Tweede kerstdag tip!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Tweede kerstdag tip!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dik en rond en nagenietend van mijn moeders kookkunsten (u kent haar wellicht van de kerstmarkt) vertel ik u graag wat er op het menu stond. Misschien een goede tip voor de tweede nog volgende kerstdag?

Beoordeling 10min

Vanavond vingen we het kerstmaal aan met een heerlijke frisse salade met gerookte kipfilet. Hierin was heerlijke Puttense lindehoning verwerkt. Een uitgebreid recept vindt u onder dit bijenstukje.
Vervolgens werd het salade aperitiefje opgevolgd door een heerlijke heldere groente soep of lekkere gebonden aspergesoep. Onder het genot van een goed glas rode wijn, kwam de soep nog beter tot zijn recht.
En toen pas begon het echte feestmaal. Dikke varkenshaasjes met lekkere room champignonsaus waren verrukkelijk. En dat friezen goede eters zijn blijkt wel dat in de grote schalen met natuurlijk stoofpeertjes, snijboontjes, spruitjes met spekjes en een heerlijke frisse rauwkostsalade aardige gaten werden geslagen.
Krieltjes en aardappelpuree met bosuiringetjes vulden de groentes aan. (De min was vanwege de puree, die ietsje pietsje warmer kon. Net zoals met een andere jurering moesten we streng zijn.)
Als dessert werd nog eens heerlijk Italiaans ijs met chocoladesaus en slagroom opgediend. Terwijl het kaarslicht nog helder scheen, las ik het kerstverhaal van de geboorte van het kindje Jezus voor in het Fries. Kerst anno tweeduizend kon niet meer stuk!

Om van dit lekkere kerstmaaltijd uit te rusten(van eten wordt je '˜gaar' zeggen we in Fryslân) gingen we niet op een bank liggen, maar heb ik vervolgens nog eens mijn leestalenten ten toon gesteld. Mijn lezerspubliek lag aan mijn lippen. Het sprookje (voor de kerst) was spannend tot aan de laatste zin toe: 'Hij was heel gelukkig met zijn koningin en immer met zijn bijen en ..als zij niet gestorven zijn, leven zij nu nog!'
Frans vanTongeren

Re: Tweede kerstdag tip!

Bericht door Frans vanTongeren »

Was ik daar maar bij geweest!!...zucht...
Plaats reactie