Hallo Piet en Ed, Fijn dat jullie reageren; nu kan ik weer eens mijn ei kwijt!
Ik doe al jaren mijn best imkers meer op één lijn te krijgen wat de honingprijzen en bestuivingsgelden betreft en heb al eens een artikel gewijd aan "De Imker en zijn kosten":

Mijn streven heeft de volgende achtergrond:
Verantwoord imkeren heden ten dage kost nogal wat; vooral preventie van ziektes vereist een goede hygiëne; d.w.z. goede materialen; vooral het kastmateriaal moet goed zijn anders houd je het niet schoon (alle oude zooi eruit!); minstens eens in de drie jaar alle raten vernieuwen; waar nodig bestrijden; zorgen voor het hele seizoen voldoende stuifmeel (d.i. bij een teveel aan bijen: reizen); aansluiten bij een imkervereniging en bijdragen in algemene kosten van onderzoek en dergelijke; vooral door de zich terugtrekkende overheid loopt dat op en vergeleken met onze buren lopen wij jammerlijk achter.
Onze hobby, als je hem verantwoord uitoefent is duur; veel imkers hebben daar het geld niet voor en hoeven niet bij moeder de vrouw aan te komen. De zaak verwaarlozen mag niet en bij iedere contributieverhoging moord en brand schreeuwen helpt ons ook niet uit de nood.
Er zit niets anders op, dan onze imkerij meer bedrijfsmatig aan te pakken en een kosten - baten boekje bij te houden hoezeer je dat ook tegenstaat; wie wil blijven imkeren met gezonde bijen ontkomt er niet aan.
Bijen brengen voldoende op aan honing en/of bestuivingsinkomsten als wij maar
reëel blijven; quite spelen is moeilijk maar de kosten hoeven ons niet te verhinderen veranrwoord te blijven imkeren.
fl.5.- voor een pot honing (=€ 2.04) is te geef en belachelijk laag; dat is de prijs van
25 jaar geleden en onze kosten zijn aanzienlijk gestegen; geen enkel mens gaat op die manier te werk; waarom moeten wij ons als bedelaars geragen!
Nergens in het buitenland maak ik dit mee; bij de doorsnee imker in Duitsland, België en Frankrijk zijn de prijzen hoger dan wat ik voorstel te doen.