Topbar hive
Moderator: Hans van der Post.
- mechelen.hans
- Contacteer:
Topbar hive
Ik wil volgend jaar 1 topbar hive (lattenkast) gaan uitproberen. Inmiddels heb ik het internet afgezocht en alle filmpjes, foto's e.d. bekeken, maar ik zou een kast ook graag in het echt willen zien (bewoond). Ik woon in Delft en wie gebruikt in mijn omgeving een dergelijke kast en mag ik een keer langskomen om de kast en inhoud te bewonderen?
Hans van Mechelen
Hans van Mechelen
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Topbar hive
Heb je al gekeken in de rubriek 'Bedrijfsmethoden en materialen'? Daar heb ik uitgebreid geschreven over de lattenkast en veel foto's geplaatst. Jammer dat je in Delft woont. Ik woon namelijk in Dieren, tussen Arnhem en Zutphen, want je was zeer welkom geweest. Misschien dat je toevallig een keer in de buurt bent. Ik ben dit jaar begonnen met de lattenkast en tot nog toe vind ik het erg leuk. Echt een kast voor de kleine achtertuinimker met weinig geld en opslagruimte. Ik ben dus nog niet zo heel erg ervaren, maar ik kan je er intussen wel het een en ander over vertellen.
Groet,
Bart
Groet,
Bart
- Wim Joosten
- Erelid
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Op de viering 10 jaar imkerforum laten Albert en Bart hun kasten zien!
Misschien moest ik me maar eens opgeven! ![]() |
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
Al googlelend kom ik er achter dat de topbar hive veel gebruikt wordt in de warmere klimaatzones. Is daar de varroabesmettings minder dan in de gematigde zones? Ik heb belangstelling voor het topbar imkeren maar vraag me af hoe de varroabestrijding en ook het invoeren gaat met dit type kast. Ik kan daar geen informatie over vinden. Vallen deze handelingen buiten het "natuurlijk imkeren"? Wie heeft hier ervaring mee?
Hanne
Hanne
- Albert Stoter
- Contacteer:
Hallo Hanne,
Op dit forum is al regelmatig over de Top Bar Hive geschreven (en wordt hier ook wel 'lattenkast' genoemd als afkoring van 'toplattenkast').
Ook recent nog, zie:
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=24229 (specifiek over de varroa-winterbehandeling)
en
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=12674
Op dit forum is al regelmatig over de Top Bar Hive geschreven (en wordt hier ook wel 'lattenkast' genoemd als afkoring van 'toplattenkast').
Ook recent nog, zie:
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=24229 (specifiek over de varroa-winterbehandeling)
en
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=12674
Hallo Albert,
Dank voor je verwijzingen. Er is inderdaad al heel wat correspondentie over geweest. Ik zie dat een winterbehandeling met oxaalzuur een heel gepruts is maar met een beroker wel te doen. Mierenzuur kan misschien wel met een Liebig dispenser. Is er al een manier bedacht om te voeren voor de winter?
Groet, Hanne
Dank voor je verwijzingen. Er is inderdaad al heel wat correspondentie over geweest. Ik zie dat een winterbehandeling met oxaalzuur een heel gepruts is maar met een beroker wel te doen. Mierenzuur kan misschien wel met een Liebig dispenser. Is er al een manier bedacht om te voeren voor de winter?
Groet, Hanne
- Bart de Coo
- Moderator
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ja.Is er al een manier bedacht om te voeren voor de winter?
Zet een voerbak in de kast. De voerbak blijft gewoon staan op de schuine wanden. Toedekken met latten, bouwschot er tegenaan. Kind kan de was doen.
Bart
-
- Contacteer:
Hanne schreef:Hallo Albert,
Ik zie dat een winterbehandeling met oxaalzuur een heel gepruts is maar met een beroker wel te doen.
Als beginner kan ik zeggen dat die winterbehandeling met oxaalzuur niet een heel gepruts is, maar eenvoudig uit te voeren. Zie het filmpje elders, dat werkt erg verhelderend. Een beroker heb je daarvoor niet nodig.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Bijenhoudster,
Bij de les blijven!! de discussie gaat hier over de oxaalbehandeling in de lattenkast; het filmpje gaat over een normale bijenkast met raampjes.
Bij de les blijven!! de discussie gaat hier over de oxaalbehandeling in de lattenkast; het filmpje gaat over een normale bijenkast met raampjes.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Voor deze winterbehandeling heb je er niets aan, maar als je net als mij doet kun je gewoon een oxaalbehandeling in de lattenkast uitvoeren. Door afstandstrippen van hoh 35 mm aan te brengen en top latten te gebruiken die daar inpassen, heb je genoeg ruimte om te druppelen.
Mijn toplatten zijn even lang en breed als spaarkastraampje, ik zou dus, voor nood, toplatten met raat in een spaarkast kunnen hangen.Ik heb er ook een honingbak met standaard breedte en hoogte, alleen langer, voor gemaakt. Over pershoning, en hoe te persen hoef ik me niet druk te maken, wat ze niet in de honingbak opslaan is voor de bijen.
De kast zelf is 60 cm lang en heeft een inhoud van 2 broedbakken, spaarkast. Door hem zo te maken, smalere toplatten, koter en honingbak, is het niet meer een originele TBH.
Maar het imkert wel makelijker vooral omdat de honingbak er alleen opstaat met de dracht. En de ruitjes opzij zijn ook zeer geslaag.
Mijn toplatten zijn even lang en breed als spaarkastraampje, ik zou dus, voor nood, toplatten met raat in een spaarkast kunnen hangen.Ik heb er ook een honingbak met standaard breedte en hoogte, alleen langer, voor gemaakt. Over pershoning, en hoe te persen hoef ik me niet druk te maken, wat ze niet in de honingbak opslaan is voor de bijen.
De kast zelf is 60 cm lang en heeft een inhoud van 2 broedbakken, spaarkast. Door hem zo te maken, smalere toplatten, koter en honingbak, is het niet meer een originele TBH.
Maar het imkert wel makelijker vooral omdat de honingbak er alleen opstaat met de dracht. En de ruitjes opzij zijn ook zeer geslaag.
met een groet van martin