Zeer agressief volk tijdens maken veger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
vanzamen
Berichten:5
Lid geworden op:do 20 mei 2010, 16:15
Contacteer:
Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door vanzamen » do 20 mei 2010, 17:10

Hallo,

Mijn eerste onderwerp op dit forum, en meteen niet zo positief.[:(]

Ongeveer 4 dagen geleden een F1 volk (Carnica) gekocht, volgens de imker moest ik vrij snel een veger maken. Nu heb ik reeds 4 jaar een aantal volken zonder problemen. Tot vandaag:

Zo stekelig heb ik bijen nog niet gehad, en de pest is dat er nu mensen in de buurt gestoken zij, waarvan een aantal jonge kinderen (50m verderop, in een omheinde tuin).
Ik heb de veger niet af kunnen maken, na dat er paniek reacties van mensen had gekregen. Ik heb het volk weer dicht gezet.

Ik heb de moer niet gevonden, wel BIAS en 20 moerdoppen (allen verwijdert) waarvan de helft uitgelopen/afgebeten?.

Op dit moment weet ik even niet hoe ik de mensen en dit volk moet aanpakken. Ik heb wel duizend keer sorry gezegd, en uitgelegd dat dit niet de bedoeling is, het zou een prima volk moeten zijn, ik voel me belazert (het zou een rustig volk moeten zijn) enz.[B)]

De jonge bijen die de weg niet terug weten, vliegen nog steeds in de straten.

Veel mensen zullen nu wel willen dat ik de bijen opruim[:(]

Hopelijk heeft er iemand op dit forum een goed idee, hoe ik de mensen en dit volk moet aanpakken.

Alvast bedankt
JvZ

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door Bok » do 20 mei 2010, 17:43

Oeps. Ik zou in ieder geval eens praten met de "imker" die je dit verkocht heeft.
Hoe je de buurt moet bewerken zou ik zo niet weten. In ieder geval heel open en voorzichtig.

Succes,

groet,

Peter

vanzamen
Berichten:5
Lid geworden op:do 20 mei 2010, 16:15
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door vanzamen » do 20 mei 2010, 18:34

Hallo Peter,

Ik heb nog niet alle betrokkenen gesproken, maar de mensen die echt aangevallen zijn wel. Ik heb ze gevraagd hun kroost de komende uren goed in de gaten te houden. Een meisje heeft nu een dikke lip[:(]

Wat betreft de bijen, die kan ik, vanavond, bij een imker 6km hier vandaan kwijt. Daarna moet ik maar leverancier (imker) bellen, ik moet eerst even afkoelen.

Groetjes
JvZ

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door Barbapapa » do 20 mei 2010, 20:06

vanzamen schreef:
Ongeveer 4 dagen geleden een F1 volk (Carnica) gekocht, volgens de imker moest ik vrij snel een veger maken. Nu heb ik reeds 4 jaar een aantal volken zonder problemen. Tot vandaag:

Beste lotgenoot,
Dinsdag avond heb ik een volk gekregen, vanmiddag na aanraden van een imker een paar huizen verder (en iemand op het forum) getracht na te kijken (dopen te breken) en om een veger te maken.

Na het inspecteren van de twee goed gevulde honingkamers (zonder moerrooster) sloeg het noodlot toe.
Toen ik de honingkamer van de broedbak haalde vloog het halve volk er uit, direct agressief, zeker 10 maal gestoken (door het pak boven op mijn hoofd en spijkerbroek)
Ook bij mij in de buurt is een kind gestoken, haar vader achter in de nek. Echt niet leuk.
Ik heb inmiddels een andere plek gevonden, daar breng ik het later op de avond als alles er in zit naar toe.

Sterkte,B

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door Bart de Coo » do 20 mei 2010, 22:52

Een verklaring zou kunnen zijn dat je het volk veel te snel hebt geopend. Daar had je echt wat langer mee kunnen wachten. Bijen kunnen kort na de reis inderdaad zeer stekelig zijn.

Ondertussen vind ik het zeer frappant dat je het hebt over een Carnica F1. Ik sta op het punt om daar eens een onderwerp over te beginnen. Ik heb vorig jaar Carnica F1 ingevoerd. Er zijn er nu vier in leven. Tot aan het einde van het seizoen waren ze zeer aaibaar. Maar na de winter had ik weer als vanouds vervelende volken. Je begrijpt dat ik die moeren had ingevoerd om eens wat rustiger volken te krijgen. Echt agressief zijn ze niet, maar ze hebben een zeer slechte raatzit. Ik pieker er in elk geval niet over om zonder handschoenen te werken, laat staan zonder kap.

Ik zou ze voorlopig volstrekt met rust laten. Laat de voorzwerm maar afkomen en kijk maar of je hem kunt scheppen. Als je scherp bent, dan lukt dat. Let maar eens op. Hij zou volgend weekend (29/5) wel eens kunnen vertrekken. Misschien kun je dan de voorzwerm op de oude plaats zetten en de kast met de doppen helemaal laten afvliegen op de voorzwerm. Na een dagje of tien alle doppen breken en een raam met eitjes van een vriendelijker volk erin hangen.


