Kasten verzwaren voor de storm.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Kasten verzwaren voor de storm.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hallo iedereen,

Nadat het konijnenhok met ons tien en halfjarig konijn omver is gewaaid, word ik toch wel een beetje ongerust t.a.v. mijn bijen(kasten), ondanks ze op een heel beschut plekje in de bijenstal staan.
En hebben jullie de bijenkasten goed verankerd en/of verzwaard tegen dit enorme windgedruis?

J.P.

P.S. Ik ga straks denk ik met zaklamp naar mijn bijenstal om wat stukken grafsteen op de kasten neer te leggen. Het is goed voor de gemoedsrust van een imker!
Kees Overeem
Contacteer:

Re: Kasten verzwaren voor de storm.

Bericht door Kees Overeem »

Vanwege mijn ervaring met de orkaan van 25 januari 1990 ben ik vanaf die datum niet zo bang meer voor mijn bijenkasten.
Een paar jaar daarvoor had ik een bijenstal gebouwd die je als de Titanic onder de stallen kon aanmerken. Ik kon een fietsenstalling krijgen met van die gewapend betonnen poeren en spanten uit één stuk en die werden gigantisch in de grond verankerd. Deze met ijzeren balken en grote bouten aan elkaar gemaakt en het geheel omkleed met dikke ijzeren golfplaten, drie zijden dicht.
In de stal stonden 12 kasten, de meesten op twee broedbakken, op ijzeren stellingen.
Op die dag was ik naar Den Bosch geweest en op de terugweg zagen we zeker 10 busjes en vrachtwagens op zijn kant liggen. Dit was natuurlijk aanleiding om als eerste naar de 4 buiten-bijenstanden te gaan om te kijken of alles ok was, de nieuwe stal sloeg ik over want die zou de 12 kasten genoeg bescherming bieden.
De werkelijkheid de volgende morgen was verbijsterend: door de 3 dichte zijden had de storm vat gekregen op mijn bouwwerk en het geheel in één keer achterovergeklapt. De gewapende betonnen palen waren als luciferhoutjes afgeknapt.
De 12 kasten? ze stonden nog net zo als de dag ervoor en er was nog geen deksel van af gewaaid.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Wat Kees schrijft, heeft mij tien jaar geleden al aan het denken gezet.
Toen ik het bijenwinkeltje opstartte in mijn binnenschuur heb ik een buitenschuur moeten zetten om binnenschuurspullen te kunnen verplaatsen.
Het beton voor de vloer heb ik in veertig kruiwagens aangemaakt. Het houtwerk voor de drie wanden bestond uit schroten van 8 mm dik (of dun).
Als het flink zou gaan waaien, zou deze lichte schuur door de enorme druk kunnen ontploffen en daarom...heb ik uit de achterwand DE BOVENSTE PLANK weggelaten.
Daardoor ontstaat er geen druk. De wind waait er gewoon doorheen.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Jelte Pieter,
Wat leuk nu eindelijk eens te zien wie je bent; lijfelijk dan; tegen jou kan ik praten! Angst voor storm? Een aantal jaren geleden werden er in mijn plattelandsomgeving met de jaarwisseling allerlei "geintjes" uigehaald. "leuk toch en moet kunnen!". Terwijl het goed vroor (strenge vorst volgens het KNMI) gooiden "ze" vier van mijn vijf bijenkasten om, om twaalf uur 's nachts.
Ik had hem een beetje zitten en zag pas de v0lgende dag (1 jan) wat er gebeurd was, zo rond het middaguur. De kasten lagen open, de raten waren deels uit de broedkamers geschoven, de bijen verkleumd. Einde van het verhaal dacht ik berouwvol. Toch heb ik de zaak weer in elkaargezet, de dekplanken en deksels er weer op. Twee maanden later, reinigingsvlucht, kon ik mijn ogen niet geloven.
vier van de vijf vlogen uit!!! Eén volk gesneuveld. Het zal mij nooit meer overkomen, tenzij mijn botten het niet meer toestaan op te treden; maar ik ben wel met respect voor de vitaliteit van mijn bijen geruster geworden voor allerlei rampen. Het vebaast mij ook telkens weer, dat korven in de volle storm (windkracht 11) zó zitten vastgekit, dat zij niet sneuvelen. Ook hier een keer een wegwaaiende korf na inwintering weer overeind gezet en de bijen gingen op bruidsvlucht. Wij moeten onze dieren niet onderschatten al moeten wij bijzonder waakzaam blijven. Want wij zetten ze in een positie, die zij zelf wellicht niet gekozen zouden hebben.
Nog dank voor je aardige nieuwjaarsgroet en tot schrijfs,
hennie oes

Afbeelding
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Ravages,
Het stukje over omgegooide kasten, door baldadigheid brengt me het voorval in herinnering, ooit eens gebeurd op de bijenstal van de Leeuwarder bijenvereniging.
Deze stal was destijds gesitueerd naast de vuurwerk fabriek, door een ontploffing geen kleintje(die komen op een dergelijk terrein ook niet voor) vlogen alle deksels als weggeblazen bladeren in het rond en waren her en der verspreid in de omtrek van de stal. De kasten stonden schots en scheef op hun stellingen. Toch heeft niet een van de kasten zichtbaar nadelige gevolgen gehad.
In het voorjaar vloog alles als of er niets gebeurd was.
Minne, Eko-bijker.
Plaats reactie