wasdruppels natuurbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenhoudster
Contacteer:

wasdruppels natuurbouw

Bericht door Bijenhoudster »

Ik wil natuurbouw uitproberen en kan nog wel advies gebruiken...

Afbeelding

Ik heb wat stukken raat gekregen, dit heb ik fijngemaakt en au-bain-marie verwarmt.

Afbeelding

Omdat ik zuivere was wilde gebruiken heb ik dit een tijdje op het kookplaatje laten staan en vervolgens door een doek gezeefd. Hoe zuiveren jullie bijenwas? Ik wil het bijv ook voor cosmetica doeleinde gebruiken.

Afbeelding

Met deze raat kon ik drie lipbalsemsticks vullen omdat een staafje mij gemakkelijker leek om mee te werken.

Afbeelding

Daarna heb ik met een houtschilderpen de was verhit en op de ramen gebracht. Is dit zo de bedoeling? Het is dus maar een heel dun laagje was nog geen mm dik. Het is ook niet kaarsrecht. Hoe ziet dat er bij jullie uit? Ik kan mij voorstellen dat bijen aan een randje was of hout gaan beginnen maar hieraan ook?

Nou heb ik ook nog veel ramen met spleet wat kan ik daar het beste mee doen als ik geen kunstraat heb?
Franseman
Contacteer:

Re: wasdruppels natuurbouw

Bericht door Franseman »

Wij gebruikten gewalste wasplaten welke in het raam werden 'geweven' waarna de draden door een klein beetje te verhitten in de was werden gedrukt.

Heb er wel een mooie foto van maar weet dan weer niet hoe ik die moet toevoegen. [:(]
Bijenhoudster
Contacteer:

Ik wil juist geen wasplaten en metalen draden maar natuurbouw.

Het gaat om het starters "stripje" wat op deze manier geen stripje is en ik mijn twijfels bij heb of het zo goed is.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Zelf heb ik de bovenlatten (zonder zaagspleet) van de ramen een paar milimeter ingezaagd met een cirkelzaag.
Dan de gesmolten was (au bain-marie gesmolten) tegen een metalen plaatje in de zaagsnede gegoten. Dan krijg je een mooie startstrip volgens mij. Een paar dagen geleden een zwerm op gezet, heb nog niet gekeken hoe het uitgebouwd is.
Ik las ook ergens dat een driehoekig latje gedoopt in was tegen de bovenlat en zijlatten heel goed werkt.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Het is een beetje slingerend en dik gedaan maar zo ziet het er inderdaad wel uit. Ik verwacht dat het rechtere lijnen worden als je meer routine krijgt of je proces iets verbeterd. Ikzelf trek een lijn met een hete theelepel en een stuk was. Het hoeft maar heel weinig was te zijn, ze moeten een aanwijzing hebben qua richting, de rest doen ze zelf. Berend zijn methode lijkt me heel goed alleen veel werk.

Zo zien de mijne eruit:

Afbeelding

Afbeelding

L
mechelen.hans
Contacteer:

Bericht door mechelen.hans »

Ik heb het ook zo gedaan. Met een hete lepel, was ertegen, en vervolgens in een kast gehangen. Ik had net een veger gemaakt en dit raampje in de kast met de oude moer en jonge bijen gehangen, naast het raampje met broed. Binnen een paar dagen is het raampje helemaal volgebouwd... met darreraat (overigens niet belegd). Klaarblijkelijk heb ik het niet goed gedaan. Had ik moeten wachten en het later tussen 2 broedramen moeten hangen?

Hans van Mechelen
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb een week geleden twee voorzwermen in lattenkasten gestopt. Vandaag ben ik eens voorzichtrig wezen kijken of de dames geen warbouw aan het maken waren. Nee hoor, alles wordt kaarsrecht. Ik heb alleen een zaagsnee in de latten gemaakt en er vervolgens een reep kunstraat in gedrukt. Maar dat had ik kennelijk niet stevig genoeg gedaan, waardoor bijna al die reepjes op de bodem lagen [:(].

Maar het maakte de bijen geen ene bal uit. De raten worden kaarsrecht, zei ik al. Dus gewoon een zaagsnee en was erin laten lopen.

Wat ik ook nog een aardige vond dat was de truc van Jeroen van Tol. Bevestig op een of andere manier sateprikkers aan de latten. Smeer ze in met was.

Groet,

Bart
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Bart de Coo schreef:Bevestig op een of andere manier sateprikkers aan de latten.

Als de sateprikker in de was doopt plak je 'm zo tegen de lat [:)]
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Met de kleine Kieler kastjes is er een zaagsnede in de latjes van 3 mm breed . Daarin steek is een reepje wasraat. Dan verwarm ik was in een kookpot op een vuur tot de was vloeibaar is. De latjes houd ik dan schuin boven de pot en met een lepel giet ik vloeibare was waar de wasraat in de lat zit en dit aan beide zijden. Doordat ik de latjes schuin houd loopt de was vanzelf naar beneden en de overtollige was komt terug in de pot. Op die manier zit de wasraat muurvast in de latten en gaat het snel. Doordat de bijen al een starterstrip hebben bestaat er ook geen kans op warbouw
Bijenhoudster
Contacteer:

Bedankt voor de reacties en foto's, het is mij nu duidelijker. Ik denk dat mijn lijntje niet veel dikker is, wel breder en zeker niet zo mooi recht. In ieder geval zit ik op de goede weg. Als er maar zo weinig was nodig is kan ik wel sneller een streepje trekken. Dan ga ik de rest ook maar doen.

Zou ik een streepje kunnen maken naast de spleet of is zo'n open spleet dan niet handig?

Blijft die sateprikker altijd zitten?
Plaats reactie