Rubriek-beheerder Deelnemer: 10
Nederland
121 Berichten Posted - 18/12/2001 : 12:11:17
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Marion,
Je vroeg hoe ik zo snel een plaatje op het forum krijg; een korte respons:
1. Alleen plaatjes die gepubliceerd zijn op het WEB komen in aanmerking; rechtstreeks vanuit de eigen computer gaat dat niet; die plaatjes worden niet herkend en hebben geen adres. Je moet derhalve een eigen website hebben (een eigen homepage o.i.d.) of de mogelijkheid bij een ander een ruimte te lenen waar je je plaatje kunt publiceren; ik heb na eindeloos geoetel van zeker een half jaar uiteindelijk een eigen domein geregeld; het domein gaat over familieaangelegenheden, maar een apparte pagina reserveerde ik voor bijenplaatjes met korte toelichting. Met het programma WS_FTP hevel ik over van eigen computer naar website (gaat heel simpel als het een maal werkt!)
Als de afbeelding op de website staat, klik je rechts, er komt een snelmenu:
klikken op "Eigenschappen" en dan verschijnt het adres van je plaatje (de zg.URL). Met dit adres (nauwkeurig!!) kun je in het groene schermpje terecht.
2. Een tweede punt is de grootte van het plaatje; een afbeelding die ik via digitale camera of via scan binnenhaal is doorgaans veel te groot om daar anderen mee te "verrassen"; mijn camera levert plaatjes van 650 Kb; een paar keer zoiets publiceren en we houden geen lezers meer over; het binnenhalen duurt een half uur! Ook het forum zelf kan dat qua ruimte niet trekken.
Met een fotoprogramma moet de afbeelding drastisch verkleind worden. Ik gebruik het programma PaintShop PRo 7 en dat werkt fantastisch; a. ik snij het plaatje uit (alle overbodigs gaat eraf); b. vervolgens verklein ik het tot de cm. afmeting die ik nodig heb; meestal kom ik bij 5/6 cm. ook naar pixels 200/250. je zit dan op plm.50 Kb. nog veel te groot!c. Via vergroten van compressie kom je snel tot een acceptabel plaatje wat scherpte betreft en toch licht van gewicht!
Mijn plaatjes zitten rond de 5 Kb.en zien er toch nog redelijk uit. Jouw hommelplaatje is ruim 7 Kb. en is zeer duidelijk. Het verkleinen via het programma PaintShop is na enig oefenen in luttele minuten gebeurd. Daarna stuur ik het naar het programma Frontpage en dan via WS_FTP publiceren. (kan ook met Cut-FTP of anderszins; ook MicrosoftWindows 98 e.v. heeft er een programmatje voor. Meer weten? mail to hennie@oudeessink.nl
mET GROETEN, HENNIE OES