Hallo Piet en Ed, Fijn dat jullie reageren; nu kan ik weer eens mijn ei kwijt!
Ik doe al jaren mijn best imkers meer op één lijn te krijgen wat de honingprijzen en bestuivingsgelden betreft en heb al eens een artikel gewijd aan "De Imker en zijn kosten":

Mijn streven heeft de volgende achtergrond:
Verantwoord imkeren heden ten dage kost nogal wat; vooral preventie van ziektes vereist een goede hygiëne; d.w.z. goede materialen; vooral het kastmateriaal moet goed zijn anders houd je het niet schoon (alle oude zooi eruit!); minstens eens in de drie jaar alle raten vernieuwen; waar nodig bestrijden; zorgen voor het hele seizoen voldoende stuifmeel (d.i. bij een teveel aan bijen: reizen); aansluiten bij een imkervereniging en bijdragen in algemene kosten van onderzoek en dergelijke; vooral door de zich terugtrekkende overheid loopt dat op en vergeleken met onze buren lopen wij jammerlijk achter.
Onze hobby, als je hem verantwoord uitoefent is duur; veel imkers hebben daar het geld niet voor en hoeven niet bij moeder de vrouw aan te komen. De zaak verwaarlozen mag niet en bij iedere contributieverhoging moord en brand schreeuwen helpt ons ook niet uit de nood.
Er zit niets anders op, dan onze imkerij meer bedrijfsmatig aan te pakken en een kosten - baten boekje bij te houden hoezeer je dat ook tegenstaat; wie wil blijven imkeren met gezonde bijen ontkomt er niet aan.
Bijen brengen voldoende op aan honing en/of bestuivingsinkomsten als wij maar
reëel blijven; quite spelen is moeilijk maar de kosten hoeven ons niet te verhinderen veranrwoord te blijven imkeren.
fl.5.- voor een pot honing (=€ 2.04) is te geef en belachelijk laag; dat is de prijs van
25 jaar geleden en onze kosten zijn aanzienlijk gestegen; geen enkel mens gaat op die manier te werk; waarom moeten wij ons als bedelaars geragen!
Nergens in het buitenland maak ik dit mee; bij de doorsnee imker in Duitsland, België en Frankrijk zijn de prijzen hoger dan wat ik voorstel te doen.
Als de kosten van het gezond imkeren je niet uitmaken, dan is er ook nog zoiets als solidariteit met degene die het wél nodig hebben iets van hun kosten terug te verdienen; wij moeten onze collega's niet wegconcureren, alleen al niet omdat wij hun bijen hard nodig hebben!
Imkers zijn vaak bang: hoe vertel ik het mijn klanten? Naar mijn ervaring is dat geen enkel probleem; mensen geven het uit voor een goed produkt; ik ben nog nooit een klant kwijtgeraakt; ik moet soms wel uitleggen, waarom mijn honing de voorkeur heeft boven de Argentijnse of chinese dumphoning van de supermarkt en als de mensen naar de prijzen van de goede honingen kijken in diezelfde supermarkt komen zij ook die hogere prijzen tegen en dan is mijn honing (rechtstereeks uit de kast) toch beter. (Wat er kan gebeuren moet je eens nalezen in mijn verslag van mijn laatste markt; deze rubriek, 23 aug.)
Onze duitse buren krijgen adviesprijzen van hun verenigingen en de doorsnee imker houdt zich daaraan; waarom kan dat bij ons niet? Waarom moeten wij altijd zeuren en onszelf of onze bijen tekort doen. Aan onze klanten ligt het niet maar aan het imago dat wij van onzelf hebben!
Prijzen mogen best schommelen; ik ken imkers genoeg die hoger prijzen dan ik voorstel; Ed ligt lager en ik zou dat alleen zo doen als er geen afzetmogelijkheid overblijft; de prijs die Peter (
al jaren!) hanteert is rijp voor grondige aanpassing (volgens mij kun je dat je klanten best uitleggen en ze lopen heus niet weg!)
hennie oes