zo groot mogelijk te maken. Mijn bijenhal is 3 meter diep. Wat als resultaat heeft dat ik veel ruimte achter mij heb. Ik heb er een tafel en een kast geplaatst om mijn materiaal in op te bergen en ik beschik nog over genoeg ruimte om aan mijn bijen te werken. Tevens kunnen ze ver genoeg achteruit staan zodat ze droog staan. (met 2,5 meter diepte zou je dit ook wel allemaal kunnen doen) Voor de breedte werk ik met een systeem dat ik naast iedere kast een vrije ruimte heb (waar ik een lege bodem plaats), zo kan ik gemakkelijk werken. Je neemt de honingzolder van de kast en kan er hem gewoon naast zetten, op die manier hoef je niet telkens een plaatsje te zoeken voor de honingzolder. De kasten staan dus 2 aan 2: bodem kast kast bodem kast kast bodem. In dit voorbeeld heb je dus 4 bijenkasten. Een bijenkast is een halve meter, dus 7x een halve meter is 3,5 meter. Reken daarbij nog wat ruimte tussen de kasten (anders kan je de bakken er heel moeilijk afnemen) dan kom je op 4 meter breed. 4m x 2,5m = 10 vierkante meter, wat in België toegelaten is zonder bouwvergunning aan te vragen. Op deze manier kan je dus makkelijk uitbreiden naar 4 kasten (en als het echt noodzakelijk is, dan heb je toch eventueel nog 3 extra ruimten ter beschikking...)
Voor de balken waar de kasten op gaan staan, moet je er rekening mee houden dat jouw kasten in de zomer behoorlijk zwaar kunnen worden met de honing erin. Als dat gewicht op de constructie van jouw bijenhal moet steunen... dan moet deze zeer stevig zijn!! Mijn balken liggen op betonblokken die ik rechtop gezet heb (gekocht in de Gamma voor zeer weinig geld). Daar ik met 2BK en 1 honingzolder werk is dat voor mij de ideale werkhoogte, maar dat moet jij voor jezelf uitmaken natuurlijk.
Mss een hulp. Hier zie je mijn poging tot bijenhal: http://gezoemzoem.wordpress.com/2009/08/05/bijenhal-deel-twee/ ... ik heb een betonnet gebruikt ter afscherming, enerzijds voor mijn viervoeter(s) en in de winter kan ik er makkelijk een fijnmaziger net aan ophangen tegen spechten en meesjes.
Het bijenhalletje is klaar en naar best vermogen gemaakt , nu nog hopen dat de bijen het ook goed vinden . Het is 2 m breed (rekening gehouden met een werkruimte van 1.5 m achter de kasten ) en 2.5 m lang geworden (grootst mogelijk plaatsbaar momenteel). Om de bijen op hoogte te krijgen is er ± op 2.5 van de bijenhal een "wand" gemaakt van 2 m hoog. Langs de rechterkant van de bijenhal is een beukenhaag en langs de linkerkant staat mijn serre.
Hallo Bjorn Gefeliciteerd met je bijenhalletje, je zult merken dat 't aangenamer werkt dan in de open lucht. Ik heb dit voorjaar ook 'n nieuwe stal gebouwd , de oude was aan groot onderhoud toe en eigenlijk ook te klein (3 mtr.)De nieuwe is 5,40 mtr. en met polyester golfplaten er op en dat scheelt.
De stal is klaar , de segeberger kasten zijn deels aangepast wat betreft bijenruimte , nu de bijen nog . Ik kijk vol verwachting uit naar mijn eerste bijenvolkje