Groet,

Bart

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door joselito » vr 21 mei 2010, 08:31

Bart de Coo schreef:
Een verklaring zou kunnen zijn dat je het volk veel te snel hebt geopend. Daar had je echt wat langer mee kunnen wachten. Bijen kunnen kort na de reis inderdaad zeer stekelig zijn.




4 dagen is toch niet echt snel. Het weer kan bij carnica wel eens een rol spelen, dat is mijn ervaring. Vooral tijdens de fruitbloei en slecht weer heb ik dat wel eens meegemaakt dat ze niet terug te kennen waren. Maar het weer was nu uitstekend denk ik.
Waarom je een veger wou maken is mij niet helemaal duidelijk en heb je ze inderdaad van de ramen afgeveegd zoals de naam zegt? Daar worden ze inderdaad nijdig van. Maar als er mensen op 50m meter gestoken worden is dat nog onaanvaardbaar. Dus ik zou die koningin zo snel mogelijk vervangen.
Als je uitgelopen doppen gezien hebt is er waarschijnlijk al een zwerm uit deze kast verdwenen, voordat je hem gekocht hebt. Als je ook uitgebeten doppen gezien hebt hebben ze een jonge koningin en gaan ze niet meer zwermen of het moet zijn dat de oude koningin er nog op zit en ze van gedacht veranderd zijn.
Dus eerst moet ze zien te weten te komen hoe de situatie is in de kast voordat je verder stappen kan ondernemen.

Brias en uitgelopen of uitgebeten doppen valt normaal gezien niet echt te rijmen.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door Berend » vr 21 mei 2010, 10:24

joselito schreef:
Brias en uitgelopen of uitgebeten doppen valt normaal gezien niet echt te rijmen.

Als het raam bij het volk hoort (en er niet bijvoorbeeld in is gezet net voordat het volk verkocht werd) lijkt me het advies van de vorige eigenaar om een veger te maken ook niet echt te rijmen.

Als de doppen kort geleden zijn uitgelopen/uitgebeten, zijn ze misschien net bijgekomen van een koninginnenstrijd (moerloos?), vandaar misschien de agressie?

vanzamen
Berichten:5
Lid geworden op:do 20 mei 2010, 16:15
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door vanzamen » vr 21 mei 2010, 14:35

Bart de Coo schreef:zeer frappant
Hallo Bart,

Mijn verwachting was een rustig en onderhouden volk tegen te komen.[B)] Ik leer blijkbaar op de harde manier, niet zomaar ergens vanuit te gaan.

Er zijn ondertussen heel wat scenario's, langs gekomen:
- koninginnen strijd.
- Te vroeg geopend.
- Te veel rook
- Zwerm er bij gegooid voor aanvulling.
- enz.

Ik weet haast wel zeker dat de oude moer er vandoor is voor dat ik het volk gekocht had. Vreemd vind ik dat de kast (prop)vol met bijen zit, een voorzwerm neemt veel bijen mee.?
Een propvolle kast is ook een rede voor stekeligheid, ze kunnen immers niet allemaal tegelijkertijd honing uit de HK opzuigen, ook niet na 5 minuten.

Nu staan ze op een redelijk afgelegen plek. De imker wil er toch alsnog vandaag iets van maken, dus niet op een zwerm wachten.

JvZ

vanzamen
Berichten:5
Lid geworden op:do 20 mei 2010, 16:15
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door vanzamen » vr 21 mei 2010, 15:00

joselito schreef:Waarom je een veger wou maken is mij niet helemaal duidelijk en heb je ze inderdaad van de ramen afgeveegd zoals de naam zegt? Daar worden ze inderdaad nijdig van.
De veger heb ik niet gemaakt, het was wel het plan :)
Omdat ik onverwachts doppen tegen kwam in allerlei stadia, was ik even de kluts kwijt, de oude moer was er denk ik ook niet meer, dus een vlieger gaat dan ook niet door.
Achteraf had ik gewoon 1 of 2 gesloten doppen moeten laten zitten, en dan maar zien wat er gebeurt. Maar het werd wel erg donker boven mij, en ik werd overal gestoken en dan is het rustig blijven toch wel moeilijk.

JvZ

vanzamen
Berichten:5
Lid geworden op:do 20 mei 2010, 16:15
Contacteer:

Re: Zeer agressief volk tijdens maken veger

Bericht door vanzamen » vr 21 mei 2010, 15:10

Berend schreef:Als de doppen kort geleden zijn uitgelopen/uitgebeten, zijn ze misschien net bijgekomen van een koninginnenstrijd (moerloos?), vandaar misschien de agressie?
Ook dat is een scenario. Op de nieuwe plek worden de volken die daar staan na gekeken, en dan neemt de imker mijn volk onder de loep. :)

JvZ

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten