Heeft bestuiving van vlas een meerwaarde voor de teler?
Mvg, Lieven
Vlas
-
- Contacteer:
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Vlas
Voor de teler hebben bijen als bestuivers bijzondere meerwaarde in verband met de zaadzetting.

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
lieven busschaert schreef:
Heeft bestuiving van vlas een meerwaarde voor de teler?
Vlas wordt ( bijna ) altijd voor de vezel geteeld .
Als de vezel goed is wordt de plant machinaal getrokken en blijft wel een maand op het land liggen en gaat het zaad verloren , dan heeft bestuiving dus geen meerwaarde aan de opbrengst .
Jaap v P
De zaden van de Vlasplant is beter bekent als lijnzaad en kan voor tal van zaken gebruikt worden. O.a. wordt lijnzaadolie veel gebruikt in oude verfsoorten, maar ook als voer voor vogels. De uitgeperste zaden worden gebruikt als koek voor runderen en paarden.
Als de vlas wordt gekweekte voor meer dan alleen de vezel heeft de bestuiving door bijen zeker een meerwaarde. Ook kan de olie gebruikt worden voor biobrandstoffen of voor biosmeermiddel van bijv. Kettingzagen, ect.
Toevallig was ik over Vlas en bijen aan het lezen en belandde ik op die manier op dit forum. Erg leuk want ik ben zelf dus ook een fanatiek imker.
Philip Winkelhorst
Imkerei Sattelkammer _ Ellewick (D.)
Als de vlas wordt gekweekte voor meer dan alleen de vezel heeft de bestuiving door bijen zeker een meerwaarde. Ook kan de olie gebruikt worden voor biobrandstoffen of voor biosmeermiddel van bijv. Kettingzagen, ect.
Toevallig was ik over Vlas en bijen aan het lezen en belandde ik op die manier op dit forum. Erg leuk want ik ben zelf dus ook een fanatiek imker.

Philip Winkelhorst
Imkerei Sattelkammer _ Ellewick (D.)
- Cor Van Pelt
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
Hier in het Westen van Canada wordt vlas alleen geteeldt voor het zaad. Maar volgens mijn ervaring halen de bijen bijna niets van het vlas!.Misschien verkeerde bijen!
Groeten uit Alberta. Cor.
Groeten uit Alberta. Cor.