Ik ben een 3e jaars student landschapsarchitectuur uit Wageningen. Momenteel ben ik bezig met een project waarbij ik ervoor gekozen heb de bij een prominente plek te geven in het ontwerp. In de media werd onlangs aandacht gegeven aan de problemen rond de bij en dat leek me een erg mooi aanknopingspunt voor een ontwerp.
de locatie is in de opgave bepaald, dit is het eiland bij Lexkesveer in de uiterwaarden van Wageningen. Dit eiland beschikt over een grote vlakte van een kilometer lang en 300 meter breed. 10 dagen in de winter staat dit eiland voor het grootste gedeelte onder water, maar dat is voor bijen geen probleem aangezien deze om te overwinteren toch naar binnen moeten (ten minste: uit mijn research bleek dat bijen in Nederland vaak niet winterhard zijn).
Voor de beplanting is 10 dagen onder water vaak funest, dus dacht ik voor 1 jarigen te gaan. het eiland wordt een bloemrijk grasland met het liefst verschillende vakken in verschillende kleuren, verspreid over een zo lang mogelijke tijd aangezien een zwerm 75 kilo stuifmeel per jaar nodig heeft. Aan de noordkant is een dijk welke langs de hele lengte van het eiland loopt, hierop ben ik van plan een laan van Prunus Avium (gewone kers) te zetten voor de bloesem en als bijproduct de kersen.
Hebben jullie misschien suggesties welke bloemen het goed zouden en waar bijen gek op zijn? Ik zal mijn uiteindelijke ontwerp en de poster hier op het forum zetten als mijn ontwerp af is.
De locatie:

alvast hartelijk bedankt!
Erik-Jan